ماهان شبکه ایرانیان

۱۰ فیلمی که به شناخت بهتر ژاپن کمک می‌کند ـ قسمت دوم

ژاپن، به عنوان ملتی با تناقضات مختلف، از دید یک خارجی کشور عجیبی به نظر می‌رسد. یکی از بهترین‌ راه‌ها برای درک و فهم هر کشوری، پرداختن به تولیدات فرهنگی آن‌ است. در این‌جا لیستی از فیلم‌هایی را آورده‌ایم که به درک بهتر شما از سرزمین خورشید تابان، کمک می‌کند.

ژاپن، به عنوان ملتی با تناقضات مختلف، از دید یک خارجی کشور عجیبی به نظر می‌رسد. یکی از بهترین‌ راه‌ها برای درک و فهم هر کشوری، پرداختن به تولیدات فرهنگی آن‌ است. در این‌جا لیستی از فیلم‌هایی را آورده‌ایم که به درک بهتر شما از سرزمین خورشید تابان، کمک می‌کند.

10 فیلمی که به شناخت بهتر ژاپن کمک می‌کند ـ قسمت اول

داستان توکیو (1953) Tokyo Storyژاپن به عنوان یکی از باا‌خلاق‌ترین و متمدانه‌ترین ملت‌ها در بین کشورهای پیشرفته شناخته می‌شود. اما این تنها نقابی برای کشوری است که در آن تنهایی یک معضل است. این موضوع احساسی به زیبایی در ساخته یاسوجیرو اوزو Yasujiro Ozu، نمایش داده شده است. داستان آن در مورد زوج با به سن‌ گذاشته‌ای است که به دیدن فرزندشان می‌روند، اما به سردی از آن‌ها استقبال می‌شود. در این داستان آرام و بسیار تاثیرگذار، لبخندهای بزرگ و تعظیم‌های طولانی، درواقع نفرت و دلشکستگی را پنهان می‌کند. درست است که «داستان توکیو» سرزنده‌ترین و شادترین فیلمی نیست که دیده‌اید، اما تماشای ساخته استادی که این اثرش منبع الهام هنرمندان زیادی پس از خود شد، ضروری است.

13 آدمکش (2013) 13Assassinsانتخاب فقط یکی از آثار تاکاشی میکه Takashi Miike به عنوان بهترین فیلمش، مانند کوروساوا، کار دشواری است. بدون شک نهایت هنر و استعداد میکه را می‌توان در این شاهکار سینمایی دید. داستانی در مورد عده‌ای رونین (سامورائی سابق) که نقشه کشتن یکی از سیاست‌‌مداران ژاپن را می‌کشتند. دو قسمت اول فیلم، داستان درام ناراحت‌کننده تاریخی است، تا این‌که در نقطه اوج فیلم، داستان با تغییر حال و هوایی، به فیلمی پر از صحنه‌های نبرد و خون‌ریزی تبدیل می‌شود. هیجان فیلم آنقدر بالاست که گشاد شدن مردمک‌های چشمتان را احساس می‌کنید. «13 آدمکش»، یکی از بهترین فیلم‌های اکشن سینمای ژاپن و جواهر اصلی تاج میکه است. تماشای این فیلم شدیدا توصیه می‌شود.

(We Are X (2016کلمه Gaman، در مکتب ذن بودایی، به مفهوم تحمل کردن تحمل‌ناپذیر اشاره دارد. این مفهوم که با ایده‌های مکتب رواقی‌گری یونانی قابل مقایسه است، در ژاپن به عنوان صفتی پسندیده شناخته می‌شود. اگر به دنبال Gaman در ژاپن معاصر هستید، گروه متال سنگین اکس X با تاریخچه‌ای که با تراژدی‌های یونانی برابری می‌کند، نمونه خوبی برای این مفهوم است. در این مستند موفق از استفن کیجاک Stephen Kijak، به داستان این گروه و خواننده اصلی آن، یوشیکی Yoshiki با جزییات زیادی پرداخته شده است. تمام اتفاقات خوب و بد این گروه، از خودکشی دو عضو سابق آن، تا بیماری یوشیکی، در این مستند نمایش داده شده است. داستان این فیلم نه تنها در مورد صبر و استقامت انسان، بلکه قدرت رستگاری هنر و توانایی انسان در پرورش امید در سخت‌ترین شرایط ممکن، است.

(Violent Cop (1989هیچ لیستی از فیلم‌های ژاپنی، بدون قرار گرفتن نام تاکشی کیتانو Takeshi Kitano، فیلم‌ساز، کمدین، نویسنده معروف، تکمیل نمی‌شود. کیتانو در این فیلم جنایی هیجان‌انگیز، تمام موضوعات اصلی کارهایش، خشونت، مردانگی و تنهایی را به نمایش گذاشته است. می‌توان سبک مینیمال‌گرای کیتانو را حتی از همان آثار اولیه‌اش دید. درگیری‌ها و ماجراهای جالب زیادی در داستان کارآگاه آزوما Azuma، اتفاق می‌افتد.

نبرد سلطنتی (2000) Battle Royaleاین فیلم نقطه عطفی در سینمای ژاپن و آخرین اثر فیلم‌ساز مطرح، کینجی فوکاساکو Kinji Fukasaku بود. داستان دانش‌آموزانی که تحت شرایطی مجبور به کشتن یکدیگر می‌شوند. با گذشت بیست سال از اکران این فیلم و تاثیر آن بر مخاطبین در سرتاسر دنیا، چیزی از قدرت و شکوه آن کم نشده است. ایده قدرت دولت مدرن خشونت‌طلبی که جوانان را برای رسیدن به چیزی که می‌خواهد بازی می‌دهد، دیگر خیلی غیرواقعی به نظر نمی‌رسد.
این مطلب از نوشته جیمز گیتس James Gates در سایت The Culture Trip گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان