ماهان شبکه ایرانیان

ال ۹۰؛ همه چیز درباره هزینه نگهداری و تعمیرات تندر ۹۰

فرارو- ال 90، تندر 90، لوگان، هرچه می‌خواهید اسمش را بگذارید؛ به هر صورت این ماشین به عنوان یکی از ارزان‌ترین ماشین‌های دنده اتوماتیک در بازار، مشتری‌های زیادی را به خود جلب کرده است. به خصوص که می‌گویند ایران بهترین مونتاژکننده تندر 90 فرانسوی است. حالا اینکه این ادعا چقدر درست باشد به خودشان مربوط است. هزینه نگهداری ال 90 نسبت به بقیه ماشین‌های پرطرفدار در ایران کمی بالاست. فکرش را بکنید تعویض فیلتر حدود 70 هزار تومان خرج دارد و لنت ترمز 350 هزار تومان هزینه روی دستتان می‌گذارد.

 هزینه نگهداری ال 90 مثل تعویض روغن و فیلتر‌ها حدود 190 هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. قیمت لاستیک‌های موجود در بازار بسته به ایرانی یا خارجی بودنشان بین 600 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان متفاوت است. برای باتری ال 90 باید حدود 350 هزار تومان هزینه کنید و تعویض کیت کلاچ آن حدود 650 هزار تومان خرج دارد. همچنین باید هر چند وقت یک بار حدود 300 هزار تومان برای هر جفت لنت ترمز هزینه کنار بگذارید. از قطعات و هزینه تعمیرات که بگذریم، خود بیمه شخص ثالث می‌تواند برایتان یک کابوس باشد. چراکه هر سال باید حدود یک میلیون و 800 هزار تومان برای بیمه شخص ثالث و حدود 600 هزار تومان برای بیمه بدنه هزینه کنید.

بیمه شخص ثالث ال 90؛ یک میلیون و 800 هزار تومان
برای خرید بیمه شخص ثالث ال 90 باید حدود یک میلیون و 800 هزار تومان هزینه کنید. البته این در صورتی است که بیمه نامه قبلی شما شامل تخفیف نباشد و تا به حال برای خسارت جانی یا مالی از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکرده باشید. اگر تخفیف بیمه‌نامه قبلی داشته باشید هزینه بیمه جدید برای شما کمتر خواهد بود. همچنین این هزینه برای پوشش پایه است که تنها تا سقف 9 میلیون تومان خسارت پرداخت می‌کند. البته در صورت تمایل می‌توانید سراغ بیمه شخص ثالث شش ماهه بروید که حدود یک میلیون و 100 هزار تومان برایتان خرج دارد. استفاده از این مدل بیمه‌نامه‌ها توصیه نمی‌شود چراکه به هر صورت بعد از شش ماه مجددا باید بیمه شخص ثالث خود را تمدید کنید. با این کار صرفا هزینه بیمه شما افزایش پیدا می‌کند.
 
 
بیمه بدنه ال 90؛ 500 هزار تا یک میلیون تومان
اگر تمایل داشته باشید می‌توانید علاوه بر بیمه شخص ثالث، برای ماشینتان بیمه بدنه هم بگیرید. در این صورت اگر در تصادف شما مقصر باشید، هزینه خسارت ماشین خودتان را هم می‌توانید از بیمه دریافت کنید. بیمه بدنه برای خودرو‌های لوکس بالای 150 میلیون تومان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چراکه اگر تصادف کنید و مقصر نباشید، بیمه شخص ثالث ماشینی که با شما تصادف کرده، تنها یک سوم خسارت وارد شده به ماشین شما را پرداخت خواهد کرد و مابقی آن را باید از بیمه بدنه‌تان هزینه کنید. در مورد ال 90 با توجه به اینکه شامل حال این مورد نمی‌شود شاید بیمه بدنه جذابیت کمتری داشته باشد. به هر صورت اگر تمایل به خرید بیمه بدنه دارید، بهتر است بیمه بدنه‌تان را از همان شرکت بیمه‌ای بخرید که بیمه شخص ثالث خود را از آن خریداری کرده‌اید. چراکه اغلب شرکت‌ها بیمه‌ای برای کسانی که بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را با هم خریداری کرده باشند، تخفیف قائل می‌شوند. هزینه بیمه بدنه یک ساله برای ال 90 با توجه به شرکت بیمه‌ای و پوشش‌هایی که دارد بین 500 هزار تا یک میلیون تومان متفاوت است.

لنت ترمز ال 90؛ 210 تا 350 هزار تومان
سری که مکانیکی‌ها بزنید، می‌بینید قیمت لنت ترمز برای ال 90 خیلی گران‌تر از بقیه ماشین‌هاست. طوری که برای یک جفت لنت ترمز چرخ عقب باید حدود 350 هزار و برای یک جفت لنت ترمز چرخ جلو باید حدود 220 هزار تومان بودجه کنار بگذارید. به علاوه اینکه لنت ترمز چرخ عقب تندر 90 با برند‌های محدودی در بازار وجود دارد. برای مثال لنت ترمز چرخ عقب ال 90 شرکتی ایران خودرو مدل TEXTAR در بازار 350 هزار تومان است و برای خرید لنت ترمز چرخ عقب ال 90 برند کره‌ای PHC-VALEO باید 250 هزار تومان هزینه کنید. البته این مدل توسط بیمه ایران به مدت شش ماه ضمانت شده است. لنت ترمز چرخ جلو با همین خصوصیات، 210 هزار تومان است. اگر سراغ مدل شرکتی TEXTAR فرانسوی بروید باید 280 هزار تومان برای لنت چرخ جلوی تندر 90 هزینه کنید. البته مدل ایرانی آن ارزان‌تر است و ایران خودرو آن را با قیمت 220 هزار تومان عرضه می‌کند. لنت ترمز چرخ جلو ال 90 مدل SECO کره‌ای 170 هزار تومان فروخته می‌شود و با همین قیمت می‌توئانید یک جفت لنت ترمز چرخ جلو مدل GOLD بخرید.
 

باتری ال 90؛ 310 تا 570 هزار تومان
باتری مناسب برای ال 90 باید دست کم 60 آمپری باشد. مناسب‌ترین گزینه برای ال 90 باتری‌های 62 و 66 آمپری است، اما اگر سیستم‌های جانبی روی ماشینتان نصب کرده‌اید یا در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید و کولر ماشین را زیاد روشن می‌کنید، بهتر است سراغ آمپر‌های بالاتر بروید. باتری‌های مناسب تندر 90 عموما حدود 350 هزار تومان قیمت دارند.

باتری‌های 62 آمپری فالکون در بازار 470 هزار تومان قیمت دارند و اگر سراغ باتری 66 آمپری بروید باید 490 هزار تومان هزینه کنید. باتری‌های 60 و 66 آمپری کابوک به ترتیب 330 و 360 هزار تومان فروخته می‌شوند. باتری 60 آمپری سهند 330 هزار تومان و مدل 66 آمپری آن 360 هزار تومان قیمت دارد. باتری‌های واریان ارزان‌تر هستند و مدل‌های 60 و 66 آمپری آن به ترتیب 310 و 340 هزار تومان فروخته می‌شوند. برند دیگر پرطرفدار باتری در ایران باتری‌های هندل است که 60 آمپری آن 380 هزار تومان و 66 آمپری آن 415 هزار تومان فروخته می‌شود. اگر بخواهید سراغ باتری‌های دلکور بروید، باید دست کم 540 هزار تومان برای باتری 60 آمپری، 570 هزار تومانی برای باتری 62 آمپری و 600 هزار تومان برای باتری 66 آمپری دلکور هزینه کنید.

لاستیک ال 90؛ هر جفت 600 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان
لاستیک مناسب برای چرخ‌های ال 90، لاستیک سایز 15 است. به طور کلی زانتیا، سمند، دنا و تندر 90 و ... رینگ‌های بزرگی دارند و برای همین لاستیک سایز 15 لازم دارند. قیمت لاستیک‌های با کیفیت سایز 15 به دو میلیون تومان می‌رسد. مثلا لاستیک بلک لاین فرانسه سایز 15 با پهنای 205 میلیمتر دو میلیون تومان قیمت دارد.

به گزارش فرارو، لاستیک سایز 15 جی‌تی ساخت انگلیس یک میلیون و 900، ساخت آلمان یک میلیون و 750 و ساخت ژاپن یک میلیون و 470 هزار تومان است. تفاوت آن‌ها علاوه بر تکنولوژی و مواد ساخت، در پهنای لاستیک هم هست. علاوه بر این لاستیک‌های یوکوهاما ژاپنی یک میلیون و 300 هزار تومان قمیت دارند و ساخت کره آن‌ها با قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان فروخته می‌شود. این‌ها همه لاستیک‌های گران و باکیفیتی هستند که دست کم 90 هزار کیلومتر برای شما کار خواهند کرد.

در بین لاستیک‌های سایز 15 با کارکرد مفید 80 هزار کیلومتر لاستیک‌های تیگار از همه گران‌قیمت‌تر هستند. لاستیک تیگار کره‌ای با پهنای 195 میلیمتر یک میلیون و 350 هزار تومان است و پهنای 205 میلیمتری آن یک میلیون و 450 هزار تومان فروخته می‌شود. در بین این لاستیک‌ها با عمر مفید 80 هزار کیلومتری، لاستیک تری‌انگل تایوانی از همه ارزان‌تر است و 700 هزار تومان قیمت دارد. البته باید به کیفیت آن شک کرد.
 

اگر سراغ لاستیک‌های ایرانی سایز 15 را بگیرید، اکثر آن‌ها عمر مفیدی 60 هزار کیلومتری دارند. گران‌ترینشان هم کویرتایر است که پهنای 185 میلیمتری آن 800 هزار تومان، پهنای 195 میلیمتری آن 960 هزار تومان و پهنای 205 میلیمتری آن یک میلیون و 100 هزار تومان فروخته می‌شود. بعد از آن یزد تایر است که با پهنای 195 میلیمتری 600 هزار تومان قیمت دارد. البته پهنای 205 میلیمتری آن را 650 هزار تومان می‌فروشند. لاستیک‌های سایز 15 بارز با پهنای 185 میلیمتر 510 هزار تومان فروخته می‌شوند. ارزان‌ترین لاستیک سایز 15 که می‌شود پیدا کرد لاستیک ایران تایر است که با قیمت 400 هزار تومان فروخته می‌شود.

روغن موتور ال 90؛ 77 تا 120 هزار تومان
روغن موتور مناسب برای ال 90 از نظر ویسکوزیته یا غلظت که به اختصار به آن SAE می‌گویند، (20W50) است. البته برای مناطق سردسیر بهتر است از روغن موتور (10W40) استفاده کنید. در شاخص SAE عدد اول قبل از حرف W. نشان‌دهنده غلظت روغن موتور در دمای پایین فصل زمستان است و هرچقدر این عدد کوچک باشد روغن موتور رقیق‌تر است یا به اصطلاح گران‌روی پایین‌تری دارد. این عدد نقش مهمی در استارت اول در روز‌های سرد زمستان دارد. عدد دوم بعد از حرف W. نشان‌دهنده غلظت روغن موتور در درجه حرارت‌های بالا است و هرچه این عدد بزرگتر باشد غلظت روغن موتور بالاتر و یا به اصطلاح سنگین‌تر است. برای مثال اگر شما در شهری مثل اهواز زندگی می‌کنید که دمای هوای آن ممکن است تا مثبت 40 درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کنید پس بهتر است روغن موتوری انتخاب کنید که با توجه به گرمای هوا و گرمای داخلی موتور خاصیت روانکاری خود را از دست ندهد. نکته‌ای که باید در مورد شاخص API بدانید این است که این شاخص از حروفی مثل SN، SM، SL، SJ، SG و SF تشکیل شده و هرچه ترتیب حروف صعودی‌تر باشد نشان‌دهنده کیفیت بالاتر روغن موتور است. آخرین تکنولوژی روغن موتور در حال حاضر SN است که بهترین نوع روغن موتور به حساب می‌آید. مناسب‌ترین مدل روغن موتور برای تندر 90 مدل‌های SJ و SL است. همچنین پسوند SAE بعد از اسم روغن موتور نشان‌دهنده استاندارد چسبنگی و لزج بودن آن است. روغن موتور تندر 90 باید نهایتا در هشت هزار کیلومتر کارکرد تعویض شود و در مناطق گرمسیری و همچنین در شهر‌های آلوده، هر هفت هزار کیلومتر کارکرد برای تعویض روغن مناسب است. البته در ظرایط سخت بهتر است در هر پنج هزار کیلومتر روغن را تعویض کنید. حجم روغن موتور مناسب برای ال 90 حدود 4.5 لیتر است و برای همین بهتر است سراغ روغن موتور‌های چهار لیتری بروید.

حالا نوبت انتخاب روغن موتور است. روغن موتور‌های 10W40 نسبتا گران‌تر هستند. به طور مثال روغن موتور چهار لیتری مدل API-SL/CF-10W40-SAE برند بهران سوپر پیشتاز در بازار 105 هزار تومان است. برند پارس سوپر پایا همین مدل را با قیمت 95 هزار تومان عرضه کرده است. روغن موتور توتال کمی گران‌تر است و 120 هزار تومان قیمت دارد. همچنین می‌توانید روغن موتور ELF را با قیمت 105 هزار تومان بخرید. البته این قیمت برای ELF تولید داخل است و اگر سراغ مدل‌های وارداتی آن که ساخت امارات و شاخص API آن SN است بروید، دست کم 290 هزار تومان برایتان خرج دارد. برای مدل‌های API-SL/CF-20W50-SAE که ارزان‌تر هستند، می‌توانید سراغ برند بهران سوپر پیشتاز بروید که 77 هزار تومان قیمت دارد. این مدل روغن موتور با برند توتال ایرانی 90 هزار تومان فروخته می‌شود و توتال اماراتی 180 هزار تومان قیمت دارد.
 
 
فیلتر هوا و روغن ال 90؛ جمعا 69 هزار تومان
بعد از تعویض روغن موتور، نوبت به تعویض فیلتر‌ها می‌رسد. در چکاپ دوره‌ای بهتر است حتما فیلتر هوا و فیلتر روغن را هم تعویض کنید که هزینه زیادی هم ندارد. فیلتر هوای ال 90 مدل اورجینال فرانسه در بازار 36 هزار تومان فروخته می‌شود و فیلتر روغن همین برند 33 هزار تومان است.

دیسک و صفحه کلاچ ال 90؛ حدود 650 هزار تومان
به گزارش فرارو؛ هر چند وقت یک بار لازم می‌شود دیسک و صفحه و به طور کلی کیت کلاچ ماشینتان را تعویض کنید. مکانیکی‌ها عموما کیت کلاچ را یک جا تعویض می‌کنند که شامل دیسک، صفحه و بلبرینگ است. کیت‌های کلاچ مخصوص ال 90 موجود در بازار عموما حدود 650 هزار تومان قیمت دارند و اگر سراغ مدل‌های مختلف بروید، قیمت‌ها بین 600 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومان متفاوت است.

یکی از مزیت‌های تندر 90 این است که هم می‌توانید سراغ مدل‌های شرکتی سایپا بروید، هم سراغ مدل‌های شرکتی ایران خودرو. به طور مثال کیت کلاچ قهوه‌ای VALEO ترکیه مدل شرکتی سایپا در بازار 630 هزار تومان است و با همین قیمت می‌توانید کیت کلاچ شرکتی ایران خودرو مدل آبی VALEO ترکیه را بخرید. بقیه کیت‌های کلاچ مناسب تندر 90 در بازار قیمت بیشتری دارند. مثلا کیت کلاچ تندر 90 دایکن EXEDY ژاپن در بازار 700 هزار تومان فروخته می‌شود. کیت کلاچ LUK آلمان 670 هزار تومان است و برای خرید کیت کلاچ ال 90 مدل HARRINGTON ترکیه باید 720 هزار تومان هزینه کنید. البته اگر خواستید می‌توانید سراغ کیت کلاچ اورجینال فرانسوی ال 90 بروید که یک میلیون و 190 هزار تومان برایتان خرج خواهد داشت.
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان