افرد موفقی که پیشرفت‌شان را مدیون اخراج شدن‌شان هستند

اخراج برای بیشتر ما یک اتفاق مایوس‌کننده است. کمتر کسی پیدا می‌شود که از اخراج شدنش خوشحال باشد یا آرزو کند کاش زودتر اخراج می‌شد. از نظر آن‌هایی که این اتفاق را تهدیدی علیه موفقیت‌شان می‌دانند، اخراج هیچ معنای مثبتی نمی‌تواند داشته باشد.

روزنامه خراسان: اخراج برای بیشتر ما یک اتفاق مایوس‌کننده است. کمتر کسی پیدا می‌شود که از اخراج شدنش خوشحال باشد یا آرزو کند کاش زودتر اخراج می‌شد. از نظر آن‌هایی که این اتفاق را تهدیدی علیه موفقیت‌شان می‌دانند، اخراج هیچ معنای مثبتی نمی‌تواند داشته باشد. حسِ کنار گذاشته شدن، ناتوانی و سرخوردگی ناشی از می‌تواند هرکسی را برای تلاش دوباره بی‌انگیزه کند، اما گاهی اخراج، تلنگری است که می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت باشد.

اگرچه اخراج همیشه به معنی نقصِ شما در کار نیست، اما بررسی دلایلی که باعث اخراج‌تان شده است و رفع نقطه ضعف‌ها می‌تواند به موفق‌تر عمل کردن‌تان کمک کند. حتی ممکن است با اخراج متوجه شوید که باید زمینه کاری‌تان را تغییر دهید و جایگاه واقعی‌تان را بیابید. در پرونده امروز زندگی سلام، باور عمومی منفی را که نسبت به اخراج وجود دارد به چالش می‌کشیم و در ادامه از افرادی می‌گوییم که نه تنها اخراج متوقف‌شان نکرده بلکه راهگشای مسیر موفقیت آن‌ها بوده است.

استیو جابز

ما اخراج شدیم!

از کجا اخراج شد؟ شرکت اپل

بعدش چی شد؟ بازگشت به اپل و کسب سرمایه بیشتر

«استیو جابز» چهره‌ای پیشرو در صنعت رایانه و نامِ او یادآور «اپل» است. جابز در سال 1976 میلادی در سن 21 سالگی به همراه یکی از دوستانش «استیو وازنیک» شرکت اپل را تاسیس کرد. او مدیر ارشد شرکت بود، اما هشت سال بعد به دلیل یک اختلاف مدیریتی از شرکت خودش کنار گذاشته شد. جابز در سال 2005 میلادی در جشن دانش آموختگی دانشگاه استفورد برای اولین‌بار از تاثیر ویرانگر اخراج بر زندگی‌اش گفت. او در شرایطی از شرکت اخراج شد که در آستانه 30 سالگی بود و حتی از دانشگاه دانش آموخته نشده بود. این اتفاق تعادل زندگی جابز را به‌کلی به هم ریخت.

چیزی که به جابز کمک کرد تا بتواند از نو شروع کند؛ این بود که پس از اخراجش به چیزی‌هایی فکر کرد که واقعا می‌خواست. با بررسی خواسته‌ها و توانایی‌هایش موفق شد در سال 1985 میلادی شرکت «نِکست» را تاسیس کند. اپل در سال 1996 میلادی شرکت نکست را از جابز خریداری کرد و به این ترتیب او دوباره به اپل برگشت. در همین مدت با یک گروه گرافیکی، «استودیو پیکسار» را راه‌اندازی کرد. وقتی والت دیزنی در سال 2006 میلادی پیکسار را خریداری کرد، استیو جابز به سهام‌دار اصلی والت دیزنی تبدیل شد. به این ترتیب جابز تهدید اخراج شدن را به فرصتی برای موفقیت بیشتر تبدیل کرد.


سالی راکِک

ما اخراج شدیم!

از کجا اخراج شد؟ بزرگ‌ترین بانک آمریکا

بعدش چی شد؟ یکی از موفق‌ترین زنان تاجر دنیا

«سالی راکِک» یکی از قدرتمندترین زنان دنیاست. او در سال 2009 میلادی به عنوان مدیر بخش سرمایه‌گذاری جهانی بانک مرکزی آمریکا استخدام شد، اما مدت زیادی در این پست باقی نماند. «راکک» در سال 2011 میلادی از «بنک‌آو‌آمریکا» که بزرگ‌ترین بانک ایالت متحده آمریکاست، اخراج شد. اخراج او به دلیل تغییرات این بانک و ادغام آن با شرکت «مریل لینچ» که یک شرکت خدمات مالی در آمریکاست، اتفاق افتاد.

در سال 2013 میلادی او در یک کنفرانس رسمی از افرادی که اخراجش کردند، تشکر کرد. این اخراج برای «راکک» زمینه ساز پدید آمدن ایده‌هایی تازه برای شروع یک کسب و کار جدید شد که او را به یکی از قدرتمندترین زنان جهان تبدیل کرد. راکک در سال 2016 میلادی شرکت «اِلِوِیت» را راه‌اندازی کرد. این شرکت یک شبکه جهانی مشاوره مالی دیجیتال به زنان است. هدف او از راه اندازی این پلتفرم، حذف نابرابری‌های جنسیتی در سرمایه‌گذاری بود. انجمن جهانی اقتصاد، او را به عنوان یکی از رهبران جوانِ موفق جهان معرفی کرده است.


رابرت رد فورد

ما اخراج شدیم!

از کجا اخراج شد؟ شرکت نفت آمریکا

بعدش چی شد؟ برنده اسکار بهترین کارگردانی

«رابرت رد فورد» کارگردان خوش‌نام سینما، در نوجوانی کارگر ساده یک شرکت انحصاری نفت در آمریکا بود. یک روز که «رابرت رد فورد» در محل کار خوابش برده‌بود، یکی از سرکارگران او را دید، اما به جای آن‌که اخراجش کند به یک واحد دیگر منتقلش کرد. به این ترتیب فورد توانست به‌طور موقت کارش را حفظ کند، اما او برای این کار ساخته نشده بود.

پس از مدتی به دلیل یک خرابکاری تازه از کار اخراج شد. اخراج، او را تشویق کرد تا به دنبال رویای همیشگی‌اش برود. او در سال 1954 میلادی برای تحصیل در رشته هنر وارد دانشگاه کلوریدا شد. پس از آن برای بازیگر شدن به نیویورک رفت. فورد در سال 1966 میلادی با اولین تجربه‌های بازیگری‌اش در سه فیلم «این ملک محکوم است»، «تعقیب» و «پا برهنه در پارک» جایگاه خود را در هالیوود تثبیت کرد. اگرچه فورد در دنیای هنر، بیشتر به بازیگری مشهور است، اما در سال 1980 میلادی که فیلم اولش «مردم عادی» را کارگردانی کرد، موفق به دریافت اسکار بهترین کارگردانی شد.


اوپرا وینفری

ما اخراج شدیم!

از کجا اخراج شد؟ یک برنامه تلویزیونی

بعدش چی شد؟ موفق‌ترین مجری تلویزیونی

«اوپرا وینفری» برای بیشتر افراد یکی از چهره‌های سمبلیک تلویزیون آمریکاست. او از ثروتمندترین و موفق‌ترین زنان دنیا به شمار می‌آید که فراز و فرود‌های بسیاری برای به دست آوردن موقعیت کنونی‌اش پشت سر گذاشته است. «وینفری» اولین بار به عنوان گزارشگر اخبار وارد تلویزیون شد، اما بعد از مدت کوتاهی، تهیه کننده برنامه به این نتیجه رسید که او برای تلویزیون مناسب نیست و اخراجش کرد. این برای وینفری یک شکست بزرگ بود. او پس از این تجربه ناموفق، مجری برنامه‌ای گفتگو محور در تلویزیون شد و این نسبت به گزارشگری برایش یک افت واقعی بود.

چیزی که وینفری فکرش را نمی‌کرد این بود که شاید جای واقعی‌اش در همین نوع از برنامه‌های تلویزیونی باشد. درواقع اخراج او باعث شد تا به جایگاه بهتری در تلویزیون برسد. وینفری از سال 1986 تا 2011 میلادی برنامه «اپرا» را برای تلویزیون آمریکا تولید و اجرا کرد که در سال‌های پایانی تولیدش، در 145 کشور پخش می‌شد. این برنامه تلویزیونی در فهرست محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی جهان است. وینفری ثروتمندترین آمریکایی-آفریقایی‌تبار قرن بیستم و چهل و پنجمین فرد قدرتمند جهان است.


هاروی مک‌کی

ما اخراج شدیم!

از کجا اخراج شد؟ فروشگاه لباس

بعدش چی شد؟ نویسنده یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا

«هاروی مک‌کی» با فروش بیش از 20 میلیون جلد کتاب در زمینه موفقیت کسب‌وکار، یکی از نویسندگان پرفروش دنیا به شمار می‌آید. او از سال 1988 میلادی در پی آگاهی دادن به افراد مختلف برای حفظ کارشان است، اما خودش از کارش اخراج شده است. مک‌کی این موضوع را حدود 50 سال از دیگران پنهان کرد و آن را لکه ننگی برای خودش می‌دانست. او برای اولین‌بار در کتاب «ما اخراج شدیم و این بهترین اتفاق زندگی‌مان بود» زاویه‌ای جدید از تجربه تلخ اخراج شدن را با مخاطبانش مطرح و اخراجش را عامل موفقیت خود معرفی کرد.

به نظر او نفس اخراج شدن، چندان اهمیتی ندارد، اما درس‌هایی که این اتفاق به ما می‌آموزد، حیاتی است. «مک‌کی» از سن کم برای تامین مخارج زندگی‌اش به کار‌هایی مثل پخش روزنامه و جمع‌آوری توپ‌های زمین گلف می‌پرداخت. او بعد از مدتی فروشنده لباس شد که نوعی پیشرفت شغلی برایش بود. این شغل به او کمک کرد تا با فوت‌وفن تجارت آشنا شود، اما خیلی زود به دلیل بی‌نظمی‌هایش اخراج شد. این اتفاق زندگی «مک‌کی» را به کلی تغییر داد. او با بررسی دلایل اخراجش به نقطه‌ضعف‌های خود پی برد و با رفع آن‌ها به یکی از موفق‌ترین بازرگانان دنیا تبدیل شد. آثار «مک‌کی» که شامل تجربیاتش از اخراج و تجارت است در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز است.

منابع: businessinsider، biography، ellevatenetwork

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان