یکی از بزرگترین چالشهای خودروسازان طی سال های گذشته و به خصوص پارسال، رشد هزینههای تولید خودرو ها بوده است.
تولید هر دستگاه سمند بین 1550 تا 2 هزار یورو ارزبری دارد. احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان با اعلام این مطلب افزود
بر اساس گزارش های موجود برای نمونه برای تولید خودرو سمند 100درصد آلومینیوم استفاده میشود که قیمت این فلز از اسفند 94 تا آبان 97 برابر با 426 درصد افزایش داشته، در همین بازه زمانی قیمت مواد پلیمری 370 درصد، ورق فولادی 277 درصد، مس 336 درصد، چدن 353 درصد، سرب 346 درصد، فولاد آلیاژی 225 درصد، دلار نرخ ارز مبادلاتی و نیما 300 درصد افزایش داشته است.
نعمت بخش اضافه کرد
در حالی که فاصله اسفند 94 تا آبان 97 افزایش قیمت مواد اولیه مذکور را داشتیم که شورای رقابت در مجموع قیمت خودروها را 12.5درصد افزایش داده بود.
خودروسازان مدعی هستند محصولات خود را با ضرر به فروش می رسانند. آنها میگویند قیمت تمام شده تولید یک واحد خودرو متاثر از چند فاکتور است و چون منحنی قیمت همه این فاکتورها طی سال گذشته رشد شدیدی داشته، قیمت نهایی خودروهای داخلی نیز باید متناسب با این هزینهها بالا برود، اما نرفته است. این در حالی است که مشتریان و حتی برخی کارشناسان از قیمت فعلی خودروهای داخلی نیز راضی نبوده و معتقدند در خودروسازی کشور، قیمتها متناسب با کیفیتها نیستند.
در این زمینه ابهام دیگری که مطرح می شود، ماجرای تولید "خودرو ملی" است که سال ها توسط خودروسازان به جامعه القا می شد و همین عبارت زمینه ساز دریافت حمایت های کلان اقتصادی و سیاسی برای حفظ صنعت خودروسازی درون کشور بوده است، حالا و در شرایط فعلی مشخص می شود که تولیدات ملی که قدمتی 17 ساله دارند (اولین عرضه سمند به بازار در سال 1380 صورت گرفت)، به شکل مستقیم وابستگی قابل توجهی به نرخ ارز دارند.