فیلم‌های دنیای سینمایی DC از بدترین تا بهترین ـ قسمت دوم

با اینکه دنیای سینمایی دی‌سی DC Extended Universe در سال ۲۰۱۳ به طور رسمی کارش را با «مرد پولادین» Man of Steel شروع کرد، اما اگر بخواهیم فیلم‌های ساخته شده توسط دی‌سی کمیکز DC Comics را فقط به فیلم‌هایی از آن زمان به بعد محدود کنیم، باید از دهه‌ها تاریخ سینما چشم‌پوشی کنیم

با اینکه دنیای سینمایی دی‌سی DC Extended Universe در سال 2013 به طور رسمی کارش را با «مرد پولادین» Man of Steel شروع کرد، اما اگر بخواهیم فیلم‌های ساخته شده توسط دی‌سی کمیکز DC Comics را فقط به فیلم‌هایی از آن زمان به بعد محدود کنیم، باید از دهه‌ها تاریخ سینما چشم‌پوشی کنیم. فیلم‌های دی‌سی از نظر کیفیت بسیار دراماتیک هستند: فیلم‌های بد حقیقتا ضعیف بوده و از آن طرف حدی برای خوب بودن کارهای قوی آن نیز وجود ندارد. به همین دلیل سعی کردیم 31 فیلم دی‌سی (به جز فیلم‌هایی که بعدا دی‌سی کمیکز آن‌ها را خریداری کرده است) را رتبه‌بندی کنیم.

فیلم‌های دنیای سینمایی DC از بدترین تا بهترین ـ قسمت اول

20- Justice League 2017

«لیگ عدالت» Justice League که از همان ابتدا همراه با تراژدی بوده- زک اسنایدر به علت مرگ دخترش در اواسط کار جای خودش را به جاس ویدون Joss Whedon داد، کاملا غیریکدست به نظر می‌رسد. نقطه قوت فیلم واندروومن Wonder Woman است، این در حالی است که گل گدوت Gal Gadot در این فیلم به خوبی فیلم مستقل خودش ظاهر نشده است. چیزی از داستان کلی فیلم یادمان میاد؟ نه واقعا، چند نفر بودند که به جنگ با کسی رفتند که می‌خواست دنیا را در اختیار خود بگیرد. این فیلم که قرار بود برای دی‌سی فیلم موفقی از آب در آید، به فیلمی کاملا فراموش‌شدنی تبدیل شد.

19- Batman: The Killing Joke 2016اقتباس انیمیشنی از کمیک آلن مور Alan Moore به خاطر صحنه‌ای که در آن بت‌من و باربارا گوردون Barbara Gordon حضورداشتند حواشی زیادی ایجاد کرد. این قضیه با توجه به اینکه این حضور تفاوت‌هایی که با کمیک اصلی دارد، سردرگمی‌ایی ایجاد کرد. در کل فیلم آن‌قدر قوی نیست که بتواند به خوبی به تمام داستان‌‌های حاشیه‌‌ای بپردازد، در نتیجه در نهایت شما را کاملا معذب می‌کند.

18- Batman Forever 1995اولین بت‌من بعد از تیم‌برتون Tim Burton نشانه‌هایی از یک فاجعه را درون خود دارد. نیکول کیدمن Nicole Kidmanنقشی فریبنده‌ی کم‌نظیری خود می‌درخشد و جیم کری Jim Carrey نیز در نقش ریدلر Riddler ایفای نقش قابل قبولی ارائه داده است. هرچه در مورد بازی تامی لی جونز Tommy Lee Jones کمتر گفته شود، بهتر است. این فیلم به طور قطع قدمی در مسیر اشتباه برای این مجموعه فیلم بود، با این حال به بدی فیلم‌هایی که بعد از این فیلم ساخته شدند، نبود.

17- Man of Steel 2013نارحت‌کننده‌ترین نکته‌ در مورد این فیلم این است که به خوبی آهنگش نبود و در حقیقت این آهنگ را حیف کرد. هانس زیمر Hans Zimmer از آهنگ ساخته‌ی جان ویلیامز John Williams که درست به همین اندازه قوی بوده و برای فیلم‌های کریستوفر ریو ساخته شده بود فاصله گرفته و درکی تاریک‌تر، شرافت‌مندانه و شجاعانه از سوپرمن به ما داد. متاسفانه «مرد پولادین» به جز بخش‌‌هایی، نمی‌تواند داستانی در خور شخصیت‌هایش ارائه کند.

16- V for Vendetta 2005پس از سروصدای «ماتریکس» The Matrix، لانا Lana و لیلی واچوفسکی Lilly Wachowski آن‌چنان محبوب بودند که با این که فقط تهیه‌کنندگی و نوشتن فیلم‌نامه‌ی «وی مثل وندتا» را بر عهده داشتند اما بسیاری تصور می‌کردند که کارگردان آن نیز هستند و جیمز مک‌تیگو James McTeigue نامی مستعار است. مک‌تیگو دستیار کارگردان فیلم‌های ماتریکس، اولین فیلم بلندش را اقتباسی از کمیک آلن مور/ دیوید لوید David Lloyd ساخت. شکی نیست که فیلم لحنی خاص و انقلابی داشته و بازی‌های آن نیز قابل‌تأمل هستند. با این حال فیلم به طور کلی بسیار کسل‌کننده است.

15- Aquaman 2018

از آنجایی که «آکوامن» کمی هیجانی است، چیزی که «بت‌من مقابل سوپرمن» و «لیگ عدالت» از آن بی‌بهره بودند، به این فیلم زیادی اهمیت داده شد: منتقدین و مخاطبان آنقدر از اینکه مجبور به تحمل یک فیلم حوصله‌سربر دیگر نبودند خوشحال شدند که به راحتی این ماجراجویی زیرآب مسخره را پذیرفتند.«آکوامن» بدون این که حرفی برای گفتن داشته باشد زیادی محبوب شد. جایگاه بالای فیلم در این لیست نشان می‌دهد که دی‌سی فیلم‌های به مراتب بدتری از این فیلم را در کارنامه‌ی خود دارد.

14- Shazam! 2019برای دنیای سینمایی دی‌سی جای تأسف دارد که این فیلم سطحی دوست‌داشتنی یکی از بهترین فیلم‌های جدیدترین مجموعه‌هایش است، حتی با اینکه فیلم فوق‌العاده‌ای هم نیست. زکری لی‌وای Zachary Levi در نقش ابرقهرمان بزرگ‌سالی جلوی دوربین رفته است که نوجوانی به نام بیلی Billy (اشر انجل Asher Angel) با بر زبان آوردن کلمه‌ی “شزم!” تبدیل به او می‌شود. با اینکه پایان فیلم در استفاده از جلوه‌‌های ویژه زیاده‌روی کرده است، دیوید اف. سندبرگ David F. Sandberg به عنوان قسمت اول فیلم قابل قبولی را ارائه کرده است. امیدواریم قسمت دوم «شزم!» جسارت بیشتری داشته باشد.

13- Return of Swamp Thing1989 و 12- Swamp Thing 1982با اینکه می‌‌دانیم قرار دادن این دو فیلم در یک جایگاه تقلب به حساب می‌آید، اما در هر صورت هر دوی این‌ها فیلم‌های سوامپ تینگ Swamp Thing بوده و هر دو به یک اندازه خوب هستند. فیلم اول به نسبت ساده‌تر است. این فیلم به کارگردانی وس کریون Wes Craven داستان مرد خوبی است که به یک هیولا تبدیل شده و تلاش می‌کند از دانشمند شیطانی که این کار را با او کرده است انتقام بگیرد. دنباله‌ی فیلم اما بیشتر به یک کمدی شباهت دارد. با اینکه این دو فیلم کیفیت مشابهی دارند، اما به طور کلی خیلی خوب از آب در نیامده‌اند.

11- Superman Returns 2006اگر «سوپرمن3» و «سوپرمن 4» ساخته نمی‌شدند چه می‌شد؟ اگر فیلم جدیدی را می‌ساختیم که درست بعد از اتفاقات «سوپرمن 2» روایت می‌شد، چه می‌شد؟ «بازگشت سوپرمن» با این فرض و با حال و هوایی مشابه با دو فیلم نخستین سوپرمن ساخته شده است. این فیلم همانند خودآزاری است که به ما یادآوری می‌کند، از دوره‌ای که فیلم‌های اصلی سوپرمن در آن ساخته شدند زمان زیادی می‌گذرد. «بازگشت سوپرمن» با این که با کارهای اول ریو قابل مقایسه نیست، اما تلاشی قابل تأمل به شمار می‌آید.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی تیم گیرسون Tim Grierson و ویل لیتچWill Leitch در سایت www.vulture.com است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان