چگونه نامادری خوبی باشیم؟ [قسمت اول]

اگر شما با مردی ازدواج‌کرده باشید که از ازدواج قبلش بچه داشته، همیشه این فشار را بر روی خود احساس می‌کنید که باید با بچه‌ها چطور رفتار کنید. در این‌جا ما یک سری راهنمایی مفید داریم که به شما نشان می‌دهند چه رفتاری درست است و چگونه یک «نامادری ظالم» نباشید. با بنیتا همراه باشید.

اگر شما با مردی ازدواج‌کرده باشید که از ازدواج قبلش بچه داشته، همیشه این فشار را بر روی خود احساس می‌کنید که باید با بچه‌ها چطور رفتار کنید. در این‌جا ما یک سری راهنمایی مفید داریم که به شما نشان می‌دهند چه رفتاری درست است و چگونه یک «نامادری ظالم» نباشید. با بنیتا همراه باشید.

 

1- اول بفهمید که بچه‌ها نسبت به شما چه احساسی دارند

نامادری

اگر از شما خوششان نمی‌آید، به حریم آن‌ها وارد نشوید. اگر واقعاً شمارا دوست دارند و می‌خواهند با شما تعامل داشته باشند، هرچقدر که می‌توانید برای آن‌ها وقت بگذارید: آن‌ها را به سینما ببرید، باهم بروید و بستنی یا قهوه بخورید (بسته به اینکه چه سن و سالی دارند).

 

2- با مادر واقعی آن‌ها در ارتباط باشید

نامادری

 هیچ‌چیز بدتر از این نیست که آن‌ها حس کنند مادر واقعی‌شان از شما بیزار است. این ماجرا باعث می‌شود همه جور دردسری به وجود بیاید و رابطه‌ی شما با بچه‌ها و حتی پدرشان خراب شود. اگر شما قبل از اینکه با پدر بچه‌ها ازدواج کنید او را می‌شناختید، اوضاع کمتر عجیب‌وغریب می‌شود. با او تماس بگیرید و از او همه‌چیز را در مورد بچه‌ها بپرسید. اگر هم او را از قبل نمی‌شناختید بازهم با او تماس بگیرید و ببینید آیا تمایل دارد گاهی با شما معاشرت کند؟ اگر دلش نمی‌خواست با شما در ارتباط باشد، بازهم خوش‌رفتار باشید و از او بپرسید روال زندگی بچه‌ها به چه نحو است. بااین‌وجود، این قدم به این معنی نیست که شما بهترین دوست همسر سابق شوهرتان باشید. قضیه این است که درهرحال بچه‌ها در اولویت باشند.

 

3- اگر مادر بچه‌ها فوت‌شده، سعی نکنید برای بچه‌ها مادر جدید باشید، مگر اینکه آن‌ها این را از شما بخواهند

اگر شما به حریم بچه‌ها و مادر فوت‌شده‌ی آن‌ها تجاوز کنید، آن‌ها بیشتر از شما متنفر خواهند شد. به حریم خصوصی آن‌ها احترام بگذارید.

 

4- در مورد مسائل خصوصی با بچه‌ها حرف نزنید

اگر پای صحبت از مسائل خاصی پیش آمد که نوجوانان باید بدانند، تا وقتی‌که آن‌ها خودشان پیش شما نیامده‌اند و از شما چیزی نپرسیده‌اند و تا زمانی که از پدر و مادرشان اجازه نگرفته‌اید، با آن‌ها صحبتی در این خصوص نکنید. گاهی اوقات بحث در مورد مسائل مربوط به بلوغ نوجوانان، درحالی‌که آن‌ها فرزندان خود شما نیستند، منزجرکننده است.

 

5- اگر آن‌ها شما را با نام کوچکتان صدا زدند ناراحت نشوید

نامادریCredit: myfairystepmother

مخصوصاً در اوایل ازدواجتان، اگر بچه‌ها به‌جای اینکه شما را مادر صدا کنند، شما را با اسم کوچکتان صدا زدند، تعجب نکنید. آن‌ها نیاز دارند با گذشت زمان خودشان را با شرایط جدید سازگار کنند.

 

6- بچه‌ها را مجبور نکنید شما را مادر صدا کنند

مطابق نکته‌ای که قبلاً برایتان گفتیم، نخواهید آن‌ها به شما بگویند «مامان»، مخصوصاً اگر مادرشان زنده است و گه‌گاه با آن‌ها در ارتباط است. بگذارید خود بچه‌ها شمارا هر طور که راحت‌تر هستند صدا کنند.

 

7- با بچه‌ها مشارکت کنید

نامادری

Credit: divorcedmoms

فکر نکنید اگر شما با مردی ازدواج‌کرده‌اید آن مرد دیگر کاملاً متعلق به شماست. برنامه‌ریزی کنید که اوقاتی را تنها با همسرتان بگذرانید ولی در سایر مواقع، با بچه‌ها به‌عنوان یک خانواده تعامل کنید. خانواده یعنی شما، بچه‌ها و پدر بچه‌ها، پس همه باهم فیلم تماشا کنید، همه باهم سر میز غذا بخورید و گاهی همه باهم بازی کنید. بگذارید بچه‌ها در تصمیم‌گیری‌های خانه شرکت کنند. گاهی نیز بگذارید در کارهای خانه کمک کنند. شما نامادری آن‌ها هستید نه خدمتکارشان و این بار به دوش شماست که به آن‌ها بیاموزید باید احساس مسئولیت داشته باشند، هم در قبال اعضای خانواده‌شان و هم در درجه‌ی بعد نسبت به جامعه.

 

8- مهربان باشید!

این‌ یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی است که باید بردارید. اگر شما بدجنس یا بی‌ادب باشید یا بچه‌ها را دوست نداشته باشید، آن‌ها را از خودتان می‌رانید و رابطه‌ی ازدواجتان را نیز نابود می‌کنید. با بچه‌ها مهربان باشید، به آن‌ها کمک کنید، به آن‌ها احترام بگذارید. بچه بودن آن ها به این معنی نیست که شما می‌توانید هر رفتار ناخوشایندی را از خود بروز بدهید. مسلماً نمی‌خواهید بچه‌ها به شما بی‌احترامی کنند، پس مراقب باشید و بدانید رفتاری که از آن‌ها می‌بینید بازتاب اعمال خود شماست. شما با مهربانی و عطوفت و احترامی که به بچه‌ها و پدرشان می‌گذارید، الگویی برای آن‌ها می‌شوید تا با شما به همان شیوه رفتار کنند.

 

9- اگر از همسر خود بچه‌دار شدید، بین او و فرزندخوانده‌هایتان تفاوتی قائل نشوید

نامادری

شاید سخت باشد عشقی را که به فرزند خودتان که از خون خودتان است به دیگر بچه‌ها حس کنید، اما باید تلاش کنید آن‌ها را هم مثل فرزند خود دوست داشته باشید.

 

نکات مهم:

  • به بچه‌ها بگویید عاشق پدرشان هستید و ببینید چه واکنشی نشان می‌دهند. از همسرتان هم بخواهید همین کار را انجام بدهد. دیدن اینکه شما و پدرشان باهم رابطه‌ی دوستانه‌ای دارید، به بچه‌ها احساس بهتری می‌دهد. ولی هرگز با رفتارتان باعث نشوید آن‌ها حس کنند تنها مانده‌اند.
  • با بچه‌ها در سنین مختلف باید به شیوه‌های مختلفی رفتار کرد و به یا داشته باشید که بچه‌ها باید فضای مخصوص به خود را داشته باشند (مثلاً اتاق شخصی).
  • هنگامی‌که در انجام دادن یا ندادن کاری شک دارید، یک نامادری دیگر را پیدا کنید که به شما کمک کند. امروزه میلیون‌ها نامادری در دنیا وجود دارند، پس اگر شما یکی از آن‌ها را می‌شناسید که در زندگی‌اش موفق بوده، از او بخواهید شما را راهنمایی کند. احتمال دارد او هم همین مراحل را پشت سر گذاشته باشد.
  • اگر بچه‌ها با شما بدرفتاری می‌کنند و شما به همین دلیل افسرده و غمگین هستید، بگذارید پدرشان از ماجرا باخبر شود. اوضاع را زیاد شلوغ و ناگوار جلوه ندهید. مسائل را با آرامش برای شوهرتان توضیح دهید و ببینید چه‌کاری از دست هر دوی شما برمی‌آید تا مشکلات را حل کنید.
  • در مورد عاداتی که شما دارید و با سنت‌های آن‌ها متفاوت است باهم صحبت کنید. مثلاً شاید آن‌ها عادت نداشته باشند پشت میز غذا بخورند. یا اینکه آن‌ها آن‌قدر که شما به پاکیزگی اهمیت می‌دهید مرتب نیستند. برای این چیزها آن‌ها را قضاوت نکنید. آن‌ها همیشه همین‌طور زندگی کرده‌اند و در ضمن، به‌تازگی تغییرات زیادی را در زندگی خود شاهد بوده‌اند!
  • صبور باشید و در مورد احساسات خود صحبت کنید. حسود نباشید. اگر نشان دهید حتی وقتی آن‌ها رفتارشان خصمانه است به آن‌ها احترام می‌گذارید، درنهایت برنده‌ی بازی شما خواهید بود.
  • گفته می‌شود، تمام مرزبندی‌های کودکان را به پدرشان واگذار نکنید. علی‌رغم تعیین محدودیت‌ها و وظایف آن‌ها، شما هنوز می‌توانید مهربان باشید و به آن‌ها احترام بگذارید و واکنش خوب آن‌ها را دریافت کنید.

 

هشدارها:

  • به فرزندخوانده‌های خود نگویید «بچه‌های من». این حرف آن‌ها را ناراحت می‌کند و برعکس آنچه انتظار دارید شمارا دچار مشکلات بیشتری می‌کند.
  • عجیب نیست که در ابتدای ازدواجتان، فرزندخوانده‌ها علیه شما جبهه بگیرند. شکیبا باشید. با صبر به همه‌ی چیزهایی که می‌خواهید می‌رسید.
  • اگر شما هم قبل از ازدواج با این مرد٬ بچه داشته‌اید، فرزندان شما اکنون پدرخوانده‌ی جدیدی دارند و با بچه‌های شوهر شما نسبت خواهر و برادران ناتنی پیدا می‌کنند. در مورد این مسئله نیز صبور باشید چراکه اگر بخواهید مسائل را با سرعت مطابق میلتان پیش ببرید، اوضاع کاملاً به هم می‌ریزد.

مطالب بعدی ما را در مورد این موضوع از دست ندهید. می‌توانید نگاهی هم به «چند نکته که مادران باید در دوران بلوغ فرزندانشان به آن ها توجه کنند» بیندازید.

قسمت دوم این مقاله را نیز از دست ندهید.

منبع: wikihow ,oprah ,womansday

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر