اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

واکنش رسانه‌های جهان به سخنان پمپئو/ بازی با شمشیر دو لبه تحریم نفت ایران به کجا ختم می‌شود؟

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ سخنان روز گذشته مایک پمپئو وزیر امروز خارجه آمریکا در جمع رسانه ها باعث جهش چشمگیر قیمت نفت در نخستین معاملات هفته چهارم آوریل شد.

رشد چشمگیر قیمت نفت با خبر لغو معافیت تحریم ها

پمپئو در سخنانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد طبق گفته دو مقام دولتی در کابینه ترامپ، معافیت تحریمی 8 کشور تمدید نخواهد شد. او همچنین گفته است، پس از خروج ایران از بازار نفت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی جایگزین ایران در بازارهای جهانی خواهند شد.

خبر لغو معافیت تحریم های ایران، منجر به جهش چشمگیر قیمت ها در نخستین معاملات روز دوشنبه شد. برنت که در آخرین معاملات هفته با قیمت 71دلار و 79 سنت به فروش رسیده بود، در نخستین معاملات به رقم 74 دلار و 14 سنت رسید.  وست تگزاس اینترمدیت نیز که در آخرین معاملات هفته 64 دلار و 7 سنت معامله شده بود، در نخستین معاملات به رقم 65 دلار و 86 سنت رسید.

این خبر بازتاب گسترده ای نیز در رسانه های جهان داشته است.

فوربز: امکان جایگزینی فیزیکی سعودی ها وجود دارد، اما چالش آنها جایگاه سیاسی شان است

مجله معتبر فوربز، پس از انتشار این سخنان به بررسی احتمال جایگزینی عربستان سعودی پس از لغو معافیت تحریم ها پرداخته است. طبق گزارش فوربز، عربستان سعودی ظرفیت فیزیک لازم برای گرفتن جایگاه فروش نفت ایران را دارد، عربستان اکنون 10 میلیون و 300هزار بشکه تولید دارد و می تواند این رقم را به 12 میلیون بشکه در روز برساند، اما این اقدام به لحاظ ژئوپلتیک برای سعودی ها تبعات دارد، آنها در ماه های گذشته تلاش و رایزنی های بسیاری برای کاهش تولید اعضای اوپک داشته اند و این اقدام موقعیت او را در بین اعضا حداقل در شرایط کنونی به مخاطره خواهد انداخت.

واشنگتن پست: معافیت تحریم نفت ایران، مساله سیاسی کابینه ترامپ

واشنگتن پست، در بخشی از تحلیل خود سخنان اعضای کابینه ترامپ را مورد بررسی قرار داده است. به نوشته واشنگتن پست این تصمیم به یک مساله سیاسی در کابینه ترامپ تبدیل شده است. پمپئو با این مواضع سعی بر خودنمایی در سطح بین المللی دارد. او که خود سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران را آغاز کرده است، از مخالفان لغو معافیت های تحریمی به دلیل حفظ تعادل بازار نفت نیز بوده است. برایان هوک نیز که تا پیش از این درباره حفظ معافیت تحریم ها به دلیل نگرانی از قیمت ها در بازار سخن می گفت، اکنون معتقد است به دلیل رشد عرضه بر تقاضا، شرایط برای به صفر رساندن فروش نفت ایران فراهم است.

بلومبرگ: هر تصمیمی از سوی ترامپ ریسک جهش قیمت ها را به دنبال دارد

بلومبرگ نیز در تحلیل خود با بررسی میزان خرید نفت مشتریان نفت ایران، به رشد چشمگیر قیمت های نفت در صورت به صفر رسیدن فروش طلای سیاه در ایران اشاره کرده است. بلومبرگ نیز با اشاره به دو دستگی های موجود در کابینه ترامپ، مواضع بولتون، پمپئو و برایان هوک طی ماه های گذشته را زیر ذره بین خود برده است و به این نکته اشاره کرده است که هر تصمیم از سوی ترامپ ریسک جهش چشمگیر قیمت ها در بازارهای جهانی را به همراه خواهد داشت.

سی ان بی سی: لغو تحریم و کاهش دکل های حفاری آمریکا به رشد قیمت ها دامن می زند

سی ان بی سی نیز با انتشار خبر سخنان پمپئو و رشد قیمت های نفت، به کاهش دکل های حفاری ایالات متحده در هفته گذشته نیز اشاره کرده است که با توجه به کاهش محسوس دکل های حفاری طی ماه های اخیر، این اقدام رشد قیمت ها در بازارهای جهانی را به همراه خواهد داشت که از شب گذشته شاهد آن هستیم.

رویترز: شرایط سخت مشتریان آسیایی پس از لغو معافیت تحریم

رویترز نیز در گزارش خود پس از اشاره به مواضع دولت ترامپ و رشد قیمت ها به چالش کشورهای آسیایی خریدار نفت ایران که جزو بزرگترین مصرف کنندگان طلای سیاه در جهان هستند پرداخته است. رویترز با اشاره به رایزنی های چین، هند و ترکیه برای تمدید معافیت تحریم ها، به شرایط سختی که پس از این مشتریان نفت ایران با آن مواجه می شوند پرداخته است.

پلاتس: جایگزینی عربستان با ایران با توجه به کاهش صادرات سعودی ها امکان پذیر است؟

پلاتس نیز با اشاره به رشد چشمگیر قیمت ها پس از سخنان پمپئو، جایگزینی عربستان سعودی و امارات متحده پس از به صفر رساندن فروش نفت ایران را مطرح کرده است. صادرات نفت عربستان سعودی در فوریه به 6 میلیون و 980 هزار بشکه که پایین ترین میزان در 16 ماه گذشته می باشد رسیده است. از طرفی دکل های حفاری فعال ایالات متحده نیز بار دگی کاهش و به 825 دستگاه رسیده است که پایین ترین میزان از اواسط ژانویه سال گذشته میلادی می باشد.

وال استریت ژورنال: قدرت نمایی ترامپ به قیمت جهش طلای سیاه

وال استریت ژورنال نیز در تحلیلی به بیان موضع گیری های اخیر مقامات آمریکایی در خصوص به صفر رساندن فروش نفت ایران پرداخته است. در این گزارش، گمانه زنی برای تمدید معافیت دیده نمی شود بلکه صرفا به واردات نفتی که  از قبل توسط مشتریان ایران تا پایان ماه می خریداری شده اشاره کرده است. از سوی دیگر این خبر ضمن تاکید بر پافشاری ترامپ  و تیم سیاسی کاخ سفید بر اعمال فشار حداکثری به اقتصاد ایران، این موضوع را نیز دور از انتظار ندانسته که ترامپ برای قدرت نمایی هم که شده، با قبول زیان افزایش قیمت نفت، معافیت هیچ کشوری را برای خرید نفت از ایران تمدید نکند.

اویل پرایس: آینده نه چندان دور نفت 80دلاری

البته روز گذشته نیز اویل پرایس ضمن ارائه تحلیلی از قیمت جهانی نفت اعلام کرده بود اگر ترامپ معافیت‌ها از تحریم نفتی ایران را تمدید کند، جلوی افزایش قیمت نفت را می‌گیرد تا به 80دلار در هر بشکه نرسد، ولی اگر معافیتی ندهد مثل این است که تمام تلاش‌های خود را برای مهار قیمت نفت از بین برده باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان