زمان اعمال افزایش حقوق مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی

خبرگزاری ایسنا: محمدحسن زدا در نشست خبری که به مناسبت هفته کار و کارگر برگزار شد، با اشاره به روند افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی اظهار کرد: بازنشسته‌های ما دو دسته حداقلی بگیر و سایر سطوح درآمدی هستند که طبق ماده 111 قانون تامین اجتماعی میزان افزایش حقوق حداقلی بگیران از سوی شورای عالی کار مشخص می‌شود و ما دخالتی در آن نداریم.

وی افزود: برای سایر سطوح درآمدی جلسه‌ای با حضور کانون بازنشستگان برگزار شد. ما پنج سناریو داشتیم و کانون بازنشستگان نیز پیشنهادی ارائه داده بود که در سناریو‌های ما هم بود و در نهایت همین سناریو مورد موافقت قرار گرفت. ما مصوبه هیئت مدیره تامین اجتماعی را گرفته‌ایم و اگر هفته بعد مصوبه هیئت دولت را بگیریم افزایش حقوق را از اردیبهشت ما اعمال می‌کنیم که تحول بزرگی است.

پرداخت معوقات در ماه‌های آینده

سرپرست سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه هرچقدر زودتر افزایش‌ها را اعمال کنیم بهتر است گفت: میزان این افزایش 13 درصد به علاوه 261 هزار تومان نقد است. سال 98 مبلغ 17هزار میلیارد تومان بابت افزایش دستمزد‌ها متحمل هزینه شدیم که البته سازوکار‌ها آماده‌اند تا بعد از تصویب در هیئت دولت آن را اجرا کنیم. مابه التفاوت افزایش حقوق‌ها را نیز در ماه‌های بعد می‌پردازیم.

از مجاری قانونی خسارات ناشی از طلاق‌های صوری را پیگیری می‌کنیم/ آغاز جلسات تامین‌اجتماعی با دولت برای وصول مطالبات

زدا در پاسخ به پرسشی درباره طلاق‌های صوری برای دریافت مستمری از تامین اجتماعی گفت: قانونی درباره طلاق‌های صوری نداریم، ولی خودمان بخشنامه‌ای صادر کرده و از مجاری قانونی پیگیریم که خسارات تامین اجتماعی را پس گرفته و جلوی تخلفات بعدی را بگیریم.

وی درباره وصول طلب تامین اجتماعی از دولت گفت: در بند و تبصره 5 بودجه 98 امکان وصول 50 هزار میلیارد تومان طلب تامین اجتماعی از دولت دیده شده که البته نقدی نیست. می‌تواند تهاتر، ارزش مالکانه و... باشد که ما چند پیشنهاد را تنظیم کردیم و امروز اولین جلسه ما با دولت آغاز می‌شود.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تامین اجتماعی تنها صندوق سابقه دار است که توانسته روی پای خودش بایستد و حامی بخش صنعت، تولید و کارآفرینی باشد گفت: اکنون ضریب پشتیبانی ما 5.5 است که خوب نیست، ولی بحرانی و بد هم نیست.

زدا ادامه داد: مباحثی برای اصلاحات پارامتریک در مجلس مطرح است که در راستای افزایش ضریب پشتیبانی و بهبود وضعیت است، اما جای نگرانی نیست و اجازه نمی‌دهیم کسانی که از قبل با ما قرارداد داشتند مشمول وضعیت جدیدی بشوند که برایشان سخت شود. اگر هم قرار باشد قانونی تصویب و تغییراتی ایجاد شود، برای گروه‌هایی است که بتازگی وارد تامین اجتماعی می‌شوند. اجازه نمی‌دهیم مشکلی برای کارگران و ذینفعان ما ایجاد شود.

از مراکز درمانی خصوصی عذرخواهی می‌کنیم

وی درباره مطالبه مراکز درمانی طرف قرارداد نیز گفت: انجمن داروسازان فروردین ماه برای به روزرسانی مطالبات داروخانه‌ها از تامین اجتماعی قدردانی کردند. دیروز هم آخرین پرداختی را به داروخانه‌ها داشتیم. اما از آزمایشگاه‌ها، پزشکان و بیمارستان‌های خصوصی که بدهکار آن‌ها هستیم عذرخواهی می‌کنیم، اما نیت ما این است که به سرعت مطالبات را تسویه کنیم. ما در اسفند و بهمن 5 هزار میلیارد تومان پرداختی داشتیم.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره وضعیت صندوق بیمه بیکاری گفت: صندوق بیمه بیکاری، زیان انباشته 700 میلیاردی در سال 92 داشت، اما سال گذشته اندوخته مالی‌اش به بالای 70 میلیارد تومان رسید و حفره‌های مالی اش رفع و همپوشانی‌ها برطرف شدند. منتها در ماه‌های گذشته روند افزایشی داشته که پیشنهادات زیادی در مجلس و دولت برای مقابله با بیکاری مطرح است.
توافق برای اجرای مدل خاصی از همسان‌سازی حقوق‌ها/بده بستان‌های تامین‌اجتماعی با بانک‌ها

زدا درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز اظهار کرد: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مدل‌های مختلفی ارایه شده است گفت: برای همسان سازی بر سر مدل خاصی با کانون بازنشستگان به توافق رسیدیم که بار مالی 12 هزار میلیاردی دارد. در قانون برنامه ششم توسعه قید شده که دولت باید برای تامین بار مالی مشارکت کند که اگر انجام شود سازوکار‌های ما برای صدور احکام آماده است.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره بدهی‌های تامین اجتماعی به بانک‌ها نیز گفت: پرداختی‌های ما بیستم هر ماه شروع می‌شود، ولی وصولی حق بیمه‌ها 29 ام هر ماه صورت می‌گیرد. ما با بانک تعامل داریم، مبلغی از آن‌ها می‌گیریم و 29ام به آن‌ها برمی‌گردانیم. پالایشگاه لاوان هم برای صدور اسناد خزانه، وثیقه شده است. ما از قوانین و ضوابط بانک مرکزی تخطی نمی‌کنیم و جای نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: کسری اعتبارات در تامین اجتماعی نداریم و اجازه نمی‌دهیم مشکلی پیش بیاید.

زدا درباره اشکالات سیستم‌های الکترونیکی خدمت رسانی گفت: سیستم نوبت دهی ما در بخش درمان دچار مشکل نیست، اما، چون رایگان هست، به دلیل مشکلات اقتصادی تقاضا 20 برابر ظرفیت‌های ممکن شده است و ممکن است سیستم نتواند پاسخگو باشد.

ادامه دارد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان