در این ملاقات که در محل وزارت امور بین الملل حزب حاکم چین برگزار شد، غلامعلی حداد عادل ضمن تبریک برگزاری دومین اجلاس طرح «یک کمربند، یک جاده» (احیای جاده ابریشم) و تشکر از همدردی چین با ایران در وقایع سیل اخیر، گفت: اراده ایران، داشتن روابط جامع، با ثبات، درازمدت و راهبردی دو کشور است؛ چرا که ایران و چین، دو تمدن کهن و آسیایی اند که چندین هزار سال است به همین نام در این قاره حضور داشته و امروز هم رابطه تاریخی با یکدیگر را ادامه میدهند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی ایران در طول تاریخ، کشورمان را حلقهای مهم و مؤثر از جاده ابریشم خواند و افزود: اقدام رئیس جمهور چین در احیای جاده ابریشم برای ملت ایران معنادار و مورد استقبال و حمایت جمهوری اسلامی است.
مشاور عالی مقام معظم رهبری، با اشاره به ایستادگی ایران در برابر نظام سلطه در طی چهل سال گذشته تصریح کرد: هم ملت ایران و هم دیگر ملل مستقل جهان از الگوی روابط کشورهای استعماری با مردم جهان به ستوه آمده اند و به دنبال نمونهای از رابطه اند که بر مبنای تسلط بر ملتها و بهره کشی از آنان نباشد و امیدواریم که این الگو در طرح «یک کمربند، یک جاده» تحقق یابد.
حداد عادل، نگرانی نظام سلطه از پیشرفت علمی و اقتصادی چین و همزمان خصومت با ایران را، فرصتی مشترک برای تعمیق روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: ایران کشوری است که از حیث مجموع ذخایر نفت و گاز، حائز رتبه اول جهانی است و در عین حال بر خلاف برخی کشورهای نفت خیز تحت سلطه آمریکا نبوده و ارادهای مستقل و مطابق با منافع ملت خود دارد، بنابراین و با چنین موقعیتی میتواند به رشد چین که امروز در حال گسترش است، کمک کند و برای توسعه اقتصاد آسیا ظرفیتی راهبردی به حساب بیاید.
رئیس هیأت عالیرتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سفر به چین با اشاره به این که افزایش قدرت ایران و چین به تقویت صلح در جهان کمک میکند، گفت: مقابله با تروریسم میتواند یکی از زمینههای مهم همکاری دو کشور باشد؛ به خصوص که اجرای طرح «یک کمربند، یک جاده» مستلزم وجود ثبات و آرامش در مسیر این راه تجاری است و چنانچه تروریسم در افغانستان، عراق، سوریه و دیگر سرزمینهای واقع در امتداد این جاده فعال باشد، رؤیای بزرگ چین برای احیای جاده ابریشم عملی نخواهد شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار تأسف از وقوع فاجعه تأسفبار اخیر در سریلانکا، آن را زنگ خطری برای کشورهای منطقه خواند و افزود: تجربه جمهوری اسلامی در مقابله با تروریسم نه در حرف که در مقام عمل به اثبات رسیده است و اگر ایران در مقابل داعش نایستاده بود، عراق و سوریه تاکنون به دست این گروهک تکفیری میافتاد.
در این ملاقات همچنین سونگ تائو، وزیر امور بین الملل و نماینده ارشد حزب حاکم چین، ضمن خوشامدگویی به هیأت عالیرتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و اظهار همدردی با ایران در پی حوادث سیل اخیر، دو کشور ایران و چین را دارای تمدن دیرینه، دوست و شریک یکدیگر خواند و گفت: امیدوارم توافقات دو کشور، زیربنایی برای توسعه پایدار روابط بوده و ایران و چین که در قدیم الایام با جاده ابریشم به هم پیوند میخوردند، امروز نیز نقش حیاتی خود را در احیای این جاده ایفا کنند.
وی ملتهای مستقل را در جهان کنونی نیازمند صلح، توسعه و همکاری خواند و ابراز امیدواری کرد که این خلأ ها با اجرای طرح یک کمربند، یک جاده برطرف شود.
وی گفت: ایجاد ساز و کارهای جدید در همکاریهای اقتصادی ایران و چین، زمینه ساز حفاظت از منافع مشترک دو کشور خواهد بود.
وزیر امور بین الملل حزب حاکم چین با اشاره به نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام در تعیین راهبردها و سیاستهای کلی جمهوری اسلامی، حضور هیأت بلندپایه این مجمع را در دومین اجلاس «یک کمربند_ یک جاده» نشانه حمایت ایران از طرح یادشده، توصیف و از این بابت تشکر و قدردانی کرد.
هیئت عالیرتبه مذاکره کننده مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست غلامعلی حداد عادل به منظور گفتگوهای راهبردی، تقویت مناسبات و شرکت در دومین اجلاس «یک کمربند، یک جاده» به چین سفر کرده است.
داوود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رسول زاده و حسینی موحد از مسئولان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، حدادعادل را در این سفر همراهی میکنند.
همکاریهای ایران و چین، اقدامات خصمانه آمریکا را خنثی میکند
غلامعلی حداد عادل در ادامه سفر خود به چین، صبح امروز (سه شنبه) در نشست بررسی همکاریهای مشترک با حضور هیأت نمایندگی حزب حاکم چین شرکت کرد.
در این نشست، حداد عادل، رئیس هیأت مذاکره کننده ایران، داوود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به پرسشهای نمایندگان ارشد حزب حاکم چین پاسخ داده، با آنها به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.
رئیس هیأت عالیرتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست گفت: چین در مرحله شکوفایی اقتصادی به بازار جهانی وارد شده و این حضور را در طرح «یک کمربند، یک جاده» ترسیم کرده است که ایران از این حضور استقبال میکند.
مشاور عالی مقام معظم رهبری با تصریح این مطلب که سیاست از اقتصاد جدا نیست، افزود: آمریکا چین را دشمن خود در جهان میبیند و قصد فلج کردن کشورهای مستقلی را که تحت تأثیر آمریکا نیستند، دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هرچند سیاست چین، اقتصاد مدار و غیر تهاجمی است، اما گاه حفظ توان اقتصادی در گرو سیاست ورزی تهاجمی و فعال قرار میگیرد.
رئیس هیأت بلندپایه مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این مطلب که ایران و چین، ظرفیتهای بالایی برای همکاری در دفع خطر تروریسم دارند، افزود: آمریکا اگر بتواند از طریق داعش برای چین مزاحمت ایجاد کند، فروگذار نخواهد کرد؛ حال آن که ما شاخ داعش را در عراق و سوریه شکستیم و عصبانیت ترامپ از ایران به همین دلیل است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تفاوت رفتار دولت ترامپ و اوباما با ایران گفت: دولت ترامپ، ادامه دهنده سیاستهای دولت اوباماست و تفاوت ماهیتی و حقیقی بین دولتهای دموکرات و جمهوریخواه آمریکا دیده نمیشود، بلکه تفاوت در شدت و ضعف سیاست هاست. آمریکا در 4٠ سال گذشته نخواسته است واقعیت انقلاب اسلامی را بپذیرد و همان رفتاری را با ما داشته است که در چهل سال آغازین انقلاب چین با چین داشت. ما نیز عدم تسلیم، مقاومت و ادامه راه انقلاب اسلامی را سیاست خود در قبال آمریکا تعریف کرده ایم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نگرانی آمریکا از الگو شدن و تکرار واقعهای مشابه انقلاب اسلامی در سایر کشورهای مستقل گفت: «آمریکا، منطقه غرب آسیا را انبار نفت خود می بیند و هیچ حکومت مستقلی را در این منطقه تحمل نمیکند. آمریکاییها تصور میکردند که بعد از فروپاشی شوروی، جهان به دست آنها سپرده میشود، حال آن که وجود کشورهای مستقلی همچون ایران و چین مانع تحقق این آرزوی آنها شده است.
حدادعادل، فشار و تحریم اقتصادی و به موازات آن تهاجم رسانهای را دو اقدام مکمل آمریکا در قبال ایران توصیف کرد و گفت: امریکا نتوانسته است با فشار بر اقتصاد ایران، پشتیبانی مردم از انقلاب را کاهش دهد؛ از سوی دیگر سیاستهایش در سوریه و عراق هم شکست خورده است به طوری که با وجود ٧٠٠ میلیارد دلار هزینه در غرب آسیا ناچار است با هواپیمای چراغ خاموش و پنهانی وارد عراق شود، همچنان که بزرگترین شکست سیاسی و نظامی اش را در سوریه تجربه کرد و اینها همه نشانههای ناکامی آمریکا در منطقه ماست و همکاریهای ایران و چین نیز اقدامات خصمانه آمریکا را خنثی میکند.
باید مطالعات ایرانشناسی در چین تقویت و روزآمد شود
حداد عادل، رئیس هیأت عالی مذاکره کننده مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه برنامههای سفر خود به چین و به دعوت "جی جینگ بیاو" رئیس دانشگاه مطالعات بین المللی پکن، ضمن بازدید از این دانشگاه در جمع دانشجویان آن سخنرانی کرد و به پرسشهای آنان در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پاسخ گفت.
متن این سخنرانی که با عنوان «راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی و خارجی در شرایط اخیر» توسط دکتر غلامعلی حداد عادل ایراد شد، به این شرح است:
برای اینجانب به عنوان یک معلم دانشگاه مایه افتخار و جای خوشوقتی است که میتوانم در جمع گروهی از دانشگاهیان کشور چین در دانشگاه مطالعات بین المللی پکن حضور داشته باشم و نکاتی را در باب «راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی و خارجی در شرایط جدید» بیان کنم. اجازه میخواهم پیش از بیان راهبردهای مورد نظر از شما دعوت کنم تا همراه با مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران نگاهی سریع به اوضاع جهان کنونی داشته باشید.
بیایید در حالی که در این تالار در آرامش در کنار یکدیگر نشسته ایم برای دقایقی اوضاع مردم کشورهایی نظیر سوریه و یمن و افغانستان و فلسطین و لیبی و سودان و ونزوئلا و بسیاری دیگر از مناطق جهان را به خاطر آوریم و در ذهن خود مجسم سازیم و یک لحظه به یادآوریم که تنها یک میلیون نفر در یمن به وبا مبتلا شده اند بی آنکه به غذا و دارو دسترسی داشته باشند. آری این یک حقیقت انکار ناپذیر است که جهانی که ما و شما در آن زندگی میکنیم جهانی است آکنده از جنگ و کشتار و خونریزی که در آن همه روزه صدها نفر کشته و هزاران نفر مجروح و دهها هزار نفر آواره و صدها هزار نفر گرسنه و بی پناه و بیمار میشوند.
ما در جهانی زندگی میکنیم که گرفتار انواع خطرناکی از تروریسم است. تروریستهایی که به مردم بی گناه حمله میکنند و آنها را به اسارت میگیرند و در برابر چشم دیگران قلب آنها را زنده زنده از سینه شأن در میآورند و میخورند. درست است که ما بعد از جنگ جهانی دوم، جنگ جهانی دیگری نداشته ایم، اما بعد از جنگ دوم، حتی یک روز هم جهانی خالی از جنگ نداشته ایم. دوستان گرامی و استادان محترم ما در جهان امروز با دولتها و قدرتهایی مواجه هستیم که رسماً و صریحاً عدم پایبندی خود را به نظامات و مقررات بین المللی اعلام و اعمال میکنند و اصول و قواعد مسلم را در روابط بین المللی به راحتی زیر پا میگذارند.
قدرتهایی که دائماً دولتها و ملتهای دیگر و حتی سازمان ملل و شورای امنیت و یونسکو و دادگاههای حقوقی بین المللی را تهدید میکنند. این قدرتها، خود اعتراف میکنند که تروریستهایی مانند «داعش» را با پول و پشتیبانی خود به وجود آورده اند، با این حال پیوسته دم از مبارزه با تروریسم میزنند و هر ملتی را که در برابر تجاوز آنها و همدستان و مزدورانشان ایستادگی کند تروریست مینامند.
آنها به صورت علنی، بخشی از خاک یک کشور را به یک رژیم متجاوز دیگر میبخشند و با انواع دخالتها در امور داخلی کشورهای دیگر سعی میکنند حکومتهای قانونی آن کشورها را که با آرا مردم بر سر کار آمده اند سرنگون کنند. از حکومتهای استبدادی که هیچ سر و کاری با دموکراسی و مردم سالاری ندارند، بلکه مردم جهان آنها را «قاتل» میشناسند آشکارا حمایت میکنند تا بتوانند آن حکومتها را به تعبیر خود مانند یک «گاو شیرده» بدوشند.
از سوی دیگر هر دولت و ملتی را که در برابر زورگوییهای آنها تسلیم نشود تهدید میکنند و میکوشند تا با تحریم اقتصادی، دولتها و ملتهای دیگر را به اصطلاح خودشان فلج کنند. این قدرتها نه تنها به معاهدات و قراردادهای بین المللی پایبند نیستند، بلکه امضای خود را زیر قراردادهای دو جانبه و چند جانبه نظیر برجام، انکار میکنند. در حالی که مردم معترض به سیاستهای خود را در تظاهرات خیابانی به گلوله میبندند از معترضان و حتی از تروریستها در سایر کشورها در برابر دولتها حمایت میکنند. آنان تروریستهایی را که دستشان به خون هفده هزار نفر از مردم ایران آلوده است در کشور خود پناه میدهند، آنگاه ملت ایران را تروریست مینامند.
با تسلط بر رسانهها و تهاجم رسانهای به مدد دروغ و فریب و توطئه اهداف خود را در کشورهای دیگر پیگیری میکنند و هیچ فرهنگ مستقلی را از هیچ ملتی برنمی تابند. در یک کلام خواهان «جهانی تک قطبی» هستند و خود را یگانه قطب و محور جهان میخواهند و میدانند.
چهل سال پیش در چنین جهانی، ملت ایران که مانند ملت چین در آسیا، از سابقه فرهنگی و تمدنی چند هزار ساله برخوردار است با دست خالی و بدون هیچگونه حمایت خارجی قیام کرد و با انقلاب اسلامی خود یکی از حکومتهای دست نشانده همان قدرتهای بزرگ را سرنگون نمود و از همان روز اول پیروزی با انواع توطئهها و تهدیدها و تحریمهای آن قدرتها روبرو شد و در برابر همه آنها ایستادگی کرد.
تنها کافی است اشاره کنیم که یکی از آن توطئهها، جنگ هشت سالهای بود که مردم قهرمان ما با تقدیم بیش از دویست هزار شهید و یک میلیون مجروح و خسارتها و خرابیهای بسیار از آن سربلند بیرون آمدند. در حالی که ریشههای درخت این انقلاب پس از چهل سال عمیقتر شده و ساقه آن ستبر گشته و شاخ و برگ آن فزونی یافته است امروزه بیش از هر زمان دیگر از جانب همان قدرتهای یاغی با تحریم اقتصادی تحت فشار قرار گرفته است.
این همان «شرایط اخیر» است که در عنوان این سخنرانی آمده است و دانشگاه مطالعات بین المللی پکن از من خواسته است تا «راهبردهای جمهوری اسلامی ایران را در امور داخلی و خارجی در شرایط اخیر» توضیح دهم.
نخست به ذکر مهمترین راهبردهای داخلی میپردازم:
١- راهبرد اصلی و مهم ما پایبندی به استقلال کشور و نفی تسلط بیگانگان بر سرنوشت کشور و ملت و تکیه بر فرهنگ اسلامی - ایرانی مردم ایران است. ما آنچنان که رهبر انقلاب اسلامی ایران، آیت الله خامنه ای اعلام کرده است میخواهیم در راه ایجاد تمدن نوین اسلامی گام برداریم.
2- جمهوری اسلامی ایران بر اساس دموکراسی و مردم سالاری و آرا مردم بنا شده است. این مردمند که با آرا خود برای خود رهبر و رئیس جمهور و نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای شهر و روستا انتخاب میکنند.
3- راهبرد دیگر ما تکیه بر نیروی ملت و استفاده از امکانات و منابع داخلی خود ماست. سرمایه بزرگ ما نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده است. پنج میلیون نفر دانشجویی که هم اکنون در دانشگاههای داخلی کشور مشغول به تحصیلند و اکثر آنان را زنان موفق و سخت کوش تشکیل میدهند. بخشی از این نیروی انسانی است. جمهوری اسلامی ایران با همین نیروهای تحصیل کرده راه خود را به سوی پیشرفت علمی هموار کرده و در حال حاضر در شاخههای متعددی از علوم، از پزشکی تا مهندسی در رتبه بندیهای جهانی مقام بالایی را کسب کرده است. ما کشوری هستیم صاحب منابع طبیعی غنی و متنوع که نفت و گاز یکی از آنها است.
4- راهبرد مهم دیگر ما آن است که در برابر فشار اقتصادی و دشمنان مقاومت کنیم و این همان راهبردی است که در کشور ما «اقتصاد مقاومتی» نامیده میشود. افزایش تولید داخلی یکی از مؤلفههای اقتصاد مقاومتی است. تجربه چین گواه آن است که وقتی ملتی بر پایه امکانات داخلی، راه مستقل خود را ادامه دهد دیگران از مقابله با آن مأیوس خواهند شد.
5- افزایش توان دفاعی کشور در برابر تجاوز احتمالی، یکی دیگر از راهبردهای جمهوری اسلامی ایران است بی آنکه قصد تجاوز به هیچ کشور دیگری را داشته باشیم. ما دوران جنگ هشت ساله را که همه به دشمن ما سلاح میدادند و به ما حتی سیم خاردار نمیفروختند فراموش نکرده ایم.
اینک به توضیح راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در امور خارجی میپردازم:
1- مهمترین راهبرد ما در سیاست خارجی، داشتن حسن رابطه با عموم کشورهای جهان است. ما خواهان آنیم که با هر کشوری که قصد تسلط بر کشور ما و دخالت در سرنوشت ملت را نداشته باشد رابطه دوستانه داشته باشیم. از مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر نیز پرهیز میکنیم و در عین حال از دولتهای قانونی کشورهای دیگر حمایت میکنیم.
2- در سیاست خارجی بنای ما بر تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه و کشورهای آسیایی و شرقی است. کشورهایی مانند چین و روسیه در راهبرد خارجی، جایگاهی ویژه دارند.
٣- ما به حکم ارزشهای والای انسانی و فرهنگ اسلامی - ایرانی خود در مقابل دولتهایی که میخواهند با قلدری و زورگویی آقا و ارباب جهان و مردم جهان و از جمله ارباب ما باشند ایستادگی میکنیم و از مردم مظلوم، نظیر ملتهای فلسطین و یمن حمایت خواهیم کرد.
ما به اصول و قواعد مسلم حاکم بر روابط بین المللی و قراردادهای چند جانبه و دو جانبه ملتها احترام میگذاریم و با هر گونه یکجانبه گرایی و افراط گرایی و تروریسم هم در منطقه و هم در سراسر جهان مخالفیم.
چین که کشور بزرگ و کهن شماست در سیاست خارجی ما جایگاه ویژه ای دارد. ایران و چین دو ملت بزرگ و کهن در قاره آسیا هستند که از دیرباز با هم روابط اقتصادی و فرهنگی داشته اند. راه تاریخی ابریشم که امروزه به صورت نماد حضور چین در فضای بین المللی درآمده است، از ایران می گذشته است.
ما ثبات سیاسی و پیشرفت علمی و صنعتی و رشد اقتصادی چین را تحسین میکنیم و سیاست عدم مداخله چین در امور داخلی سایر کشورها را سیاستی عاقلانه و صحیح میدانیم و معتقدیم در دنیایی که عموم ملتها از یاغی گری بعضی قدرتها رنج میبرند چین میتواند با مقابله با تک قطبی شدن جهان، به ایجاد تعادل و توازن در فضای بین المللی کمک کند.
روابط اقتصادی ایران و چین میتواند بر پایه واقعیتها و امکانات دو کشور صورتی پایدار و با ثبات داشته باشد. ایران مستقل میتواند یکی از کشورهای تأمین کننده انرژی برای چین در حال توسعه باشد و چین نیز میتواند با سرمایه گذاری در ایران به رشد و توسعه کشور ما کمک کند. ما طرح بزرگ «یک پهنه، یک راه» را که بر اساس سابقه تاریخی جاده ابریشم شکل گرفته، طرحی مثبت و مفید تلقی میکنیم و خواهان حضور بیشتر و مشارکت گستردهتر در آنیم.
جمهوری اسلامی ایران خواهان رابطهای راهبردی و دراز مدت با چین است. برای برقراری چنین رابطهای باید مقدمات و لوازم آن از جهات مختلف تأمین شود. مسلماً یکی از مقدمات ضروری گسترش روابط فرهنگی است.
باید مطالعات ایرانشناسی در چین تقویت و خصوصاً روزآمد شود. همچنین مطالعات چین شناسی در ایران گسترش یابد. علاوه بر این لازم است روابط علمی و دانشگاهی، به ویژه تبادل استاد و دانشجو سرعت و وسعت بیشتری پیدا کند. کشورهایی مانند ایران در یکصدوپنجاه سال گذشته عمدتاً با غرب یعنی اروپا و آمریکا ارتباط داشته اند و روش ارتباط و زبان گفتگو با غرب را آموخته اند.
اکنون هنگام آن است که راه و رسم ارتباط با شرق به ویژه چین نیز دانسته شود. آموزش زبان فارسی در چین و زبان چینی در ایران به عنوان زیربنای هر گونه رابطه، باید مهم تلقی شود. اعتقاد ما این است که چین میتواند در کاهش درد و رنج بسیاری از مردم جهان و ایجاد ثبات و آرامش و در یک کلمه در ساختن جهانی بهتر از آنچه امروز شاهد آنیم مؤثر باشد.