بنیاد شهید و نهاد کتابخانه‌های عمومی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

بنیاد شهید و امور ایثارگران و نهاد کتابخانه‌های عمومی در مراسمی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

بنیاد شهید و نهاد کتابخانه‌های عمومی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

به گزارش ایسنا، این تفاهم‌نامه در 10 ماده به تصویب دو طرف رسید و هریک از طرفین بر این اساس تعهداتی را در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بر عهده گرفتند.

در ابتدای این مراسم، دکتر رحیم نریمانی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ظرفیت‌ها زیادی در بنیاد شهید و نهاد کتاب‌خانه‌های کشور در راستای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به ویژه در حوزه ترویج ایثار و شهادت وجود دارد به همین خاطر وجود چنین تفاهم‌نامه‌ای احساس می‌شد بنابراین مراحل بررسی و تصویب این تفاهم‌نامه از سال گذشته آغاز شد و امیدواریم امضای این تفاهم‌نامه ظرفیت‌ها و فرصت‌های بیشتری برای فعالیت‌های بیش از پیش در اختیار این دو نهاد قرار بدهد.

وی یادآور شد: دستیابی به تمدن نوین اسلامی و همچنین نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت زیرساخت‌هایی لازم دارد که این زیرساخت‌ها باید فراهم شود و در وهله اول باید از سنین کودکان و نوجوانان شروع شود که بنیاد شهید با انتشار و توزیع نشریات و کتب مربوط به سنین مذکور اقدامات خود را از گذشته آغاز کرده است. همچنین کتابخانه ایثار و شهادت بنیاد شهید در تهران با برخورداری از 1000 عنوان کتاب ظرفیت خوبی ایجاد کرده است. از سوی دیگر استفاده حداکثری از فضای مجازی می‌تواند ما را در تحقق تمدن نوین اسلامی و نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین ایثار اجتماعی یاری کند.

نریمانی اظهار کرد: در قالب این تفاهم‌نامه کتاب‌های مربوط به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در اختیار کتاب‌خانه‌های زیر نظر نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور قرار داده می‌شود تا عموم مردم به راحتی به این کتب دسترسی داشته باشند.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام کاویانی‌راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک وظیفه ملی و مسئولیت شخصی و اجتماعی محسوب می‌شود و بنیاد شهید به عنوان بخشی از مجموعه نظام با چاپ و انتشار 1690 کتب در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاش کرده است هرچند کافی نیست.

وی افزود: گام بعدی ما در این این راستا، مردمی کردن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است تا همه مردم خود را در این باره مسئول بدانند. یکی از زیرساخت‌های این کار دستیابی مردم به امکانات لازم در این راستا است که امضای تفاهم‌نامه با نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور در همین راستا محقق شده است و با این تفاهم‌نامه متولیان فرهنگی به جای رقابت، با رفاقت کارها را به پیش می‌برند.

کاویانی‌راد ادامه داد: غنی‌سازی منابع و خزائن کتاب‌خانه‌های عمومی کشور، تلاش برای تولید کتاب الکترونیک و تبدیل کتب منتشر شده به منابع الکترونیک، حمایت و پرورش نوقلمان، گفتمان نقد محتوایی کتب، دسترسی به اسناد در اختیار بنیاد شهید، ترجمه متون، تولید کتب مرجع، تولید فرهنگ اعلام شهدا و چاپ باقی مانده وصایای شهیدان و حرکت از سمت داستان نویسی به سمت سیره نویسی و استخراج سیره شهدا از جمله اقداماتی است که بنیاد شهید آنها را از گذشته مد نظر داشته و در آینده بیشتر به آنها خواهد پرداخت.

علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: همه دستگاه‌ها و نهادها یک ضرورت استراتژیک را باید همواره جزو اولویت‌های خودشاند بدانند و به آن عمل کنند و آن حفظ یاد و نام شهیدان است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به این مهم اشاره کرده‌اند.

وی همچنین اظهار کرد: در این راستا باید توجه کنیم که سلیقه امروز مردم و جوانان با دیروز تفاوت دارد و به دلایلی همچون تراکم کاری، مخاطب به دنبال محصولی می‌گردد که بتواند در کمترین زمان ممکن پیام مورد نظرش را دریافت کند و در این راستا کتابخانه‌ها و کتابداران نقش تعیین کننده‌ای در کمک به مخاطبان دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان