معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران:

برج میلاد امن است

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران صبح امروز در نشست خبری که در خانه لرزاده برگزار کرد با اشاره به تفاوت معماران ایرانی و غربی گفت: معماری ایرانی مبتنی بر طبیعت است اما در فرهنگ معماری غربی معماران مجسمه ساز و پیکر تراش هستند.

وی با بیان اینکه معماران ایرانی بیشتر شاعر و اهل موسیقی هستند، اظهار کرد: معماری ایرانی بدون ارتباط با طبیعت معنا پیدا نمی‌کند و در نگارگری ایران هیچ تصویری بدون عناصر طبیعی نیست.

گلپایگانی با اشاره به اینکه استفاده از معماری غیرایرانی در سال‌های اخیر گسترش یافته است، گفت: در حوزه معماری مساجد هم در دوره‌های اخیر دچار آسیب بودیم که به این منظور برای معماری مساجد یک کارگروه مشخص کردیم.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه در منطقه 11 و 12 تلاش می‌کنیم تنها با استفاده از الگوی ایرانی و اسلامی اقدام به صدور پروانه کنیم، گفت: در نوسازی بافت فرسوده الگوی ایرانی یکی از دستور العمل‌هاست.

وی با بیان اینکه در دوره قاجاریه گفتگویی بین معماری ایرانی و غربی رخ داد، ادامه داد: در آخرین لایحه نماهای ساختمانی که کمیته نما ارائه داد تلاش کردیم کمیته نما را به کمیته معماری ارتقا دهیم.

گلپایگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به شرایط هزینه‌بر بودن معماری ایرانی چه سیاست‌های تشویقی برای سازندگان مسکن در نظر گرفته‌اید تا به سوی این معماری بروند، تصریح کرد: این طور نیست که استفاده از معماری ایرانی گران قیمت باشد اگرچه در بحث تراکم ساختمانی یکی از راه حل‌ها این است که به سراغ ارتفاع برویم اما در برخی اماکن امکان ساخت واحدهای کوچک با معماری ایرانی فراهم است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران افزود: ما سنت ایرانی را بدون واکاوی ارزش‌ها یک بدعتی می‌دانیم که از تحصیل کردگان در غرب به ما رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه می‌توانیم خانه‌های کوچک مقیاس و متناسب با معماری ایرانی بسازیم، اظهار کرد: ما باید باور کنیم که معماری ایرانی ظرفیت فراوانی دارد و باید به آنچه که داریم ارج نهیم به این معنا که برای ساخت یک بنا توجه به مفهوم کیفیت را تشویق کنیم و در اختیار سازندگان امکانات قرار دهیم.

گلپایگانی ادامه داد: تاکنون در شهر تهران بحث مقاوم سازی ساختمان‌های ارزشمند را نداشتیم اما به تازگی لایحه تشویق مقاوم سازی این گونه‌ ساختمان‌ها را به شورای شهر داده‌ایم.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با تأکید بر ضرورت توجه به اماکن تاریخی اظهار کرد: علاوه بر مکان‌های با ارزش، مکان رویداد‌های تاریخی را هم شناسایی کرده‌ایم و تاکنون 147 لایه اطلاعاتی از آن‌ها را گردآوری کرده‌ایم و با هماهنگی‌هایی که با سازمان فناوری شهرداری شده  این لایه‌ها در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

وی در خصوص معماری بناهای شاخص شهری همچون مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان گفت: در مورد بناهای شاخص معیارهایی را از شورای عالی شهرسازی دریافت کرده‌ایم و بر این اساس تعریفی از بناهای خاص داریم.

گلپایگانی افزود: برای بناهای شاخص کمیته‌ای وجود دارد که طراح باید در این کمیته از طرح خود دفاع کند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه تدوین ضوابط بناهای شاخص در دستور کار است، اظهار کرد: ساختمان مجلس جزء ساختمان‌های خوب است و در حال حاضر ساختمان‌هایی در شهر وجود دارد که وضع آن از ساختمان مجلس هم بدتر است و خود را به تهران تحمیل کرده‌اند.

وی در ادامه با ابراز گلایه مندی از بی توجهی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در ساخت بنا گفت: بیمارستانی که در خیابان نیاوران ساخته شده است دید رشته کوه البرز را قطع کرده و این یک فاجعه است.

گلپایگانی در ادامه در خصوص وضعیت پایداری برج میلاد گفت: در این مورد هیچ شبهه‌ای وجود ندارد زیرا مرتبا وضعیت پایداری برج رصد می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در واکنش به اظهارات سازمان نقشه برداری در خصوص پایداری برج میلاد گفت: این سازمان صلاحیت اظهارنظر در خصوص پایداری برج میلاد را ندارد و این برج هم هیچ مشکلی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه حفظ میراث تاریخی و طبیعی تهران باید مورد توجه قرار گیرد، بر ضرورت توجه به نگهداری از شرایط طبیعی تهران تأکید کرد.

گلپایگانی در خصوص وضعیت ساختمان TOD که در بزرگراه حقانی واقع شده است، گفت: برای تکمیل این ساختمان در دوره مدیریت گذشته شهری توافقاتی حاصل شده بود اما با پیگیری‌های آقای حناچی معماری آن تغییر کرد و قرار شد که از طبقات آن کم شود و به سمت ساخت فضاهای خلاقانه پیش برویم و در حال حاضر طرح جدید آن در شورای عالی شهرسازی مصوب شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان