هر برندی برای خود لوگویی دارد. برخی از این لوگوها آنقدر مشهورند که در خاطرهها ماندگار شدند. به عنوان مثال ما هر جا که نشان 3 خط را ببینیم، به یاد آدیداس میافتیم یا کروکودیل سبز رنگ ما را به یاد برند لوکس لاکست میاندازد. اما این لوگوها بر چه اساسی طراحی شده اند؟ یا به بیان دیگر، چه مفهومی در پشت آنها نهفته است؟
هر برندی برای خود لوگویی دارد. برخی از این لوگوها آنقدر مشهورند که در خاطرهها ماندگار شدند. به عنوان مثال ما هر جا که نشان 3 خط را ببینیم، به یاد آدیداس میافتیم یا کروکودیل سبز رنگ ما را به یاد برند لوکس لاکست میاندازد. اما این لوگوها بر چه اساسی طراحی شده اند؟ یا به بیان دیگر، چه مفهومی در پشت آنها نهفته است؟ اگر دوست دارید که با مفهوم لوگوهای مشهور جهان آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه مان باشید.
بربری
بربری «Burberry»، شرکت کالای لوکس و خانه مد بریتانیایی است که در زمینه طراحی، تولید و توزیع پوشاک، لوازم آرایشی، عینکهای آفتابی، لوازم جانبی، عطر و ترکیبات معطر فعالیت میکند. این شرکت در سال 1856 توسط توماس بربری تأسیس شد، اما در اواخر قرن 19 میلادی بود که به خاطر تولید بارانی هایش به شهرت جهانی رسید. لوگوی اولیه این شرکت در سال 1901 با نام «شوالیه سوار بر اسب» طراحی شد. اگر به لوگوی این برند نگاهی بیاندازید، خواهید دید که یک شوالیه سوار بر اسبی شاخ دار نشسته و پرچمی که واژه «Prorsum» روی آن نوشته شده، به دست گرفته است. «Prorsum» به معنی حرکت به جلوست. زرهای که این شوالیه پوشیده، نماد همان بارانیهایی ست که برند بربری برای محافظت در برابر باران با نوعی از پارچه جدید تولید کرد و مشهور شد. اما در سال 2018 بود که بربری این لوگو را از روی محصولات خود حذف کرد.
رولکس
کمتر کسی است که برند لوکس ساعتهای رولکس «Rolex» را نشناسد، اما شعاری که این برند برای خود طراحی کرده را احتمالا کسی نشنیده است. این برند «تاجی برای هر موفقیت» را شعار خود ساخته بود که ریشه تاریخی دارد. سالها قبل، سنت بود که اگر فردی در حرفه اش موفق شود، ساعت کادو میگرفت. حتی رنگ سبز و طلایی این لوگو نیز بی دلیل انتخاب نشد. رنگ طلایی تاج آن سمبلی از بهترین بودن و رنگ سبز آن نمادی از موفقیت و کامیابی بود.
آدیداس
سه خط مشهوری که روی محصولات آدیداس «Adidas» میبینید، از سال 1949 تاکنون قدمت دارد. این طرح توسط موسس آن، آدولف داسلر، طراحی شده است. شعاری این شرکت در سالهای اولیه برای خود گذاشت «برندی با 3 خط» بود که به گفته خودشان سمبلی از تنوع و پتانسیل بالای این برند محسوب میشد. لوگوی اولیه این برند در سال 1971 طراحی شد که الهام گرفته از نماد یک کوه بود. طراحان در آن زمان معتقد بودند که رسیدن به قله کار هر کسی نیست و تنها کسانی به قله صعود میکنند که خاص میاندیشند و خاصتر تلاش میکنند. البته طرح اولیه این لوگو در سال 1990 تغییر کرد، اما همچنان آن سه خط معروف را در خود داشت. از نظر طراحان، مهمترین تعبیر این سه خط، القای حس سادگی بود. اصلا همین سادگی بود که لوگوی آدیداس را تبدیل به لوگویی منحصر به فرد کرد به طوری که هم اکنون در تمام جهان، مردم با دیدن هر سه خط کنار یکدیگر، برند آدیداس را به خاطر میآورند.
لاکست
لاکست «Lacoste» شرکت پوشاک فرانسوی ست که در سال 1933 تأسیس شد. این برند بیشتر به خاطر تولید لباسهای لاکچری به خصوص تی شرتهای پولو اش شهرت دارد. این شرکت، با نشان کروکودیل سبز که در طرح لوگوی آن است، شناخته میشود. نشان کروکودیل از نام مستعار بنیانگذار شرکت، رنه لاکست، گرفته شده است، که این نام، به دلیل سرسخت بودن، به وی اطلاق میشد.
داستان جالبی پشت این طرح کروکودیل وجود دارد. تنیس باز جوان و با استعداد، رنه لاگوست، با بازیهای خود توجهات زیادی را به سمت خود جلب میکرد. در یکی از مسابقات جام دیویس در بوستون بود که او با یک روزنامه نگاری امریکایی بر سر یک چمدانی که با پوست کروکودیل درست شده بود، شرط بست. اگر چه لاگوست آن مسابقه را نبرد، اما به دلیل سر سخت بودنش نام کروکودیل به او نسبت داده شد. همین باعث شد که او اولین بار در سال 1927 لوگوی کروکودیل را طراحی کند و به آن جان بخشید.
هرمس
هرمس «Hermes» شرکت فرانسوی تولیدکننده کالاهای لوکس است که بیشتر به خاطر اکسسوری و کالای چرم اش شهرت دارد. اگر چه این شرکت در سال 1837 تاسیس شد، اما لوگوی آن در سال 1950 طراحی شد. لوگوی این برند تصویری از یک اسب به همراه کالسکه و مردی ست که در مقابل آنها ایستاده، اما ممکن است برای عموم این سوال پیش آید که میان لوگوی کالسکه اسب هرمس و کیفهای دستی یا دیگر کالاهای لوکس این برند، چه ارتباطی وجود دارد؟ دلیلش ساده است، چرا که هرمس در ابتدا به عنوان یک کارگاه تولید زین اسب در پاریس شروع به فعالیت کرد. با وجود این که این برند در حال حاضر متخصص در طراحی و ساخت لوازم چرم، لوازم جانبی، لباس، عطر و کالاهای با کیفیت میباشد، اما همچنان به لوگوی خود وفادار بوده است.
ورساچه
ورساچه «Versace» شرکت پوشاک و خانه مد ایتالیایی است که در سال 1978 توسط جیانی ورساچه تأسیس شد. اگر به لوگوی این برند نگاهی بیاندازید، چهره یک زن درون یک دایره را میبینید. اما به راستی این لوگو نشاندهنده چیست؟ مدوسا، چهرهای که مار به دور آن پیچیده شده، یکی از شخصیتهای افسانهای یونان باستان است که هر که به او نگاه کند را به سنگ تبدیل میکند. این تصویری است که لوگوی برند ورساچه از آن الهام گرفته است. انتخاب چنین لوگویی از عشق جیانی ورساچه به تمهای کلاسیک میآید. او در مصاحبهای عنوان کرده که مدوسا، نماد اغواگری است و حسی از تاریخ و کلاسیک بودن را با خود به همراه دارد. مدوسا جذابیت کشندهای دارد. در واقع لوگو نماد الهه ورساچه است که همه لباسها برای او طراحی میشود.
لویی ویتون
لویی ویتون «Louis Vuitton» که به اختصار الوی نیز خوانده میشود، شرکت کالای لوکس و خانه مد فرانسوی است، که در سال 1854 توسط طراح فرانسوی لویی ویتان تأسیس شد. در سال 1896، پسر لویی ویتون تصمیم گرفت که نشان تجاری واحدی برای برند خود ارائه نماید؛ بنابراین برای طراحی یک لوگو چند هفته زمان صرف کرد. سرانجام او یک نشان سنتی ژاپنی را برگزید: گلی با چهار برگ، یک چهارگوش، یک لوزی مقعر در یک پکیج و همچنین حروف LV که ترکیبی بینظیر را ایجاد کرد. این نشان تجاری در سال 1897 ثبت شد و به عنوان برند این شرکت در سال 1905 به ثبت رسید که در کل نمادی از کیفیت و اصالت شناخته شده است.
منبع:برترینها