ویژه‌های مشرق؛

خرم: هدف اصلاح‌طلبان، جدایی دین از سیاست و حذف شورای نگهبان است/ دلار ۴۲۰۰ تومانی، بزرگ‌ترین اشتباه دولت روحانی بود

فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «بزرگ‌ترین اشتباه (دولت روحانی) سیاست ارزی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) نه در یک سال گذشته که در ۶ سال گذشته بوده است».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** خرم: هدف اصلاح طلبان، جدایی دین از سیاست و حذف شورای نگهبان است

«سید امیر خرم» که تا پاییز 97 عضو ارشد نهضت آزادی بوده و به دلیل اختلافات داخلی از این حزب جداشده، در مصاحبه با روزنامه همدلی گفت: «یکی از مؤلفه‌های گفتمان اصلاح طلبی، "اعتقاد به جدایی نهاد دین از نهاد حکومت" است».

خرم در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «حذف فیلترهایی که مانع انتخاب نمایندگان واقعی مردم در ارکان حکومیت می‌شوند، یکی از مطالبات اصلاح طلبان است».

وی در ادامه گفت: «اگر نیروهای اصلاح طلب، قدر خود را بدانند و اعتماد به نفس لازم را دارا باشند، می‌توانند در قبال حضور خود در عرصه سیاست و شرکت در انتخابات‌های مختلف، از حکومت امتیاز بگیرند و در مقابل دادن امتیازِ حضور خود در این عرصه، امتیازهایی مانند حذف نظارت استصوابی را به‌طور جدی مطالبه کنند. لیکن لازمه این امر اولاً اعتماد به نفس این دسته از نیروهای سیاسی و دانستن قدر و ارزش خود برای نظام سیاسی است».

چندی پیش «فائزه هاشمی» گفته بود: «من معتقدم که حکومت‌ها به دلیل اینکه خطاهایی که دارند را به‌پای دین می‌نویسند به دین آسیب می‌زنند و به خاطر همین‌که دین آسیب نبیند و مردم حالت دین زدگی پیدا نکنند حکومت اگر دینی نباشد بهتر است. من خیلی با حکومت دینی به این دلیل موافق نیستم».

«اکبر گنجی» از اصلاح طلبان فراری نیز- فروردین 79- در مصاحبه با روزنامه تاگس اشپیگل آلمان گفته بود: «حرکت اصلاح طلبان ما عاقبت به جدایی دین از سیاست خواهد انجامید. در یک جامعه مدرن جدایی دین از سیاست یک امر بدیهی است. وقتی شما جامعه را مدرنیزه کنید این جدایی بالاخره پیش خواهد آمد. ایران در حال حاضر از فاز قبل از مدرن به فاز مدرن پیش می‌رود».

«عباس عبدی» از فعالین اصلاح طلب نیز چندی پیش به فاصله کوتاهی در چند یادداشت جداگانه در روزنامه‌های اصلاح طلب ضمن تاکید بر لزوم جدایی دین از سیاست، مدعی شد که باید در مسئله شراب خواری همانند دوره طاغوت عمل کنیم و استعمال مواد مخدر را نیز در تقلید از چند کشور اروپایی، آزاد کنیم!

اصلاح طلبان از جدایی دین از سیاست می گویند و آرمانشهر آنان، جایی است که در آن شراب خواری و استعمال موادمخدر آزاد است. این طیف علاوه بر این مدعی است که همانطور که در صنعت هسته‌ای بتن ریخته شد، باید در صنعت موشکی و صنعت فضایی نیز بتن ریخته شود و برجام منطقه‌ای و حقوق بشری نیز کلید بخورد!

از سوی دیگر این طیف برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی خود همواره بر لزوم حذف نظارت استصوابی تاکید می‌کند. این در حالی است که شوراهای شهر و از جمله شورای شهر اصلاح طلب تهران بدون نظارت استصوابی شورای نگهبان بر سر کار آمده است و اتفاقاً بیشترین انتقادها از سوی فعالین اصلاح طلب را در پی داشته است. فعالین اصلاح طلب به صراحت، شورای شهر پنجم تهران را ناآشنا به امور شهری، باندباز، سیاسی کار و آلوده به رفتارهای پوپولیستی معرفی کرده‌اند.

** آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را صفر کند

«رامین مهمانپرست» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سؤال که «آیا آمریکایی‌ها می‌توانند در مسیر صادرات نفت ایران وقفه ایجاد کرده و براساس آنچه که برخی مقامات کاخ سفید مدعی هستند آن را به صفر برسانند؟» گفت: «بازار انرژی در دنیا از محدودیت‌های خاصی برخوردار است. همگان به خوبی می‌دانند که اگر امکان حذف صادرات نفت ایران از بازار انرژی دنیا وجود داشت، بدون شک آمریکایی‌ها طی سال‌های گذشته دست به چنین اقدامی می‌زدند. ایالات متحده با اعلام مسائلی از این دست به‌عنوان ابزاری در جهت جنگ روانی علیه مردم ایران استفاده می‌کند. البته ممکن است آمریکایی‌ها تا حدودی بتوانند در مسیر صادرات نفت ایران وقفه ایجاد کنند؛ اما به صراحت این مساله را مطرح می‌کنم که آنها هیچ‌گاه نمی‌توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. امکان حذف نفت ایران از بازار انرژی دنیا چیزی نزدیک به صفر است. به همین دلیل برخی از مقامات ایالات متحده آمریکا در دولت کنونی سخن از برخی معافیت‌های نفتی بعضی از مشتریان نفت ایران را مطرح می‌کنند. به‌نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران باید در برنامه‌های کلان اقتصادی به سمتی حرکت کند که وابستگی به درآمدهای نفتی را به کمترین میزان ممکن برساند. ما می‌بایستی از راه‌های گوناگون همچون کوچک کردن دولت، صادرات غیرنفتی و تقویت بخش خصوصی، وابستگی به نفت را به کمترین میزان ممکن برسانیم. اگر ما بتوانیم اقتصاد غیرنفتی خودمان را تقویت کنیم دیگر آمریکایی‌ها نمی‌توانند از نفت به‌عنوان ابزاری برای فشار بر تهران استفاده کنند. از سوی دیگر ما باید از درآمدهای نفتی در راه ایجاد اشتغال، راه‌اندازی صنایع مهم و زیربنایی در کشور بهره‌مند شویم».

در ماههای اخیر اصلاح طلبان و برخی دولتمردان بارها تاکید کرده‌اند که به هیچ عنوان امکان صفر شدن صادرات نفت ایران وجود ندارد. این در حالی است که این طیف پیش از این مدعی بودند که اگر در مقابل ترامپ تندی کنیم، صادرات نفت ایران به صفر می‌رسد!

این جماعت پیش از این نیز مدعی بود که اگر برجام نبود، صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید. این در صورتی است که اکنون آمریکا رسماً از برجام خارج شده و اروپا نیز به هیچ عنوان تعهدات برجامی خود را انجام نمی‌دهد و عملاً از برجام چیزی جز یک جنازه متعفن باقی نمانده است، اما صادرات نفت ایران صفر نشده است.

چندی پیش ظریف گفت که صادرات نفت ایران در پسابرجام کاهش یافت.

** دلار 4200 تومانی، بزرگ‌ترین اشتباه دولت روحانی بود

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «بزرگ‌ترین اشتباه (دولت روحانی) سیاست ارزی (دلار 4200 تومانی) نه در یک سال گذشته که در 6 سال گذشته بوده است».

چندی پیش «مسعود نیلی» دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور اقتصادی گفته بود: «جز یک عده خاص تقریباً در عرصه عمومی کشور این جمع‌بندی وجود دارد که دلار 4, 200 تومان به هدف نخورده است. مردم می‌بینند که باوجود اجرای این سیاست در نهایت کالاهایی حتی با قیمت‌هایی بالاتر به دست آن‌ها رسیده و این سیستم، رفاه بیشتری را برای مردم فراهم نکرده است».

بسیاری از کارشناسان و همچنین فعالین اصلاح طلب تاکنون بارها تاکید کرده‌اند که دلار 4200 تومانی زمینه ساز ایجاد رانت شد و سفره مردم را کوچک کرد.

اما با این حال در هفته‌های گذشته، روزنامه سازندگی- ارگان حزب کارگزاران به مدیرکلی کرباسچی- مدعی بود که جهانگیری در ماجرای دلار همانند یک سوپرمن ظاهر شده و در بحران اقتصادی در کنار مردم بوده است اما کسی قدرش را نمی‌داند!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان