باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اخذ اجاره ۱۵ میلیون تومانی برای حمایت از استارت آپ‌های داخلی!

دومین دوره نمایشگاه بین المللی کار ایران در حالی امسال شروع به کار کرد که بسیاری شرکت کنندگان از افزایش هزینه‌های این نمایشگاه گله‌مند بودند.

اخذ اجاره 15 میلیون تومانی برای حمایت از استارت آپ‌های داخلی!

اخذ اجاره 15 میلیون تومانی برای حمایت از استارت آپ‌های داخلی!به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین جشنواره بین المللی کار ایران در حالی در محل نمایشگاه بین المللی تهران آغاز کرد که به گفته مسئولان برگزار کننده، مهمترین ویژگی این دوره نسبت به دوره قبل حضور شرکت‌ها و استارت آپ‌های داخلی و خارجی است.

شرکت‌ها و استارت آپ‌های دانش بنیان داخلی با هدف گسترش فضای کسب و کار خود پا در دومین نمایشگاه بین المللی کار ایران گذاشته اند.

برگزاری این دست از نمایشگاه‌ها در کنار ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا نیروی کار همواره بستری برای سنجش میزان اهمیت بحث اشتغال در بین مدیران و مسئولان بود است.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، غرفه‌هایی زیادی به چشم می‌خورد که صاحبان این غرفه‌ها همزمان با افتتاح رسمی نمایشگاه اقدام به نصب دکور و تجهیز غرفه‌های خود می‌کنند.

یکی از نقد‌هایی که غرفه داران به برگزاری این دوره از نمایشگاه وارد دانستند این موضوع است، که تعیین محل و فضا سازی غرفه‌ها بصورت ضربتی و تنها یک روز مانده به افتتاح رسمی نمایشگاه انجام شده است.

غرفه داران در این خصوص گفتند: مشخص نبودن مکان سالن و فضا سازی داخلی آن موجب شد، که تمام کار‌های ما برای این دوره بصورت بی برنامه انجام شود که این بی برنامگی کیفیت فضا سازی ما را بصورت چشمگیری کاهش داده است.

آن‌ها متعنقد بودند که طبق گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه، جایگذاری غرفه‌ها در نمایشگاه امسال باید در اسفند ماه انجام می‌گرفت که در اسفند ماه سال 97 انجام شد، که در نهایت 23 فروردین 98، جایگذاری انجام شد و به شرکت کنندگان در این نمایشگاه اطلاع دادند که جایگذرای غرفه‌ها به چه شکل است.

آن‌ها ادامه دادند: برگزاری نمایشگاه در دوره قبل بسیار بهتر از امسال بود که این امر این امکان را برای ما فراهم کرد تا بهره وری بیشتری از شرکت در نمایشگاه داشته باشیم.

صاحبان استارت آپ‌ها در رابطه با میزان هزینه شرکت در دومین نمایشگاه بین المللی کار ایران گفتند: هزینه اجاره غرفه جهت شرکت در این نمایشگاه نسبت به دوره قبل رشد چشمگیری داشته است.

آن‌ها افزودند: مکان و سالن نمایشگاه بصورت پیمانکاری در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است و این بخش با توجه به جزیره‌ای بودن موقعیت غرفه ها، اقدام به تعیین قیمت اجاره غرفه کرده است.

غرفه داران ادامه دادند: در اولین دوره برگزاری نمایشگاه بین المللی کار ایران، هزینه اجاره غرفه برای شرکت در نمایشگاه مبلغی بالغ بر 5 میلیون تومان بود که این هزینه برای امسال مبلغی نزدیک به 14 میلیون تومان رسیده است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا با ورود بخش خصوصی برای اجرای یک نمایشگاه این امکان برای بخش خصوصی فراهم است که بصورت سلیقه‌ای اقدام به قیمت گذاری و اخذ اجاره کند و در این رابطه نظارتی نباشد؟!

غرفه داران در خصوص قیمت گذاری جهت اخذ کرایه غرفه، گفتند: با مراجعه به سایت نمایشگاه، مشاهده می‌کنید که هر متر مربع در نمایشگاه بین المللی تهران دارای یک قیمت خاص است که این قیمت گذاری باید با اصول و مقررات انجام شود.

غرفه داران در خصوص شکل اخذ کرایه غرفه افزودند: اخذ کرایه غرفه به سمتی رفته است که کاملا سلیقه‌ای تعیین می‌شود که این امر اگر مدیریت و نظارت نشود برای شرکت در سومین دوره جشنواره بین المللی کار ایران صاحبان استارت آپ‌ها برای حضور مجدد در آن دلسرد می‌شوند.

از دیگر انتقادات به برگزاری این جشنواره تبلیغات محیطی آن است که شرکت کنندگان در این جشنواره اعتقاد دارند با توجه به هزینه‌های انجام شده و مبالغ پرداخت شده جانبی، تبلیغات شهری برای معرفی این نمایشگاه برای حضور پرشورتر مردم به حد لازم انجام نشده است و همین امر موجب می‌شود که شاهد حضور کمتری از بازدید کنندگان در این دوره از نمایشگاه باشیم.

غرفه داران در خصوص نبود حمایت لازم برای معرفی کسب و کار خود از سوی مدیران و مسئولان گفتند: برخی از استارت آپ‌ها برای اخذ تنها یک مجوز برای معرفی و ارائه کسب و کار خود از سازمان‌هایی نظیر، سازمان فنی و حرفه‌ای روز‌ها و هفته‌ها در رفت و آمد بوده اند که در نهایت هم این رفت و آمد برای اخذ یک مجوز بی نتیجه بوده است.

سمیعی دبیر دومین نمایشگاه بین المللی کار ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: دومین دوره این نمایشگاه با هدف برداشتن فاصله بین عرضه و تقاضا بین نیروی کار و بازار کار شروع به فعالیت کرد که بسیاری از شرکت‌های خارجی نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از استارت آپ‌های شرکت کننده در این نمایشگاه در راستای برنامه‌های خدماتی هستند که بسیاری از کاریابی‌ها در این خصوص انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که نقاط قوت این دوره نسبت به سال گذشته چیست، گفت: این دوره هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی با دوره قبل متفاوت است، در بحث کمی می‌توان گفت که فضای بیشتری را در این دوره به غرفه‌های شرکت کنندگان اختصاص داده‌ایم و در بعد کیفی هم، سازمان و ارگان‌های بیشتری شرکت کردند و کارجویان نیز با اطلاع بیشتر در این دوره حضور پیدا کرده اند.

سمیعی در پاسخ به این سئوال که غرفه داران نسبت به افزایش هزینه‌ها گلایه‌هایی داشته اند، گفت: هزینه‌ها بر اساس تعرفه‌های ثبت شده در سایت نمایشگاه بین المللی تهران است.

وی ادامه داد: تعرفه‌ها بصورت رسمی از طریق سازمان صنعت معدن و تجارت اعلام شده است و برگزار کنندگان هیچ گونه دخالتی در قیمت گذاری برای اجاره غرفه نداشته اند.

دبیر دومین نمایشگاه بین المللی کار ایران در پاسخ به افزایش 10 ملیونی اجاره غرفه امسال نسبت به دوره قبل که از سوی برخی غرفه داران اعلام شد، گفت: میزان اجاره برای شرکت کننده‌ها در این نمایشگاه طبق تعرفه وزارت صمت بوده است و آن‌ها یک ریال هم اضافه پرداخت نکرده اند.

وی ادامه داد: برخی از شرکت کنندگان درخواست خدمات ویژه‌ای برای غرفه خود داشتند مانند اینکه، غرفه داران بخواهند عضو باشگاه مشتریان مرکز کار ایران شوند و یا مشاغل آن‌ها بصورت ویژه در کانال‌های ارتباطی ما قرار بگیرد و منتشر شود که این خدمات اختیاری است و هیچ شرکتی ملزم به پرداخت هزینه آن نیست.

وی افزود: شرکت کنندگانی که درخواست آن‌ها اجاره غرفه است تنها هزینه اجاره مصوب در وزارت صنعت معدن و تجارت را پرداخت کرده اند و اجاره بها هیچگونه افزایش غیر قانونی نداشته است و در صورت ارائه گزارشی مبنی بر افزایش و اخذ غیر قانونی یک ریال من به عناون دبیر نمایشگاه پاسخگو شرکت کننده در نمایشگاه هستم.

وی در پایان در خصوص شرکت نکردن وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در افتتاح این نمایشگاه گفت:تمامی اقدامات هماهنگی از طریق مجاری قانونی وزارت خانه، برای حضور وزیر در این مراسم انجام شد و شرکت نکردن وزیر در این مراسم بدلیل مشغله‌های کاری بود.

شایان ذکر است؛ دومین نمایشگاه بین المللی کار ایران با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی از تاریخ 2 لغایت 5 اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برپا است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان