بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان برای تربیت فرزندان موفق

انتخاب کتاب مناسب برای فرزندان کار دشواری است. دوستی دارم که تعریف می‌کند در بچگی با پدر و مادرش به کتاب‌فروشی رفتند و به او گفته‌اند که کتاب انتخاب کن. رفیق من هم از جلد یک کتاب درباره خمر‌های سرخ خوش‌اش آمده و همان را برداشته است!

مجله دیجی کالا - صوفیا نصرالهی: انتخاب کتاب مناسب برای فرزندان کار دشواری است. دوستی دارم که تعریف می‌کند در بچگی با پدر و مادرش به کتاب‌فروشی رفتند و به او گفته‌اند که کتاب انتخاب کن. رفیق من هم از جلد یک کتاب درباره خمر‌های سرخ خوش‌اش آمده و همان را برداشته است! تا یک ماه بعد از وحشت توصیفات کتاب نمی‌توانسته بخوابد. خرید کتاب کودک و نوجوان به دقت زیادی نیاز دارد. اگر فرصت ندارید به کتابفروشی بروید و برای خرید کتاب کودک و نوجوان جست‌وجو کنید ما در این مطلب معرفی کتاب فهرست بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان را برای شما آماده کرده‌ایم.

اهمیت انتخاب کتاب کودک و نوجوان را دست‌کم نگیرید. دوران نوجوانی ما با کتاب‌های ژول ورن و دیکنز و مارک تواین و کار درخشان انتشارات ارغوان گذشت که کتاب‌های بزرگان جهان ادبیات را با طرح جلد‌های فوق‌العاده برای مخاطب نوجوان انتخاب و تلخیص و با ترجمه‌های روان به بازار می‌داد. کتاب‌هایی که درک ما را از ادبیات بالا برد. این یک فهرست خرید کتاب کودک و نوجوان است که می‌توانید نسخه چاپی یا الکترونیکی آن‌ها را خریداری کنید.

کتاب‌های رامونا

بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان برای تربیت فرزندان موفق

نویسنده سری کتاب‌های رامونا بورلی کلیری است. این کتاب‌های درباره دختر هشت‌ساله‌ای به نام رامونا کوییمبی است. البته در کتاب اول رامونا هشت ساله است و خواننده همان‌طور که همراه قصه‌های رامونا پیش می‌رود شاهد بزرگ شدن او و رفتنش به کلاس‌های بالاتر مدرسه هم است. محور قصه ماجرا‌هایی است که برای رامونا، خانواده و دوستانش اتفاق می‌افتد و واکنش‌هایی که رامونا به این ماجرا‌ها نشان می‌دهد. بورلی کلیری با زبانی ساده و شیرین جهان یک کودک هشت ساله را نشان می‌دهد که چطور بی‌کار شدن پدرش، وقایع مدرسه و رابطه‌اش با خواهر بزرگتر و برادر کوچکترش روی زندگی‌اش تاثیر می‌گذارد. رامونا دختربچه شیطانی است، اما در عین حال مهربان و دلش می‌خواهد به کسانی که دوست دارد کمک کند. هرچند همیشه نیت خیرش با موفقیت همراه نمی‌شود.

اولین کتاب این سری به نام «بیزوس و رامونا» (بیزوس خواهر بزرگتر راموناست) سال 1955 منتشر شد. منتقدان ادبی رفتار‌های شجاعانه رامونا را ستایش می‌کنند و می‌گویند او دختری است که عموما در جهان بزرگتر‌ها رام نمی‌شود و منش خودش را دارد. سری کتاب‌های رامونا ترجمه بسیار خوبی هم دارد و نه تنها برای کودکان که حتی برای نوجوانان هم می‌تواند جذاب باشد.

راستش را بخواهید خود من هم از علاقمندان کتاب‌های رامونا هستم.


کتاب‌های نیکولا کوچولو

بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان برای تربیت فرزندان موفق

سری کتاب‌های نیکولا کوچولو توسط رنه گوسینی نوشته شد، اما او تنها خالق کاراکتر نیکولا و دوستان بازیگوش‌اش نیست. ژان ژاک سامپه که تصویرگری کتاب‌های نیکولا کوچولو را برعهده داشته است به اندازه رنه گوسینی در پیدایش این داستان‌های جذاب، خواندنی و به شدت بامزه نقش داشته است. داستان از نقطه نظر نیکولا روایت می‌شود. پسربچه‌ای که خودش راوی است و از قضا بسیار هم شوخ‌طبع و بامزه است. او وقایع اطرافش را جور دیگری می‌بیند. نیکولا بیشتر از رابطه‌اش با دوستانش و اتفاقاتی که در مدرسه افتاده، برایمان تعریف می‌کند. نکته بامزه در مورد نیکولا این است که او متوجه رفتار بزرگتر‌ها نیست. بزرگتر‌هایی که در این کتاب به اندازه بچه‌ها سوژه بامزگی‌ها هستند. کتاب‌های نیکولا کوچولو سرآغازی برای ادبیات مدرن کودکان بودند. اولین نسخه این کتاب‌ها سال 1959 منتشر شد. یک سری انیمیشن و فیلم جذابی هم از روی کتاب نیکولا کوچولو ساخته شده است که حتی دیدنش برای بزرگتر‌ها هم خوشایند است. این کتاب نه فقط برای کودکان که برای بزرگتر‌هایی هم کاربرد دارد که کودک درون‌شان هنوز زنده است.

از آن کتاب‌هایی بود که با یک جلدش شروع کردم و تا آنقدر جذاب بود که تا آخرش را ادامه دادم.


کتاب‌های تام گیتس

بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان برای تربیت فرزندان موفق

لیز پیشون تصویرگر انگلیسی و نویسنده کتاب‌های کودکان از جمله سری موفق کتاب‌های تام گیتس است. داستان‌هایی که به گفته منتقدان خیالی، اما دارای لحن و طعنه‌های کمدی رئالیستی‌اند. مجموعه داستان‌های تام گیتس به 43 زبان زنده دنیا ترجمه شده‌اند و بیش از هشت میلیون نسخه از آن‌ها در سرتاسر جهان به فروش رسیده درنتیجه اگر هنوز سراغ این مجموعه کتاب مفرح نرفته‌اید خواندنش جزو واجبات است.

کتاب تام گیتس توسط مترجمان درجه یک و چند انتشاراتی خوب از جمله افق و هوپا به بازار آمده است که تقریبا همه‌شان ترجمه‌های روان و خوش‌خوانی دارند. کاراکتر اصلی تام گیتس به نظر می‌رسد الهام گرفته از نیکولا کوچولو باشد. بسیار شر و شیطان و البته کتاب تصاویر ساده‌ای هم دارد که خواندنش را برای بچه‌ها جذابتر می‌کند. تام گیتس دائما خودش را به دردسر می‌اندازد و بعد برای بیرون آمدن از این دردسر‌ها راه‌حل‌های بامزه‌ای پیدا می‌کند. اولین جلد مجموعه «تام گیتس» جایزه کتاب خنده‌دار رولد دال و جایزه واترستونز و جایزه ردهاوس را از آن خودش کرد.

این کتاب برای گروه سنی 7 تا 14 سال مناسب است.


کتاب‌های مدرسه جاسوسی

بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان برای تربیت فرزندان موفق

انتشارات شهر قلم یکی از معتبرترین ناشران در زمینه چاپ کتاب‌های مربوط به کودکان و نوجوانان است. مجموعه «مدرسه جاسوسی» با کتاب‌هایی تحت عنوان «اردوی جاسوسی»، «نقشه جاسوسی» و «جاسوس دو جانبه» توسط این انتشارات عرضه شده است. کتاب‌هایی در ژانر کارآگاهی برای کودکان و نوجوانان تا 14 سال که توسط استوارت گیبز نوشته شده است. قهرمان مجموعه کتاب‌های «مدرسه جاسوسی» بن ریپلی است. پسری با هوش و استعداد سرشار در ریاضی که مثل هری پاتر بدون اینکه خودش خبر داشته باشد در آزمون ورودی مدرسه جاسوسی قبول شده. مدرسه جاسوسی که با ذهنیت او از داستان‌های جیمز باند و ... تفاوت زیادی دارد.

استوارت گیبز نویسنده کتاب‌های کودکان در لس‌آنجلس زندگی می‌کند. سری کتاب‌های «مدرسه جاسوسی» او شامل هفت کتاب است. به جز این سری او سه سری کتاب کودک دیگر هم نوشته. شیرین ملک فاضلی ترجمه تمیز و یکدست و روانی از کتاب ارائه داده است. این کتاب روحیه ماجراجویی و تخیل و البته علاقه به ریاضیات را در بچه‌ها تقویت می‌کند، چون به هر حال قهرمان کتاب نخبه ریاضی است.


کتاب‌های دیکنز

بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان برای تربیت فرزندان موفق

چارلز دیکنز از نویسندگان کلاسیک انگلستان را نمی‌شود نویسنده‌ای مختص ادبیات نوجوان به حساب آورد. با آن نثر فاخر و توصیفات گاهی سیاهش خواندن کتاب‌هایش برای بزرگسالان هم می‌تواند توصیه شود، اما نشر افق کار جالبی انجام داده و کتاب‌هایی از دیکنز را که به کار نوجوانان بیشتر می‌آید مثل «آرزو‌های بزرگ»، «نیکلاس نیکلبی» و «دیوید کاپرفیلد» تلخیص کرده و به دست مترجمان خوب داده تا کتاب‌هایی با حجم مناسب از ادبیات کلاسیک انگلستان برای نوجوانان منتشر کند.

برای آشنایی با فضای کار دیکنز خوب است از «دیوید کاپرفیلد» یا الیور توییست شروع کرد. هر دویشان داستان پسر‌های نوجوانی است که با مصیبت‌های زیادی در انگلستان دوران ویکتوریا دست و پنجه نرم می‌کنند. دیوید کاپرفیلد داستان پسرکی است که مادرش را ستایش می‌کند، اما مادر که بعد از مرگ پدر دیوید تنها مانده با مرد سنگدلی ازدواج می‌کند که از همان ابتدا بنای ناسازگاری با دیوید کاپرفیلد دارد. بعد از مرگ مادر دیوید، بدرفتاری‌های مرد و خواهرش با او بیشتر می‌شود و سرانجام دیوید را در مدرسه شبانه‌روزی می‌گذارند که مدیر بداخلاق و سختگیری دارد.

بعد از این کتاب‌ها می‌توانید سراغ رمان مشهور «آرزو‌های بزرگ» هم بروید. شرح حال پسری به نام پیپ که با خواهر و شوهر خواهرش زندگی می‌کند و یک روز به یک مجرم خطرناک که از زندان فرار کرده کمک می‌کند. کمکی که بعدتر در آینده‌اش سرنوشت‌ساز می‌شود. در همسایگی شان زن ثروتمند عجیبی به نام خانم هاویشام با دخترکی هم سن و سال دیوید به اسم استلا زندگی می‌کنند. این جریانات به هم پیوند می‌خورد و داستانی سرشار از جذابیت روایت می‌شود.


کتاب‌های مارک تواین

بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان برای تربیت فرزندان موفق

کتاب‌های مارک تواین، نویسندگی آمریکایی قرن بیستم سرشار از ظرافت در نویسندگی، ماجراجویی و حس طنزی درجه یک است. اگر می‌خواهید نوجوانان‌تان را با ادبیاتی فاخر و در عین حال دوست‌داشتنی آشنا کنید حتما او را به خواندن کتاب‌های مارک تواین تشویق کنید. از «تام سایر» تا «هکلبری فین». این دو کتاب و کاراکترهایش جایی به هم پیوند می‌خورند. تام سایر پسر نوجوانی است که با عمه‌اش زندگی می‌کند. او دوست ولگردی به نام هاکلبری فین دارد که اعضای شهر کوچک‌شان خیلی او را تایید نمی‌کنند. با این حال تام علاقه زیادی به او دارد. «تام سایر» شرح ماجراجویی‌های بامزه تام است.

کتاب «هاکلبری فین» به داستان سفر‌های هاکلبری می‌پردازد. پسرکی که تحمل زندگی تجملاتی اجتماعی را ندارد و دلش می‌خواهد رها و آزاد باشد.

اما کتاب دیگر تواین که خواندنش را می‌شود علاوه بر لذت برای پیدا کردن اطلاعات عمومی درباره انگلستان دوران الیزابت توصیه کرد «شاهزاده و گدا» است. داستانی مهیج و شور‌انگیز درباره دو پسربچه که گویا همزاد یکدیگرند. هم سن و یک شکل، ولی بخت یکی زده که در خانواده سلطنتی به دنیا بیاید و آن یکی در خانواده‌ای فقیر. دو پسر جایی به هم برمی‌خورند و تصمیم می‌گیرند برای مدتی جایشان را عوض کنند.


کتاب‌های ژول ورن

بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان برای تربیت فرزندان موفق

این نویسنده فرانسوی فوق‌العاده با آن تخیل درخشان‌اش می‌تواند ذهن هر نوجوانی را از ایده‌های‌تر و تازه پر کند. او یکی از کسانی است که سبک علمی-تخیلی را در ادبیات زیر و رو کرد. او یکی از نویسندگانی است که کتاب‌هایش رکورددار ترجمه به زبان‌های مختلف‌اند. در کارنامه‌اش حدود هشتاد داستان کوتاه و بلند و مقاله به چشم می‌خورد. از مشهورترین کتاب‌هایش می‌شود به «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»، «جزیره اسرارآمیز» و «دور دنیا در هشتاد روز» اشاره کرد که همه‌شان آنقدر خواندنی‌اند که بعد از شروع کردن‌شان آن‌ها را زمین نمی‌گذارید.

برای آشنایی با سبک منحصربه‌فرد ژول ورن خوب است از یکی از کتاب‌های علمی-تخیلی او مثل «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» شروع کنید. آثارش آنقدر ماجراجویانه هستند که از روی اکثر آن‌ها از جمله همین «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» نسخه‌های سینمایی و انیمیشن متعددی ساخته شده است.

«بیست هزار فرسنگ زیر دریا» از یک زیردریایی شگفت‌انگیز و کاپیتانش حرف می‌زند. این زیردریایی به هیولای زیر دریا شهرت پیدا کرده تا اینکه گروهی آن را پیدا می‌کنند و با سرنوشت کاپیتان نمو و زیردریایی‌اش آشنا می‌شوند.

کتاب‌های ژول ورن روحیه ماجراجویی، علمی و تخیل را در نوجوانان بیدار می‌کند.

اولین کتابی که دستم گرفتم و کتاب‌خوانم کرد «جزیره اسرارآمیز» ژول ورن بود. جزو همان کتاب‌های نشر ارغوان که اول این مطلب درباره‌شان نوشتم. در «جزیره اسرارآمیز» هم ردپای کاپیتان نمو و زیردریایی‌اش را خواهید دید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان