۲۱ کارگردانی که در جشنواره کن ۲۰۱۹ برای نخل طلا رقابت خواهند کرد ـ قسمت اول

جشنواره فیلم کن به تازگی لیست رقابت‌کننده‌های امسال را منتشر کرده و در این میان ۱۹ فیلم از ۲۱ فیلم‌ساز برای جایزهٔ اصلی یعنی نخل طلا به رقابت خواهند پرداخت. با ما همراه باشید تا این کارگردان‌ها و فیلم‌هایشان را به شما معرفی کنیم.

جشنواره فیلم کن به تازگی لیست رقابت‌کننده‌های امسال را منتشر کرده و در این میان 19 فیلم از 21 فیلم‌ساز برای جایزهٔ اصلی یعنی نخل طلا به رقابت خواهند پرداخت. با ما همراه باشید تا این کارگردان‌ها و فیلم‌هایشان را به شما معرفی کنیم.

جیم جارموش

«مرده‌ها نمی‌میرند» The Dead Don’t Die کمدی پرستاره‌ٔ این کارگردان آمریکایی در افتتاحیه جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد و احتمال برنده شدن نخل طلا را برای اولین بار برای او میسر می‌کند. جارموش در سال 2015 موفق به کسب جایزه بزرگ هیئت داوران برای فیلم «گل‌های پرپر» Broken Flowers شد.

پدرو آلمودوار

این ششمین بار است که پدرو آلمودوار Pedro Almodóvar برای دریافت نخل طلا در جشنواره کن شرکت کرده است. پیش از «درد و شکوه» Pain and Glory، آلمودوار با «جولیتا» Julieta، «پوستی که در آن زندگی می‌کنم» The Skin I Live In، «آغوش‌های گسسته» Broken Embraces، «بازگشت» Volver و «همه چیز دربارهٔ مادرم» All About My Mother در این رقابت شرکت کرده بود. فیلم اخیر او برنده‌ٔ جایزه بهترین کارگردانی شد و «بازگشت» جایزهٔ بهترین فیلم‌نامه را به خانه برد.

مارکو بلوکیو

این فیلم‌ساز ایتالیایی پس از گذشت یک دهه از دریافت اولین نخل طلا، با «خائن» The Traitor به کن بازگشته است. «Vincere» در سال 2009 به نمایش در آمد. دیگر فیلم‌های شرکت‌کننده مارکو بلوکیو Marco Bellocchio در کن شامل «لبخند مادر من» My Mother’s Smile، «پرستار بچه» The Nanny، «شاهزاده هامبورگ» The Prince of Homburg، «هانری چهارم» Enrico IV و «جهش در تاریکی» A Leap in the Dark می‌شود.

دیائو یینان

دیائو یینان Diao Yinan کارگردان چینی برای اولین بار با «دریاچه غاز وحشی» The Wild Goose Lake برای دریافت نخل طلا در جشنواره فیلم کن شرکت کرده است. این دومین فیلم او پس از «قطار شب» Night Train که در سال 2007 در بخش نوعی نگاه به نمایش در آمد، به‌حساب می‌آید. فیلم «زغال‌سنگ سیاه، یخ نازک» Black Coal, Thin Ice در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین خرس طلایی را به خانه برد.

بونگ جون هو

بونگ جون هو Bong Joon-ho کارگردان کره جنوبی در سال 2017 برای اولین بار با فیلم «اوکجا» Okja در جشنواره کن حضور داشت. حالا با فیلم تریلر خانوادگی «انگل» Parasite به میدان رقابت‌ها بازگشته است. سابقه شرکت جون هو در جشنواره به نمایش «میزبان» The Host در بخش دو هفته کارگردانان و نمایش «مادر» Mother در بخش نوعی نگاه باز می‌گردد.

ژان پیر و لوک داردن

زوج فیلم‌ساز بلژیکی، ژان پیر Jean-Pierre و لوک داردن Luc Dardenne، دو بار برندهٔ نخل طلا برای فیلم‌های «رزتا» Rosetta در سال 1999 و «بچه» The Child در سال 2005 شده‌اند. این دو برادر پس از شرکت دادن «دختر گمنام» The Unknown Girl در سال 2016، امسال با «احمد جوان» Young Ahmed شرکت می‌کنند. آنها در سال 2011 برای فیلم «پسری با دوچرخه» The Kid With a Bike برنده جایزه بزرگ کن شدند.

ارنو دپلشن

فیلم «ارواح اسماعیل» Ismael’s Ghosts اثر ارنو دپلشن Arnaud Desplechin در سال 2017 فیلم افتتاحیه جشنواره کن بود. امسال دپلشن با «اوه مرسی!» Oh Mercy با بازی لئا سیدو Léa Seydoux با دیگر کارگردان‌ها به رقابت می‌پردازد.

ماتی دیوپ

ماتی دیوپ Mati Diop به‌عنوان اولین زن سیاهپوست شرکت‌کننده در جشنواره کن تاریخ‌ساز شده است. دیوپ خواهرزادهٔ جبرئیل دیوپ مامبتی Djibril Diop Mambéty پیشکسوت سینمای سنگال است و اولین تجربه‌های سینمایی‌اش با بازی در فیلم‌هایی مثل «سیمون قاتل» Simon Killer و «35 پیک رام» 35 Shots of Rum شکل گرفت. حالا او به عنوان کارگردان، با «آتلانتیک» Atlantique در کن حضور خواهد داشت.

زاویه دولان

پس از تجربهٔ سخت نمایش «مرگ و زندگی جان اف. دونوون» The Death and Life of John F. Donovan در جشنواره جهانی فیلم تورنتو، این بار زاویه دولان Xavier Dolan با «ماتیاس و ماکسیم» Matthias and Maxime در این رقابت شرکت خواهد داشت. پیش از این، فیلم‌های «اینجا ته دنیاست» It’s Only the End of the World و «مامان» Mommy برندهٔ جایزه هیئت داوران شدند و «به‌هرحال لارنس» Laurence Anyways و «من مادرم را کشتم» I Killed My Mother نقدهای تمجیدآمیز در دو هفته کارگردانان و بخش نوعی نگاه دریافت کردند.

جسیکا هاسنر

پس از شرکت سه فیلم «ریتای دوست‌داشتنی» Lovely Rita ، «هتل» Hotel و «عشق دیوانه» Amour Fou در بخش نوعی نگاه کن، جسیکا هاسنر Jessica Hausner کارگردان اتریشی با فیلم «جو کوچک» Little Joe برای اولین بار برای دریافت نخل طلا در کن حضور خواهد داشت.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر