کارت ملی هوشمند که به عنوان جایگزین کارت های ملی سابق در نظر گرفته شده است یک کارت دیجیتالی در اندازه کوچک با تراشه هایی برای ذخیره اطلاعات داخل آن است.این کارت که مانند یک کامپیوتر عمل می کند توانایی ذخیره سازی حجم وسیعی از اطلاعات اعم از اطلاعات هویتی و سایر اطلاعات را درون خود دارد و به دوران استفاده از کارت های مختلف با مصارف مختلف پایان می دهد.این کارت به عنوان مرجع امور هویتی توسط سازمان ثبت احوال کشور برای بهبود سطح کیفی زندگی مردم و افزایش سطح امنیت تولید شده است.
ویژگی کارت ملی هوشمند:
مهمترین کاربرد این کارت به عنوان یک منبع اطلاعات، معرفی کامل هویت شخص اعم از عکس، اثر انگشت،امضای دیجیتال و اطلاعات محرمانه شخص حقیقی است. با استفاده از این هویت، فرد می تواند در فضای واقعی و یا در فضای مجازی(اینترنت) از خدمات مختلفی که احتیاج به شناسایی هویت دارند بهره مند شود.از دیگر ویژگی های این کارت می توان به انجام امور بانکی با استفاده از سیستم احراز هویت و انتخابات اشاره کرد.
مهلت ثبت نام کارت ملی هوشمند
بر اساس اخبار اعلام شده توسط سازمان ثبت احوال کشور ابتدا مهلت ثبت نام و تعویض کارت ملی برای شهروندان داخل کشور تا پایان سال 1396 درنظر گرفته شد اما با توجه به ازدحام و حجم بالای مراجعات برای ثبت نام کارت ملی هوشمند و همچنین به دلیل ثبت نام نکردن بسیاری از افراد دیگر که واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند ابتدا مهلت ثبت نام این کارت تا خرداد ماه سال 1397 و پس از آن تا پایان سال اعلام شده تمدید گردید.
واجدین شرایط دریافت کارت ملی هوشمند
تابعیت ایرانی
دارای سن 15 سال به بالا
دارای شناسنامه عکس دار
کسانی که تا به اکنون کارت ملی دریافت نکرده اند
کسانی که اعتبار کارت ملی آن ها به پایان رسیده است
افرادی که کارت ملی آنان مفقود شده است
افرادی که اطلاعات شخصی شان دچار تغییر و تحول شده است مانند: نام، نام خانوادگی و...
سامانه سازمان ثبت احوال کشور و انجام مراحل پیش ثبت نام
متقاضیان دریافت کارت ملی هوشمند می توانند با مراجعه به سامانه سازمان ثبت احوال کشور sabteahval.ir و یا ncr.ir نسبت به پیش ثبت نام دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدامات لازم را انجام دهند.متقاضیان پس از ورود به سایت باید یک فرم را که شامل اطلاعات فردی،هویتی و تحصیلی است با دقت تمام تکمیل نمایند و مبلغ اعلام شده در سایت را توسط کارت بانکی خود به صورت آنلاین پرداخت کنند. پس از تکمیل فرم و بررسی مجدد آن توسط متقاضی برای جلوگیری از بروز هرگونه خطایی، می توانید فرم را ارسال کنید.پس از ارسال فرم یک کد رهگیری برای شما صادر خواهد شد که نشان دهنده ی طی کردن مراحل پیش ثبت نام است، این کد را حتما نزد خود نگه دارید.
اطلاعات ارسالی شما توسط پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال بررسی و استعلام می شود. در صورت مطابقت داشت اطلاعات ارسالی ، شما می توانید پس از گذشت 24 ساعت از دریافت کد رهگیری دوباره به این سایت مراجعه کنید و بعد از وارد کردن مجدد کد در سایت، از دفاتر پیشخوان دولت نوبتگیری خود را انجام دهید. انتخاب محل دقیق دفتر پیشخوان دولت و زمان مراجعه بر عهده ی خود شماست پس در انتخاب زمان مورد نظر نهایت دقت را داشته باشید.
در صورت عدم دسترسی به اینترنت و تکمیل نکردن فرم در سایت می توانید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و با پرداخت مبلغی تحت عنوان "هزینه تکمیل فرم درخواست کارت ملی " پیش ثبت نام خود را توسط دفتر پیشخوان دولت انجام دهید و پس از دریافت نوبت، در زمان مشخص شده دوباره به این دفاتر مراجعه کنید.
مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت
پس از دریافت نوبت، در زمان مشخص شده باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. در صورتی که در زمان تعیین شده امکان مراجعه برای شما وجود نداشت باید دوباره داخل سایت شوید و نوبت گیری مجدد انجام دهید که معمولا برای افرادی که نوبت خود را فراموش کرده اند تا 3 روز امکان نوبت گیری مجدد وجود نخواهد داشت.هنگام مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت حضور داشتن فرد متقاضی در شعبه، همراه داشتن شناسنامه عکس دار،همراه داشتن کارت ملی قدیمی،همراه داشتن یک قطعه عکس با زمینه سفید،همراه داشتن آدرس محل زندگی و کد پستی، ارائه نمودن شماره موبایل و تلفن ثابت ضروری است.در هنگام مراجعه به این دفاتر، اطلاعات تکمیلی شما از قبل برای آنان ارسال شده و در سیستم موجود است.پس از تطبیق اطلاعات ارسالی شما با اطلاعات کارت ملی و شناسنامه و گرفتن عکس پرسنلی از شما در دفاتر پیشخوان دولت نوبت به تکمیل اطلاعات بیومتریک شما می رسد.
اطلاعات بیومتریک به اطلاعاتی گفته می شود که وجه تمایز یک فرد را با افراد دیگر مشخص می کند این اطلاعات باعث تشخیص دقیق هویت فرد و جلوگیری از جعل هویت افراد می شود. اطلاعات بیومتریک شامل موارد مختلفی مانند اثر انگشت، عنبیه چشم، نحوه راه رفتن، چهره و.. است که مهمترین آن سیستم اثر انگشت است.
در این مرحله پس از تکمیل اطلاعات ثبت نام،اطلاعات بیومتریک نظیر اثر انگشت و امضای دیجیتال شما نیز دریافت و ثبت می شود. این کار در خود دفاتر پیش خوان دولت و یا مراکز اعلام شده توسط آنان صورت می گیرد تمامی این اطلاعات وارد کارت ملی هوشمند شما خواهد شد.
دریافت کارت ملی هوشمند
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام و ثبت اطلاعات،یک برگه ی رسید تحت عنوان زمان مراجعه و دریافت کارت ملی هوشمند به شما داده می شود.معمولا زمان صدور کارت ملی هوشمند بین 20 روز تا یک ماه است. در زمان صدور کارت ملی هوشمند علاوه بر تاریخی که در رسیدتان اعلام شده است یک پیامک نیز با عنوان آماده شدن کارت ملی هوشمند متقاضی برای شما ارسال می گردد.پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و دریافت کارت ملی هوشمند یک رمز کارت نیز به شما داده می شود که معمولا تاریخ تولدتان است.برای اطمینان از صحت اطلاعات و مشکل نداشتن کارت ملی هوشمند شما، مدارک و اطلاعاتتان دوباره باز بینی خواهد شد. چنانچه مشکلی در کارت ملی هوشمند خود مشاهده کردید در دفاتر پیشخوان دولت درخواست ابطال کارت صادر شده را اعلام فرمایید.
پس از دریافت کارت ملی هوشمند جدید کارت ملی سابق شما باطل خواهد شد.
هزینه های پرداختی شما
200.000 ریال: ارائه خدمات کاذت ملی هوشمند
90.000 ریال: عکس برداری
20.000ریال: خدمات پستی
در صورت مشاهده ی هرگونه تخلف در خدمات با
مرکز رسیدگی به امور ثبت احوال: 66742876- (021) - 66710270- (021) و یا
مرکز رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت: 61912222- (021) تماس حاصل فرمایید.
افرادی که کارت ملی هوشمند خود را دریافت نکرده اند چه باید بکنند؟
با توجه به اطلاع رسانی های گسترده سازمان ثبت احوال کشور مبنی بر باطل شدن کارت های ملی سابق و ثبت نام افراد برای دریافت کارت ملی هوشمند جدید و تمدید چندباره تاریخ ثبت نام برای سهولت کار متقاضیان ، هنوز هم بسیاری از افراد در تاریخ مذکور به مراکز مربوطه مراجعه نکرده و کارت ملی هوشمند خود را دریافت نکرده اند. بیانیه های منتشر شده از سازمان ثبت احوال کشور خبر از اعمال محدودیت هایی برای افرادی که کارت ملی هوشمند خود را دریافت نکرده اند می دهد.
اما باز هم با این وجود فرصتی در اختیار افراد باقی مانده قرار گرفته تا در مدت زمان محدودی به دفاتر پیشخوان دولت و یا سایر مراکزی که توسط سازمان ثبت احوال کشور به طور رسمی اعلام شده است مراجعه کنند و با طی کردن مراحل ثبت نام و روال اداری ، کارت ملی هوشمند خود را دریافت کنند.