امروزه تست تصادف یکی از رایج ترین تست هایی است که روی خودروهای تولید انبوه برگزار می شود. اما وقتی صحبت از ابر خودروهای تولید محدود باشد، قضیه کمی متفاوت خواهد بود.
برای یک سدان 25 هزار دلاری 16 تست تصادف برگزار می شود. اگر از 16 خودروی متفاوت در هر کدام از تست ها استفاده شود، سازنده در نهایت متحمل هزینه ای برابر با 400 هزار دلار خواهد شد.
از آنجایی که ابر خودروها معمولا قیمتی چند میلیون دلاری دارند، هر شرکتی نمی تواند هزینه های مربوط به تست تصادف را تامین کند. برای مثال اگر قرار باشد کمپانی سوئدی کوئنیگزگ که یکی از مطرح ترین سازندگان ابر خودرو در جهان به شمار می رود، از 16 مدل مجزا برای تست تصادف استفاده کند، باید قید حدود 30 میلیون دلار از سرمایه ها و تیراژ تولید یک سال خود را بزند!
این کمپانی اخیرا با انتشار ویدیویی بسیار جالب به نحوه ارزیابی ایمنی محصولات خود پرداخته و جزئیات ارزشمندی را در این باره در اختیار رسانه ها قرار داده است.
همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده می توانید مشاهده فرمایید، کوئنیگزگ از ابر رایانه ها به منظور شبیه سازی سناریوهای گوناگون و عملکرد فیبر کربن در برخوردها کمک می گیرد. در گام بعدی تست های واقعی برگزار شده و داده های بدست آمده با هم مقایسه می شوند.
آقای کریستین فن کوئنیگزگ بنیانگذار کمپانی مورد بحث بازسازی، تعمیر و برگزاری تست با یک خودروی واحد را از لحاظ اقتصادی به صرفه تر و ارزان تر دانسته و افزوده این کار در عین حال دشوارتر است، زیرا خودرو دچار ضربات بیشتری می شود.
آقای دیوید توگاس (David Tugas) نیز که مدیریت بخش تطبیق با قوانین را در شرکت کوئنیگزگ بر عهده دارد، در رابطه با انجام تست تصادف گفته:
واقعا سخت است که نحوه نابودی یک خودرو را به آرامی تماشا کرده و در نهایت آن را به یک دیوار بکوبید.
به گفته این شرکت سازه مونوکوک مدل Regera از مقاومت پیچشی 65,000 نیوتن متر به ازای هر درجه برخوردار است، حال آنکه این رقم برای شاسی بلندی مثل ب ام و X6 برابر با 29,000 اعلام شده است.
بد نیست اشاره کنیم کوئنیگزگ علاوه بر آزمایش های مربوط به شتاب و نهایت سرعت در خط مستقیم، مبالغ هنگفتی را در زمینه سطوح بالای ایمنی غیر فعال صرف می کند؛ موضوعی که برای نشستن با خیالی راحت پشت فرمان یک سوپر اتومبیل ضروری است.
در پایان شما مخاطبین گرامی دیجیاتو را به تماشای ویدیوی زیر دعوت می کنیم.