ماهان شبکه ایرانیان

وزیر ارشاد پاسخ دهد:

نقاش هتاک به امام و رهبری چگونه در قلب پایتخت نمایشگاه برگزار کرده است؟ +تصاویر

کدام گروه و حلقه آثار یداله رویایی را در تهران به نمایش گذاشته است؟ آیا آثار او نیز همچون منیر فرمانفرمایان قرار است با قیمت‌های چندین میلیاردی در حراج تهران به فروش برسد؟

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - گالری کاما، در مرکز پاسداران آثار شاعر، نویسنده و نقاشی را با نام یداله رویایی با عنوان "طرح و تصویر و حجم" به نمایش گذاشته است و علاقه‌مندان و هنرمندان گوناگونی به دیدن آثار این هنرمند ساکن پاریس شتافته‌اند.

اما یداله رویایی کیست؟ چه سابقه‌ای دارد؟ چرا آثار هنرمندی که سال‌ها خارج از کشور زندگی می‌کند و سویه ایدئولوژیک و هنری‌اش با جمهوری اسلامی تعارض 180 درجه‌ای دارد در تهران به نمایش گذاشته می‌شود؟ کدام گروه و حلقه‌ای آثار او را در تهران به نمایش گذاشته است؟ آیا آثار او نیز همچون منیر فرمانفرمایان قرار است با قیمت‌های چندین میلیاردی در حراج تهران به فروش برسد؟ برای اینکه یداله رویایی را بیشتر بشناسیم به زندگی و دیدگاه‌های او که عمدتاً در وبلاگش منتشر می‌شود نگاه دقیق‌تری در این گزارش خواهیم انداخت.

بیشتر بخوانید:

تجلیل 7 میلیاردتومانی از شاهزاده قجری در حراج تهران / سوالاتی درباره «حراج تهران» که بی‌پاسخ مانده است / آیا بازهم پای «پول کثیف» در میان است؟

یدالله رویایی، متولد 1311 دامغان، مقیم پاریس، در سال 1332 به دلیل داشتن عقاید مارکسیستی و عضویت در حزب توده دستگیر و زندانی شد، او با وارد کردن سبک «اسپاسمانتالیزم» که ناشی از تاثیرتفکرات «ادموند هوسرل» بود، شعر حجم را راه انداخت!، «هوشنگ ابتهاج» [سایه] شاعر معروف در خصوص شعر «یدالله رویایی» طی مصاحبه ای می گوید: [به حضرت عباس رویایی شعر خوب ندارد!.]

در فاصله سال های 1345 و 1346 دفتر «فرح دیبا» [پهلوی] به هنر اعم از نقاشی، شعر و ادبیات شبه مدرن پرداخت، «رویایی» به همراه «احمد شاملو» هفته نامه‌ای به نام «بارو» را منتشر می کردند و در آن به ضرورت گرایش به مدرنیسم و هنر مدرن توجه ویژه ای داشتند. بارو، ترکیبی از ابتدای اسم «احمد شاملو» [بامداد] و «رویایی» بود.با استمرار حرکت هدفمندی که مدنظر دربار بود، «رویایی» به دربار نزدیک تر شد و با تأسیس دفتر «فرح پهلوی»، به عنوان مشاور هنری در دفتر «فرح پهلوی» اشتغال یافت.

ابتذال یکی از مواردی است که در بسیاری از اشعار «رویایی» بسیار بارز است، برای مثال در قطعه ی «پروانه‌ی سیاه گوشتخوار»:

[از ارتفاع زخم پرواز داشتم،

آه ای پروانه سیاه گوشتخوار،

مرا به عمق مادگی‌ات دعوت کن!!!]

آثار یدالله رویایی در نمایشگاه کاما پاسداران

کتاب شعر سال، توسط «رویایی» راه اندازی شد و جالب آنکه «فرح پهلوی» از داوران آن بود!، «رویایی» همچنین عضو کمیته‌ی برگزاری جشن هنر شیراز بود، «رویایی» از شعرایی است که در میانه‌ی مارکسیسم و مدرنیته مومیایی شده است، او در مصاحبه با «مسعود نقره‌کار» می گوید:

نقره‌کار: درباره‌ی جدائی و اخراج توده‌‏ای‏‌ها از کانون نویسندگان ایران در سال 1358 چه نظری دارید؟ این کار به نظر شما کار درستی بود؟

رویائی: نخیر، کار غلطی بود. ببینید کانون نویسندگان بدون حضور کمونیست ‏ها نمی‏توانست کانون باشد. باید قبول کرد که تلنگر روشنفکری و تلنگر بیداری و مدرنیسم را در ایران حزب توده‌ی ایران زد. ما فکر تشکل و تجمع را از حزب توده داریم، تمام آن چپ‏هایی که نمی‏خواهند حزب توده در تجمع آن‏ها باشد یعنی می‏خواهند از رحِم مادرشان فرار کنند، رحِم چپ و طلوع ِفکر سیاسی در ایران یعنی حزب توده. چطور می‏شود آن‏ها را از تجمع جدا و اخراج کرد؟!

بابت انتشار نظرات هتاکانه رویایی در ادامه از مخاطبان مشرق عذرخواهی می‌کنیم اما چون هدف گزارش به یک فساد سیستماتیک سیاسی اشاره دارد تا مخاطبان متوجه شوند چه فرد هتاکی در قلب تهران، نمایشگاه‌های طرح و تصویر در حجم از او منتشر شده است.

آثار یدالله رویایی در نمایشگاه کاما پاسداران

«رویایی» در وبلاگ خود مطالبی عجیب و هتاکانه نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد:

سه نوع ارتجاع

آرش عزیز،

پاپ فرانسوا کلیسا را چندان هم "کاتولیک" نمی خواهد وقتی که می گوید:

" باید کلیسا را به روز کنیم وگر نه مثل قصر مقوائی فرو می ریزد، و آن طراوت و عطر انجیلی اش را از دست می دهد "

لوموند، 31 سپتامبر 2013

آثار یدالله رویایی در نمایشگاه کاما پاسداران

هم از دهان او شنیدم که می گفت: همجنس گرائی، سقط جنین، و روابط جنسی ِمردم مسئلۀ ما نیست بلکه در قلمرو انتخاب و آزادی‌های بندگان خدا است. ما نباید طوطی شویم و هی حکم و حدیث تکرار کنیم و بنام "سِنیور" برای آنها اجبار و ناچاری بسازیم:

و بعد باصدای بلند می خوانَد:

اینترنت هدیه خدا است.

لوموند 23 ژانویه 2014

آثار یدالله رویایی (این اثر در وبسایت گالری کاما و کاتالوگ نمایشگاه ارائه شده است)

اما برعکس، هم زمان در سایتِ فقیه سیدعلی فتواهائی می‌خوانیم که مترقی‌ترینش اینها ست:

استفاده از ماهواره حرام است ومفاسد دارد.

تجارت الکترونیکی (خرید وفروش اینترنتی) جایز نیست.

معاشرت با بهائیان ممنوع است و نجس،

باید به احکام قرآن درصدر اسلام عمل کنیم.

تراشیدن مقداری از ریش، کراوات، استمنا برای آزمایشات طبی وحاملگی …حرام‌اند.

انترنت انحرافی است، موسیقی وآوازغنائی، رقص مرد، بیلیارد، پاسور وفیلترشکن،

وصدها و صدها از اینگونه دخالت‌های بیجا در زندگی ِ مردم ِ محجور ِما. حتی" مثلاً اگر آیاتی از قرآن در چاه توالت افتاد" (سایت رهبری)

عجبا! زمانی که ارتجاع سفید در واتیکان خود را سفیدتر می خواهد و ارتجاع سیاه در ایران خودرا سیاه تر، ارتجاع سرخ در اوکراین زرد می‌کند.

تا وقت دگر قربانت

آثار یدالله رویایی

و در جای دیگری می نویسد:

به‌من‌چه اگرکسی هم‌جنسگرا ست؟

(از پاپ تا فقیه)

آرش عزیز،

*به من‌چه اگرکسی هم‌جنسگرا ست؟ اگرکسی هم‌جنس ِخودش را دوست دارد وخدائی هم دارد که دوستش دارد، من دیگر کی هستم که داوریش کنم؟ (پاپ فرانسوا، لوموند، آخر ژوئیه 2013)

** هم جنسگرائی حرام است، از آن حرام هائی که برای آن در اسلام عذابی سخت وعده داده شده است. لواط هم گناه کبیره ای است که مجازات سنگینی از جمله قتل و اعدام برآن مقرر شده است (فقیه سیدعلی، فتوا، سایت رهبری)

به چی داری فکر می کنی؟

سطح شعور؟ - اوه، فرق چندانی نداریم!!

تا وقتِ دیگر قربانت

آثار یدالله رویایی

در جای دیگری «یداله رویایی»، شاعرنمایی که وزارت فرهنگ و ارشاد (اسلامی) و جناب «عبدالجبار کاکایی» و دوستان، حضور اورا پیش از اعتراضات مردمی، برای جشنواره‌ی بین المللی شعرفجرانقلاب اسلامی سال 1392 ضروری تشخیص دادند، می‌فرماید:

در حوالی ِاسلام

عباس عزیز،

در انسیکلوپدی لاروس برخوردم به این استدلال ِعجیبِ عمر درکتاب سوزی ِ کتابخانه‌ی عظیم اسکندریه" این کتابها یا موافق قرآن‌اند و یا مخالف قرآن. در صورت اول همان حرفی را می‌زنند که قرآن می‌زند، پس زائد و دست و پا گیرند، و در صورت دوم خطرناک اند، پس در هرصورت باید سوزانده شوند "

گفتم که بربریت، سبعیت وبی‌رحمی که درایران ِ اسلامی، و یا اسلام ِ ایرانی می گذرد پس چیزی از مفاخرخود با خود دارد، چیزی از ذوالفقار و چیزی از ذوالجناح، از خون وازخشم گفت این کتابخانه اگربود امروز، خون و خشم و خرافه درحوالی اسلام کمتر بود.

گفتم: " امروز این کتابخانه اگر بود بربریت حوالی نداشت. بربریت بشریت بود."

تا وقت دیگر قربانت

«یداله رویایی» در اهانت به امام راحل نیز کوتاهی نکرده و در یادداشتی به تاریخ شانزدهم آوریل 2012 می نویسد:

آثار یدالله رویایی در نمایشگاه کاما پاسداران

آرش عزیز،

کتابی به دستم رسید از انتشارات "بنیادفرهنگی لاجوردی"، و اینکه "نشر فرهنگ" لاجوردی از افتخارات ملتی است که حافظۀ فرهنگی دارد."گفتم "جلاد اوین" بنیاد هم که نداشت "یاد"ش می ماند. آنچه را که ما به حساب فتوحات تاریخی خود می گذاریم نباید فراموش کنیم. یادها و یادگارهای ما ریشه دارند، بُن دارند. هیچ یادی نیست که ریشه در یادی دیگر نکند. یادها ریشه دارند. یادها بُن دارند.

به نِرون هم که فکر می کنم، یا به " دفتر اشعار" خمینی، و به نقاشی‌های گوبلز، از خود می پرسم چیزهایی را که ما غیرانسانی می نامیم لابد از آن است که چیزی انسانی باخود دارند، لااقل در لغت. این دو سه شاعر جوان مسجد سلیمانی هم که در زندان‌های اهواز دارند شکنجه می‌شوند از افتخارات همین ملتی هستند که "حافظۀ فرهنگی" دارد و درغیرانسانی چیزی انسانی دیده است.

تا وقت دیگر قربانت

بخشی از نوشته‌های هتاکانه یداله رویایی به اسلام، انقلاب، امامان معصوم، حضرت امام و مقام معظم رهبری در وبلاگش

عباس عزیز

" باید صبوری کنیم"

" باید ازقرآن قرائت رحمانی کنیم"

" مشفقانه حاکمان را تصیحت کنیم"

این جمله ها ازکسی است که هزارهادختر و پسر، زن و مرد، بخاطرحمایت ازاو، دارند زیرشکنجه و آزارهرروزجان می دهند:

آنها از خود می پرسند

چه کسی می خواهد با جلادان ما مشفق باشد؟

این حاکمانِ " نصیحت پذیر"، آن "قرائتِ رحمانی" را در قتل عام 67 هنوز نیاموخته بودند؟:

فرزندان ما، زیر تب و تعفن و بیماری درزندان‌های جمهوری اسلامی از خود می پرسند

آیا در بیرون همه چیزتمام شده است؟ قصاب‌های خمینی بر سرما آیا معامله هائی پنهان دارند؟

صبر و سکوت؟ همین؟ -

نتیجه: مردم برای آن بیرون می‌آیند که چهره‌ای نامردمی را مردمی کنند

در عرصه ادبیات، از یداله رویایی شاعرِ ضدانقلاب و ضداسلام در کنار رزا جمالی دعوت شده است تا در 29 بهمن 1393 طی میزگردی ضمن بررسی وضعیت شعر و ادبیات ایران، به معرفی هنرمندانِ مدِ نظرِ خود پرداخته و در نهایت ویژه نامه یِ نوروزیِ مجله یِ شعرِ مدرن، در نوروز 1394 به این موضوع تخصیص یافته و منتشر شود!

شوربختانه در سایه‌ی ولنگاری نهادینه شده برخی از آثار این عنصر ضداسلام و مبتذل طی سال‌های 93-1392 با مجوز ارشاد وارد بازار نشر شد؛ کتاب‌هایی مانند:

  1. درجستجوی آن لغت تنها، یدالله رویایی، 1392 نشرنگاه
  2. لبریخته ها، یدالله رویایی، انتشارات افراز، 1393
  3. هفتاد سنگ قبر، یدالله رویایی، ناشر نگاه، 1392
  4. یرما، بدریکو گارسیالورکا، یداله رویایی، افراز، 1393

/Upload/Public/Content/Images/1398/02/09/2300280675i.jpeg

حال مجدداً جریان نفوذ در سایه مدیریت خواب رفته اداره کل هنرهای تجسمی ارشاد و ولنگاری موجود در معاونت هنری وزارت ارشاد، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاهی از 30 اثر نقاشی این عنصر معلوم‌الحال در «گالری کاما» با عنوان «طرح و تصویر در حجم» ازششم تا 11 اردیبهشت 1398 نموده‌اند.

احیای چهره‌های ضدارزش از راهبردهای مهم نظام سلطه و دشمنان انقلاب اسلامی است، مدیرانی که تقبل مسئولیت نموده‌اند باید نسبت به صیانت از مرزبندی‌ها و ارزش‌های اخلاقی در جامعه نهایت تلاش را مبذول داشته و دستگاه‌های نظارتی باید در خصوص انحراف از معیار مسئولین و مدیران با دقت واخواهی کرده و بلوک رسانه‌های ارزشی باید مطالبه گری نمایند. اما همانطور که عکس آثار رویایی در این گزارش درج شده‌اند، آیا این آثار دست چندمی که یک کودک 3 ساله با آبرنگ هم موفق به خلق آن می‌شود، آیا شایسته برگزاری یک نمایشگاه است.

بر اساس اطلاعاتی که مشرق دریافت کرده است، پس از تبلیغ گسترده آثار این چهره ضد نظام و ولایت در حراج تهران به فروش خواهد رسید و همچنان که این گزارش منتشر می‌شود، مشخص نیست که وزارتخانه ارشاد و وزیر محترم آن مشغول پاسداری از کدام مرزهای فرهنگی هستند که یکی از معاند و مخالف‌ترین چهره های مثلاً هنری پس از انقلاب در گالری کاما، تطهیر می‌شود.

در ادامه تصاویر منتشر شده بر روی وبسایت «گالری کاما» از آثار «رویایی» و کاتالوگ نمایشگاه وی را مشاهده می‌کنید:



 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان