ماهان شبکه ایرانیان

درنیمه نخست امسال انجام می شود؛

برنامه ایران برای تسریع توسعه میدان نفتی فروزان/ نصب ۲ سکو در میدان مشترک باعربستان

تهران- ایرنا- ۲ سکوی میدان نفتی مشترک فروزان در خلیج فارس با هدف صیانت از ثروت های ملی و تسریع در تولید از میدان های نفتی مشترک در نیمه نخست امسال نصب می شود.

برنامه ایران برای تسریع توسعه میدان نفتی فروزان/ نصب 2 سکو در میدان مشترک باعربستان
به گزارش ایرنا، توسعه میدان های نفتی مشترک با همسایگان همواره از دغدغه های ملی بوده و بر این اساس، آماده سازی زیرساخت ها و تجهیزات لازم برای افزایش تولید از این میدان های مشترک در دستور کار دولت بوده است.
علاوه بر توسعه شتابان میدان عظیم پارس جنوبی، توسعه میدان فروزان نیز مورد توجه قرار گرفته و قرار است 2 سکوی مربوط به این میدان نیز به زودی نصب شود.
میدان نفتی فروزان، میدانی مشترک میان ایران و عربستان است که در 100 کیلومتری جنوب غربی جزیره خارک قرار دارد؛ بخش عربستانی این میدان «مرجان» نامیده می شود.
طرح توسعه میدان نفتی فروزان از جمله طرح‎ های توسعه ای صنعت نفت به شمار می‌آید که به دلایل مختلف بسیار زمانبر بوده است.
به گزارش وزارت نفت، پایه های (جکت) سکوی مسکونی میدان فروزان، یک هزار و 25 تن وزن دارد و در در داخل کشور ساخته شده است؛ این پایه سکو تا پایان خرداد ماه امسال در میدان فروزان نصب خواهد شد.
بخش بالایی سکو نیز در بوشهر ساخته و تکمیل شده‌ است و پس از استقرار پایه ها، بارگیری و نصب خواهد شد.
سکوی سرچاهی موسوم به « F١٨» نیز به همراه سکوی مسکونی، در نیمه نخست امسال به طور کامل نصب می شوند.
روش تامین مالی این طرح اواخر سال 87 از بیع متقابل به استفاده از منابع داخلی تغییر یافت و مقرر شده بود این طرح در مدت 36 ماه (تا پایان سال 90) به بهره‌برداری برسد که البته هیچ گاه تحقق نیافت.
به گزارش ایرنا، میدان فروزان که با میدان مرجان عربستان سعودی مشترک است، از 2 میلیارد و 309 میلیون بشکه نفت «درجای» برخوردار است.
بیشتر این میدان در آبهای عربستان قرار دارد بر این اساس، سهم ایران از کل نفت قابل استحصال ١١ درصد و سهم عربستان ٨٩ درصد بر مبنای خط مرزی توافق شده بین ایران و عربستان در خلیج فارس است. ایران و عربستان، اکنون در حال برداشت از این میدان هستند.
بهره برداری از میادین مشترک از ابتدای فعالیت دولت یازدهم در دستور کار بوده است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:

https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022**1561**خبرنگار:میثم طاهری**انتشار:مژگان توانا
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان