۳ مه،زادروز جورج تامسون فیزیکدان مطرح انگلیسی

جرج پجت تامسون(Sir George Paget Thomson) پسر جوزف تامسون فیزیکدان انگلیسی در تاریخ ۳ مه سال ۱۸۹۲ در کمبریج انگلستان به دنیا آمد.

3 مه،زادروز جورج تامسون فیزیکدان مطرح انگلیسی

به گزارش ایسنا، تامسون تا قبل از اینکه برای خواندن ریاضیات و فیزیک به "ترینتی کالج" در کمبریج برود، به مدرسه پرسه در کمبریج رفت.

وی بعدها در فرانسه در رشته آیرودینامیک تحصیل کرد و در فان‌بورو (شهری در منطقه نیوکاسل اپان تاین کشور انگلستان) مشغول به کار شد.

این فیزیکدان پس از خدمت سربازی کوتاهی در جنگ جهانی اول ، در کمبریج شروع به کار کرد و سپس به دانشگاه آبردین رفت. جورج تامسون جایزه نوبل فیزیک را بطور مشترک در سال 1937 به دلیل کار در آبردین و کشف خواص موجی الکترون‌ها دریافت کرد.

این جایزه با کلینتون جوزف دیویسون فیزیکدان آمریکایی، بطور مستقل به اشتراک گذاشته شد. پدر تامسون نیز موفق به دریافت جایزه نوبل شده بود. درحالی که پدرش به الکترون به عنوان یک ذره نگاه می‌کرد وی نشان داد که می‌توان از آن مانند یک موج استفاده کرد.

در سال 1930 او به عنوان استاد در امپریال کالج لندن منصوب شد. در اواخر سال 1930 و در طول جنگ جهانی دوم تامسون تخصص خود را در فیزیک هسته‌ای دریافت کرد و بر روی استفاده از آن در کارهای نظامی متمرکز شد.

او در سال‌های 1940 تا 1941 به این نتیجه رسید که ساخت بمب اتمی امکان‌پذیر است. بعدها وی کار بر روی انرژی هسته‌ای را ادامه داد و همچنین آثاری در رابطه با آیرودینامیک و ارزش علم در جامعه نوشت.

تامسون تا سال 1952 در امپریال کالج ماند و به ریاست کالج کوریس کریستی کمبریج منصوب شد.

تامسون در سال 1943 به عنوان شوالیه منصوب گشت. عنوان شوالیه لقبی تشریفاتی است که توسط خاندان سلطنتی بریتانیا به مشاهیر آن کشور اهدا می‌شود و جنبه موروثی ندارد.

وی در نهایت در تاریخ 10 سپتامبر سال 1975 میلادی و در سن 83  سالگی دیده از جهان فرو بست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان