سید حسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره طرح عدم تردد خودروها فرسوده، بیان داشت: مجلس برای حل مشکل تصادفات رانندگی و کاهش 16هزار کشته این سوانح در طول سال طرحی را ارائه داد که چهاربند داشت، دربند نخست این طرح آمده بود که خودروهای ناایمن در جادهها تردد نکنند که متأسفانه دولت با این طرح به بهانه ضرر خودروسازان داخلی مقابله کرد.
وی بابیان اینکه دولت برای کاهش کشتههای رانندگی کاری صورت نداد لذا مجلس مجبور شد تا با ارائه طرحی پیشگام شود، افزود: این طرح در برنامه ششم توسعه نیز دیدهشده بود و در پی آن، خودروهای ناایمن درگیر محدودیتهایی میشدند که قطعاً به کاهش کشتههای رانندگی کمک میکرد اما دولت در ابتدا مخالفت کرد و در ادامه نیز با لابیهای فراوان و کسانی که پشتصحنه بودند، این طرح رأی نیاورد.
افزایش عوارض سالانه خودروهای ناایمن
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دومین پیشنهاد مجلس در این طرح نیز افزایش عوارض سالانه خودروهای ناایمن و در مقابل کاهش عوارض خودروها بود، افزود: در همه جای دنیا عوارض برحسب قیمت خودرو نیست که مثلاً خودرویی 200 میلیون تومان عوارضی 500 هزار تومانی را پرداخت کند و یک پراید عوارضی 50 هزارتومانی، اتفاقاً دقیقاً برعکس خودروی ایمن 200 میلیون تومانی باید از عوارض معاف شود و پراید باید ناچار به پرداخت 500 هزار تومان عوارض شود تا مردم دنبال خودروی ایمن بروند.
حسینی شاهرودی همچنین بیان داشت: در کشور ما متأسفانه برعکس، ملاک عوارض قیمت خودرو است و نه ایمنی و آلایندگی آن، لذا این امر نیز در طرح مجلس گنجاندهشده بود که بازهم به سرنوشت پیشنهاد پیشین دچار شد و رأی نیاورد.
وی افزود: در سومین بند از این طرح نیز آمده بود که پلیسراه برحسب خودرو و جاده محدودیت سرعت را اعمال کند مثلاً محدودیت سرعت 120 کیلومتر بر ساعت برای پراید 80 کیلومتر باشد و برای خودروی ایمن خارجی 130 کیلومتر، چراکه وقتی ما دست راننده پرایدی را برای سرعتهای بالای 100 کیلومتر باز میگذاریم نمیتوانیم انتظار متلاشی شدن این خودروی ناایمن را نداشته باشیم اما برعکس خودروهایی که ایمن هستند میتوانند دارای محدودیت دیگری باشند.
قوانین پیچیده دستوپای سرمایه گذاران را بسته است
این عضو خانه ملت گفت: آخرین بند از طرح مجلس اما فرهنگسازی بود که در سالهای گذشته این امر با ساختن پویانماییهایی بسیار خوب پیش میرفت که در سالهای اخیر متأسفانه کمرنگ شده است و درنهایت این طرح به بهانه ضرر خودروسازان و مسائل دیگر تصویب نشد.
حسینی شاهرودی درباره ضرورت نگاه ویژه به جادهها، گفت: استان سمنان بهخصوص در شرق، دچار معضل تصادفات جاده است و برای رفع آن میتوان شرایط ساخت استراحتگاهها را تسهیل کرد و کارها را به دست مردم بومی سپرد تا در کنار خدمات به مسافران بتوانند محصولاتی را نیز عرضه کرده و کارآفرینی کنند.
وی افزود: امروز در شرق استان سمنان سرمایهگذارهایی وجود دارند که حاضر هستند در ساخت این استراحتگاهها سرمایهگذاری کنند اما آنقدر قوانین دستوپا گیر و پیچیده دراینبین وجود دارد که قطعاً دلسرد میشوند لذا باید شرایط را تسهیل کرد و امور را به دست مردم سپرد.
ضرورت ایجاد سامانه پیامکی و ارتباطی مشترک بین پایانهها، راه و ناجا
نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: یکی از خواستههای ما از نیروی انتظامی است که حتیالامکان سعی کنند در جادهها دیده نشوند و کار را به دست دوربینهای کنترل ترافیک بگذارند که دراینباره مجلس طی یک سال اخیر اعتبارات بسیار خوبی را در نظر گرفته است.
حسینی شاهرودی بیان داشت: از سوی دیگر به نظر میرسد وجود یک سامانه پیامکی و ارتباطی مشترک بین پایانهها، راه و ناجا برای دریافت نظرات مردمی و پیشنهادها در تعاملات دوسویه خالی است که امیدواریم بتوانیم شاهد این مقوله نیز باشیم.