برترین ها - امین نقیزاده: فورد از سال 1948 وانت F-150 را تولید میکند. این وانت برای کمپانی فورد ارزشی مانند مدل موستانگ داشته و نسخههای مختلف آن قبل از خروج از خط تولید کارخانه فورد به فروش رسیده و بلافاصله پس از تایید نهایی مهندسین، به نقاط مختلف جهان صادر میشوند!
F-150 لقب پادشاه و فرمانروای آفرود جهان را یدک کشیده و از محبوبیت بالایی برخوردار است. کمپانی فورد اکنون نسخه 2019 این وانت غولپیکر را راهی بازارهای جهانی کرده و سری رپتور F-150 برای تمام وانتهای جهان خط نشان کشیده است!
حالا ما میخواهیم که شما را با رپتور فورد F-150 در سال 2019 آشنا کرده و وارد دنیای یکی از وانتهای غولپیکر جهان شویم. پس با برترینها همراه بوده و از فورد F-150 لذت ببرید!
قیمتگذاری
برای شروع بهتر است که نگاهی به قیمت فورد F-150 رپتور بیاندازیم. این محصول در کلاسی قرار دارد که هیچ خودرویی مانند آن نبوده و تقریبا باید رپتور را در کلاس خود جز بهترین خودروهای موجود در بازار جهانی دانست. ولی شاید شما با ذکر نامهایی همچون جیپ Gladiator Rubicon، Ram Rebel و شورلت Colorado ZR2 Bison به جنگ رپتور بروید! اما یادتان باشد که قدرت و سواری آنها هرگز در حد و اندازه رپتور نبوده و برای خرید رپتور برخلاف رقبای گران قیمت آن؛ تنها پرداخت 53 هزار دلار کفایت میکند. این یعنی شما فقط با پرداخت 53 هزار دلار نسخه پایه و استاندارد رپتور را خریداری کرده و صاحب یکی از بهترین وانتهای جهان میشوید!
اما اگر به دنبال نسخه فول آپشن رپتور هستید؛ باید مبلغی در حدود 64 هزار دلار به کمپانی فرود پرداخته و از امکاناتی مانند: سیستم نظارت برنقاط کور به همراه هشدار ترافیکی (500 دلار)، محور جلو 4.10 با دیفراسیل Torsen (500 دلار)، چراغهای LED برروی آینههای بغل (175 دلار)، دوربین 360 درجه (375 دلار) و... استفاده کنید. باید توجه داشت که امکاناتی مانند: کروز کنترل انطباقی، سیستم ناوبری و... برروی نسخه استاندارد و پایه فورد F-150 رپتور وجود داشته و برای برخورداری از این امکانات شما نیازی به پرداخت هزینههای اضافی ندارید!
طراحی
حالا بهتر است که به بررسی طراحی فورد F-150 رپتور بپردازیم. در جلوی این وانت غولپیکر از یک جلوپنجره تقریبا بزرگ و زیبا برای کمک به سیستم خنک کننده موتور استفاده شده است. در کنارههای سپر رپتور شاهد استفاده از دریچههایی هستیم و احتمالا به نظر شما این حفرههای زیبا فقط برای تزئین بوده و هیچ کاربردی ندارند. اما این دریچهها به خروج هوای گرم از زیر کاپوت کمک کرده و با هوشمندی خاصی برروی سپر رپتور قرار گرفتهاند. در زیر سپر هم یک پوشش فلزی نقرهای رنگ قرار گرفته و از برخورد این قسمت با زمین جلوگیری میکند. همچنین در کنار رپتور شاهد طراحی گلکیرهایی بزرگ هستیم که به دور آنها از یک پوشش پلاستیکی محکم استفاده شده است. دلیل این اقدام مهندسین فورد را باید استفاده از لاستیکهای BFGoodrich KO2 و جلوگیری از برخورد آنها به بدنه دانست.
نکته دوست داشتنی درباره رپتور این است که از نظر ظاهری هیچ تفاوتی بین آن و نسخههای دیگر فورد F-150 وجود ندارد. ولی باید توجه داشت که از نظر فنی نسخه رپتور فورد F-150 کاملا یک خودروی متفاوت بوده و بدنه آن کمی بزرگتر است.
فورد برای سفارشیسازی رپتور بستههای منحصر به فردی را برای مشتریان خود در نظر گرفته است. برای مثال آنها میتوانند فورد رپتور خود را با رنگ 2019 Velocity Blue و هفت رنگ جدید دیگر سفارش دهند.
خریداران رپتور میتوانند از بسته گرافیکی Exterior با قیمت 1075 دلار و یا بسته گرافیکی مخصوص کاپوت رپتور با قیمت 900 دلار استفاده کنند.
علاوه بر این، فورد امکان سفارشیسازی کابین رپتور را فراهم کرده و مشتریان با پرداخت 995 دلار میتوانند از پوشش فیبرکربن در داخل رپتور استفاده کنند. آنها برای برخورداری از پکیج رنگ ویژه و صندلیهای ورزشی فورد باید نزدیک به 2395 دلار دیگر بپردازند! البته این پایان ماجرا نیست و شما با پرداخت مبلغی ناچیز از پوشش چرمی قرمز رنگی برای تزئین فرمان رپتوراستفاده میکنید!
راحتی
فورد F-150 رپتور یک خودروی بسیار راحت است. البته به دلیل ارتفاع زیاد رپتور از سطح جاده و خیابان؛ پیاده و سوار شدن بر آن کمی سخت و دشوار است. ولی هنگامی که شما برروی صندلیهای رپتور قرار گرفتید؛ بسیار راحت بوده و میتوانید از سواری با F-150 لذت ببرید!
سیستم تعلیق وفنربندی فورد در F-150 رپتور به سیستم جدید FOX Live Valve مجهز شده است. این سیستم فنرهای رپتور را تقویت کرده و با استفاده از آن سواری بروی سطوح مختلف بسیار آسان و دلچسب خواهد بود.
علاوه بر این کمپانی فورد مثل همیشه از سیستم CCD هم در فورد F-150 استفاده کرده و فنرهای جلوی رپتور به سنسورهایی پیشرفته مجهز شدهاند. سنسورهای مذکور نرمی و نحوه فرود رپتور برروی زمین را تنظیم میکنند!
فناوری
در F-150 رپتور از نسخه سوم سیستم اطلاعاتی فورد به همراه یک صفحه نمایش 8 اینچی استفاده شده است. سیستم فورد گرافیکی یک نواخت و ساده دارد؛ اما سرعت پاسخگویی آن قابل قبول بوده و گزینههای زیادی برای سرگرمی و برقراری ارتباط با سیستم ناوبری و... در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
در رپتور برای شارژ تلفن همراه و... میتوان از خروجیهای 12 ولت و یک خروجی 110 ولت استفاده کرد.
اگر خروجیهای مختلف و متفاوت رپتور پاسخگوی نیازهای شما نبود؛ میتوانید به یک اینورتر 400 واتی متصل شوید! همچنین شما امکان استفاده از سیستمهای Apple CarPlay و Android Auto را داشته و در مجموع باید گفت که فورد F-150 رپتور تقریبا یک خودروی کامل از نظر تعداد سیستمهای اطلاعاتی و سرگرمی است.
پیشرانه و عملکرد
رپتور یک لامبورگینی نبوده و از آن برای رانندگی در مناطقی استفاده میشود که سیستم ناوبری خودروهای مختلف قادر به پیدا کردن آنها نیست! در واقع رپتور برای رانندگی در خیابانهای شلوغ ساخته نشده و بهتر است که از آن برای عبور از رودخانهها و تپههایی با شیبهای تند استفاده کنید!
وانت غولپیکر فورد از توان یک پیشرانه 3.5 لیتری V6 اکوبوست و مجهز به دو توربوشارژ استفاده کرده و حداکثر توان آن 450 اسببخار است. شتاب صفر تا 100 رپتور نزدیک به 6 ثانیه بوده و در نوع خود یکی از سریعترین وانتهای جهان است! برای تعویض دندهها در رپتور از توان یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک استفاده میشود. عملکرد گیربکس مذکور بینقص بوده و کاملا بیصدا است. در رپتور میتوان از شش حالت رانندگی استفاده کرد؛ که آنها باعث تغییر سیستم تعلیق و فنربندی رپتور میشوند!
به طور کلی در رابطه با مشخصات فنی و عملکرد رپتور باید گفت که ما با یک وانت منحصر به فرد روبرو هستیم و هماهنگی بسیار خوبی بین موتور و گیربکس وجود دارد. سیستم تعلیق، فنربندی و تایرهای رپتور عملکرد فوقالعادهای داشته و میتوان یک آفرود شگفتانگیز را با فورد F-150 رپتور تجربه کرد!
ایمنی
نسخه فول آپشن رپتور از چراغهای LED، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، ترمزهای خودکار اضطراری، دوربین 360 درجه، سیستم Trail Control، هشدار خروج از خط حرکتی، سیستم نگهدارنده خودرو در خط حرکتی، کروز کنترل انطباقی، سنسور دنده عقب، هشدار برخورد با جلو و... برخوردار است.
تمام سیستمهای مذکور رپتور را از نظر ایمنی به یکی از بهترین وانتهای جهان تبدیل کرده و باید از کمپانی فورد بابت ساخت این وانت غولپیکر و ایمن تشکر کرد!