مرغ در ماه رمضان گران می‌شود؟

 

باشگاه خبرنگاران: عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، با بیان اینکه روند کاهشی قیمت مرغ در بازار همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 7 هزار و 500 و مرغ آماده به طبه در خرده فروشی‌ها 10 هزار و 500 تا 11 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده را 8 هزار و 500 تومان اعلام کرده بود، افزود: این در حالی است که امسال علی رغم افزایش هزینه‌های تولید نظیر کارگری، بیمه و...، نرخ هر کیلو مرغ زنده را با کاهش یک هزار تومانی 7 هزار و 500 تومان اعلام کرده است.

حجت ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و نوسان نرخ نهاده‌های دامی، مرغداران در فروش هر کیلو مرغ زنده با زیان 2 هزار تومانی و مرغ گرم 3 هزارتومانی روبرو هستند.

این مقام مسئول نرخ مصوب هر کیلو ذرت را یک هزار و 350 و کنجاله سویا 2 هزار و 350 تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که 50 درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب و مابقی با نرخ آزاد در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اختلاف چشمگیر قیمت مصوب نهاده‌های دامی با بازار آزاد، نرخ کنونی مرغ با قیمت واقعی فاصله معناداری دارد.

حجت نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را 10 هزار و 500 و مرغ آماده به طبخ 15 هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به فروش مرغ کمتر از نرخ مصوب از پشتیبانی امور دام انتظار می‌رود که جهت ذخیره سازی اقدام به خرید مرغ با نرخ 11 هزار و 500 تومان از مرغداران کند تا زیان تولیدکنندگان کاهش یابد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی آزاد شدن صادرات مرغ و خرید مرغ با نرخ مصوب از پشتیبانی امور دام را تنها راهکار تعادل قیمت مرغ و رسیدن مرغ به قیمت تمام شده تولید اعلام کرد.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و نوسان نرخ نهاده‌های دامی از ستاد تنظیم بازار تقاضا داریم که براساس هزینه تمام شده تولید نرخ مصوب مرغ را اعلام کند.

وی در پایان نرخ مرغ در ماه رمضان را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ از ابتدای هفته آینده پیش بینی می‌شود که نرخ مرغ به قیمت تمام شده تولید که 13 هزار و 500 تا 15 هزار تومان است، برسد.

 

کاهش قیمت تخم مرغ در بازار/ خبری از صادرات تخم مرغ نیست
نبی پور از کاهش 400 تومانی نرخ تخم مرغ خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 6 هزار و 200 تا 6 هزار و 300 تومان است.

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: اگرچه در چند روز گذشته نرخ هر کیلو تخم مرغ از لحاظ روانی با آزاد شدن صادرات تخم مرغ تا حدودی افزایش یافت، اما مجدد پس از گذشت چند روز به سبب نبود تقاضا برای صادرات با روند نزولی در بازار روبرو شد.

وی از کاهش 400 تومانی نرخ هر کیلو تخم مرغ خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 6 هزار و 200 تا 6 هزار و 300 تومان است که با قیمت تمام شده خود 2 هزار و 200 تا 2 هزار و 300 تومان فاصله دارد.

نبی پور با بیان اینکه خبری از اعلام نرخ مصوب تولید در سال جدید از سوی وزارت جهاد کشاورزی نیست، افزود: از دیدگاه تشکل‌ها قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ 8 هزار و 400 تومان است که از این رو وزارت جهاد کشاورزی حداقل نرخ مصوب هر کیلو تخم مرغ را بر اساس هزینه‌های تولید 7 هزار و 700 تا 7 هزار و 800 تومان اعلام خواهد کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نوسان نرخ نهاده‌های دامی در بازار همچنان ادامه دارد، بیان کرد: با توجه به مشکلات حمل و نقل و دریافت مبلغ مازاد پشت بارنامه، مرغداران در تامین نهاده‌ها همچنان با مشکلاتی روبرو هستند.

به گفته وی، کامیون داران برای یک ماشین 15 تنی نهاده‌های دامی رقمی معادل یک میلیون و 500 تا 2 میلیون و 500 هزارتومان پشت بارنامه دریافت می‌کنند که این نرخ بر افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران ادامه داد: با وجود آنکه تجار در حال رایزنی هستند، اما هنوز مشخص نیست که بازار صادراتی برای این محصول داشته باشیم یا خیر؟ چرا که ایران از سال 94 تاکنون صادراتی نداشته است.

وی تولید روزانه تخم مرغ در کشور را 2800 تا 2900 تن اعلام کرد و گفت: با توجه به مصرف تخم مرغ در کشور، روزانه رقمی حدود 200 تن از این میزان مازاد است.

نبی پور با انتقاد از این مسئله که قیمت تخم مرغ در خرده فروشی‌ها سنخیتی با درب مرغداری ندارد، بیان کرد: با وجود آنکه هر شانه تخم مرغ درب مرغداری 12 هزار و 500 تومان است و حداکثر با احتساب 10 تا 20 درصد سود باید در خرده فروشی‌ها عرضه شود، اما متاسفانه با نرخ‌های بالاتری به فروش می‌رسد که این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کمبودی در تامین نهاده‌های دامی نداریم، افزود: با وجود فراوانی نهاده‌های دامی در بنادر، اما بسیاری از واحد‌های مرغداری به سبب مشکلات حمل و نقل نهاده‌ای در اختیار ندارند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در پایان تصریح کرد: اگر توزیع نهاده‌های دامی به درستی مدیریت شود، بازار به تعادل می‌رسد و در غیر این صورت نمی‌توان پیش بینی خاصی راجع به وضعیت بازار کنجاله سویا و ذرت داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان