به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یوسف افضلی معاون هماهنگی و مشارکتهای مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات از مکانیزه شدن تحت وب فرآیند ثبتنام و صدور پروانه موکبها خبر داد و اظهار کرد: درخواست صدور ویزای خادمان اربعین، فرمهای ویژه ارسال وسایل نقلیه و محموله، جانمایی موکبها، ارائه خدمات زیربنایی آب و برق، واگذاری زمین و سایر خدمات ستاد بازسازی عتبات به موکبها تنها از طریق این سامانه خواهد بود.
وی افزود: هیاتهای مذهبی، تشکلهای مردمی، نهادها و سازمانها و همه متقاضیان برپایی موکب و مدیران موکبهایی که در اربعین سالهای گذشته فعال بودند، باید برای دریافت پروانه جدید یا تمدید آن به نشانی اینترنتی www.mokeb.org مراجعه کنند.
معاون هماهنگی و مشارکتهای مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: در مرحله اول، متقاضیان اطلاعات و مدارک خواسته شده را در قالب فرمهای مشخص وارد سامانه میکنند که پس از بررسی در هیات ویژه و تایید صلاحیت، پروانه موکبداری صادر میشود.
افضلی ادامه داد: در فاز دوم، موکبهایی که پروانه ویژه دریافت کردهاند، نسبت به ثبت تقاضا برای دریافت ویزای خادمی، فرمهای ارسال محموله، تقاضای زمین و غیره در این سامانه اقدام خواهند کرد.
معاون هماهنگی و مشارکتهای مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: ارائه توصیههای ضروری به موکبها و زائران، امکان گزارشگیری و ساماندهی آماری، جلوگیری از هدر رفت منابع، هدایت امکانات به مکانهای مورد نیاز، اعلام امکانات رفاهی و خدمات هر یک از موکبها و غیره از جمله تسهیلات سامانه اینترنتی مذکور است.
بیشتر بخوانید: راهاندازی سامانه ثبت موکبهای اربعین
وی با بیان اینکه خدمات خالصانه و سرعت عمل موکبهای اربعین در حادثه زلزله چند سال پیش کرمانشاه و سیل اخیر نشان داد که این تشکلهای مردمی و مذهبی یکی از کاراترین نهادهای خدماترسان در مواقع بحرانی هستند، افزود: طی بیش از یک ماه فعالیت موکبها، بیش از 7 میلیون و 250 هزار پرس غذا طبخ و بین هموطنان سیل زده و نیروهای امدادی در مناطق بحرانی توزیع شد.
معاون هماهنگی و مشارکتهای مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه فعالیت موکبها در استان خوزستان، ایلام، گلستان و کرمانشاه به اتمام رسیده است، گفت: بنابر درخواست مسئولان استانی و هموطنان سیل زده در برخی نقاط استان لرستان، قرار شد تا 5 موکب متناسب با نیاز در ایام ماه رمضان در این استان همچنان فعال باشد.