خبرگزاری ایسنا: سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران، با اعلام خبر فوق اظهار داشت: با هماهنگی پلیس و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مقرر شد به منظو رفاه حال شهروندان در ماه مبارک رمضان یک ساعت از زمان طرح ترافیک و زوج و فرد کاسته شود.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بر این اساس، زمان اتمام طرح ترافیک زوج و فرد در معابر تهران از ساعت 19 به ساعت 18 در ماه مبارک رمضان تغییر خواهد یافت.
دولت چه خوابی برای تاکسیهای اینترنتی دیده است؟
شنیدهها حاکی از آن است که یکی از اصلاحات این لایحه لغو قانون نظام صنفی برای ارائهدهندگان خدمات هوشمند جابهجایی و آژانسهای اتومبیل کرایه خواهد بود.
صبح یکشنبه (15 اردیبهشت) جلسه کمیسیون امور زیربنائی دولت در حالی برگزار میشود که به گفته مدیرعامل اسنپ در این جلسه سرنوشت بیش از 2میلیون راننده ثبتشده در 95 تاکسی اینترنتی کشور مشخص میشود.
پیش از این جلسات کمیسیون در خصوص اصلاح لایحه قانون توسعهی حملونقل عمومی ابهامات و نگرانیهای بسیاری را در پی داشته است.
اکنون شنیدهها حاکی از آن است که یکی از اصلاحات این لایحه لغو قانون نظام صنفی برای ارائهدهندگان خدمات هوشمند جابهجایی و آژانسهای اتومبیل کرایه خواهد بود.
ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ، در رویداد «حفاظت از دادهها در اقتصاد دیجیتال» ضمن ابراز نگرانی درباره تغییرات لایحه عنوان کرد: «فردا قرار است دوباره بحث مجوز تاکسیهای اینترنتی در کمیسیون امور زیربنایی مطرح شود که آیا تاکسیهای اینترنتی زیر نظر شهرداری بروند یا نه. پس همه چیز به یک مو بند است. از وزیر ارتباطات که در این جلسه است میخواهم این موضوع را مد نظر قرار دهد.»
به گفته علاقبند، در لایحه اصلاحی قانون توسعه قید شده که اشخاص دارای پروانه فعالیت حرفهای از نظر امور صنفی تابع قانون نظام صنفی هستند و مطابق ماده 9 این لایحه، شهرداریها صلاحیت صدور پروانه فعالیت حرفهای را دارند. بنابراین با تصویب این لایحه اشخاصی که قصد فعالیت در حوزه حملونقل (آژانسهای اتومبیل کرایه) و جابهجایی مسافر و کالا (ارائه دهندگان خدمات هوشمند جابهجایی) را دارند، مکلف به اخذ مجوز فعالیت از شهرداری بوده و صرفا از نظر صنفی مانند تمدید پروانه کسب برابر قانون نظام صنفی عمل میشود.
مدیرعامل اسنپ ضمن اعلام اینکه مخالفتی با نفس اصلاح لایحه قانون توسعه حملونقل عمومی وجود ندارد، گفت: «پیشنهاد میشود که فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند جابهجایی و موسسات اتومبیل کرایه (آژانسها) درباره اخذ پروانه، تنظیم و هماهنگی امور و نظارت و بازرسی و رسیدگی مستثنی شناخته شوند و تابع قانون نظام صنفی کشور باشند. در این متن پیشنهادی نظارت بر فعالیت این افراد در چارچوب دستور العملی خواهد بود که توسط وزارتخانههای کشور، صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتاق اصناف ایران تصویب و ابلاغ میشود.»
پیشتر "اسنپ" و "تپسی" در نشستی مشترک در اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی اعلام کرده بودند که در صورت تصویب لایحه محدودیت فعالیت تاکسیهای اینترنتی، این سامانهها تعطیل خواهند شد.