وزیر صنعت: مشکلات واحدهای تولیدی مسائل پولی و بانکی است

خبرگزاری مهر: به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در هفتاد و پنجمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری برگزار شد، ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین و نمایندگان تشکل‌های کارگری و تبریک هفته کارگر گفت: امروز توان تولید به حضور کارگران وابسته است و از اینکه می‌توانم در این جلسه از ستاد انتظارات جامعه کارگری را بشنوم خوشحالم.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی ستاد تسهیل برای کارگران است، افزود: تصمیماتی که برای تسهیل امور واحدها گرفته می‌شود، در درجه اول به فعال بودن واحدها توجه داریم. چرا که باید تولید و در کنار آن اشتغال را تسهیل کنیم و واحدی که تعطیل باشد، اشتغال به دنبال خود ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند حفظ وضع موجود کارخانه‌ها و اشتغال جهاد است. ما این موارد را از قبل از سال جدید پیگیر بودیم. البته در سال گذشته در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید فقط به واحدهای بحران دار رسیدگی می‌شد، اما در سال جدید به واحدهایی که دچار بحران نیستند، ولی ظرفیت پیشرفت دارند هم رسیدگی می‌شود.

رحمانی تاکید کرد: واحدها در تمام مشکلاتی که امروز برای شأن حادث شده است مقصر نیستند؛ بلکه شرایط کنونی کشور به وجود آوردنده برخی از این مسائل است. آزادترین اقتصادها در دنیا در مواقع بروز بحران به صنعت شأن کمک می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه شاه بیت تولید ملی کارگر و اشتغال است، تصریح کرد: منابع انسانی سرمایه است و اگر این سرمایه را نداشته باشیم دیگر موارد کارایی ندارد. معتقدیم خدمت به انسان در درگاه الهی بالاترین پاداش را دارد و همین طور اگر ظلمی هم بکند در درگاه الهی عقوبت دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید به مقوله‌های انسانی فراتر از مسائل روزمره نگاه کنیم. سال‌ها پیش که در تراکتورسازی تبریز مشغول به خدمت بودم، هیچ وقت مشکل کارگری نداشتیم. همیشه مشکلات را با صحبت حل می‌کردیم و سیستم‌های رفاهی و انگیزشی را پیاده می‌کردم و این رفتار متقابل بود.

رحمانی تاکید کرد: هر جا واحد موفقیتی داریم، به طور حتم ارتباط متقابلی بین کارفرما و کارگران وجود دارد. همه واحدهای موفق برای این موفقیت شأن چند شرط دارند که یکی از موارد نوع ارتباط است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: اطمینان دارم مقام معظم رهبری با نام گذاری امسال حفظ اشتغال، حفظ ارزش پول ملی و … را در نظر دارند. امسال این موارد را جدی گرفتیم. در این راستا برنامه تدوین کردیم و شاه بیت کار را حفظ تولید موجود قرار دادیم.

رحمانی تصریح کرد: وابستگی در تولید برخی از صنایع را در تحریم‌های جدید بیشتر حس کردیم. با اینکه در تولید فولاد پیشرفت خیلی خوبی داشتیم اما باز هم وابسته هستیم. 70 درصد از آلومینیوم ما وارداتی است و باید این موارد را جدی تر پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: البته در برخی از صنایع مثل لوازم خانگی و قطعات خودرو هم نیازی به واردات نداریم‌، ولی باز واردات انجام می‌شود. همین طور که ستاد تحریم از بحران، درمان ساخته است، اگر در بسیاری از موارد بتوانیم به تولید دست پیدا کنیم، استفاده از فرصت‌های تحریم است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: امیدوارم با همکاری تمام دستگاه‌ها بتوانیم بخشی از این وابستگی‌ها را کم کنیم. با این کار اشتغال افزایش پیدا کرده و یک زنجیره تولیدی و اشتغال جدید ایجاد می‌شود.

رحمانی تاکید کرد: صنعت به معنی کل آن یک زیر بنا است. بخش‌های دیگر را فعال می‌کند. وقتی صنعت فعال باشد، حتی تأمین اجتماعی، مالیات و … هم منتفع می‌شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به کارگران گفت: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به دنبال رفع ساختاری مشکلات و رونق تولید در کشور هستیم. در برخی از موارد نیازمند تصمیمات کشوری هستیم که در همین جلسات موضوعات بررسی می‌شود و در قسمت‌هایی نیازمند تصمیم گیری برای واحدها هستیم که در جلسات استان‌ها بررسی می‌شود.

رحمانی ادامه داد: تا کنون بیش از 50 درصد از مشکلاتی که در این ستاد بررسی شده، به مسائل پولی و بانکی مربوط بوده است. همین طور 7 درصد به مسائل مالیاتی و 7 درصد به تأمین اجتماعی مربوط می‌شود که واحدها نتوانستند بدهی را پرداخت کنند و به تقسیط نیاز پیدا کردند.

وی در خصوص نقش سازمان تأمین اجتماعی در تسهیل امور واحدها عنوان کرد: تأمین اجتماعی در مواردی خودش ورود می‌کند و در مواردی که نیاز باشد، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ورود پیدا می‌کند. در کلان این سازمان با ستاد همراه بوده است، چرا که آن‌ها بیکار شدن کارگران را به خوبی درک می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان عنوان کرد: امیدوارم با تمام سختی‌هایی که در سال جدید پیش رو داریم، یک کارگر هم بیکار نشود. اعتقاد دارم اگر تمامی دستگاه‌ها برنامه‌ها را به خوبی انجام دهند، می‌توانیم آسیب پذیری را کمتر کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان