ماهان شبکه ایرانیان

اخبار مجلس/نشست دولت و مجلس برای قیمت بنزین

خبرگزاری فارس:  بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیرعلنی امروز مجلس گفت: دراین جلسه که با ریاست علی لاریجانی آغاز شد رئیس مجلس توضیحاتی را در رابطه با قیمت بنزین ارائه کرد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد طی روز‌های آتی مجلس و دولتی نشست مشترکی را برای بررسی قیمت بنزین داشته باشند، اما برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای زمان و مکان برگزاری این نشست انجام نشده است.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ساعت کاری جلسات علنی مجلس در ایام ماه مبارک رمضان همچون سال گذشته از ساعت 9 آغاز می‌شود.

بررسی تفحص از عملکرد بانک مرکزی

نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

به گزارش فارس، نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

این جلسه در حالی آغاز شد که 230 نفر از نمایندگان در جلسه حضور داشتند.

بررسی تقاضا تحقیق و تفحص از عملکرد 5 سال اخیر بانک مرکزی در دستور کار نشست علنی امروز پارلمان قرار دارد.

غیبت غیرموجه 11 نماینده در آغاز نشست امروز مجلس

اسامی غایبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که بر این اساس 11 تن از نمایندگان در آغاز این نشست غایب بودند.

به گزارش فارس، اسامی غایبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس (یکشنبه 15 اردیبهشت 98) از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارت است از:

شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان
محمد صادق حسنی نماینده مردم رشت
غلامحمد زارعی نماینده مردم بویر احمد و دنا
محمود صادقی نماینده مردم تهران
قره‌جه طیار نماینده مردم گنبد کاووس
حمدالله کریمی نماینده مردم بیجار
حسن لطفی نماینده مردم رزن
جلال میرزایی نماینده مردم ایلام
سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین
همایون هاشمی نماینده مردم میاندوآب
نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان

کلید خوردن سؤال از رئیس جمهور در رابطه با خصوصی‌سازی

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، گفت: سؤال از رئیس جمهور در رابطه با عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در مجلس کلید می‌خورد و طرح آن در این باره تدوین می‌شود.

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: از پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی خواسته‌ام تا در مناظره تلویزیونی به شفافیت مسائل مربوط به سازمان خصوصی بپردازیم و رسانه ملی نیز آمادگی خود را برای میزبانی این مناظره اعلام کرده اما آقای پوری‌حسینی تاکنون پاسخی نداده و عنوان کرده که باید برای این منظور از دفتر رئیس جمهور کسب تکلیف کند.

وی افزود: پس از تذکر صد نماینده و رئیس جمهور در رابطه با کنار گذاشتن پوری حسینی از سازمان خصوصی‌سازی و رئیس دفتر رئیس جمهور عنوان کرد که دولت پای امنیت شغلی مدیران خود ایستاده است و این در واقع یک نوع ایستادگی در برابر خواسته نمایندگان بود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در همین راستا طرح سؤال از رئیس جمهور در رابطه با خصوصی‌سازی در مجلس در حال تدوین است و به زودی کلید خواهد خورد.

لاریجانی: مسئولان آمریکایی به جای سیاست‌ورزی به عملیات روانی اشتغال دارند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ظاهراً نظرات بی‌منطق مسئولان آمریکایی تمامی ندارد و به نظر می‌رسد به جای سیاست‌ورزی به عملیات روانی اشتغال دارند. با خلق ماجرا‌های زنجیره‌ای قصد ایجاد سردرگمی بین‌المللی را دارند.

به گزارش فارس، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 15 اردیبهشت 98) گفت: هفته کارگر را به همه کارگران عزیز و زحمتکش که امروز استوانه دفاع ملی اقتصادی در برابر دشمن فریبکار هستند، تبریک عرض می‌کنم. بار اصلی تولید و استقلال اقتصادی کشور بر دوش کارگران و کشاورزان فداکار کشور است و گسترش زمینه‌های تولید کشور مخصوصاً در کارگاه‌های خرد و متوسط از وظایف جدی امروز اقتصاد کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با تبریک هفته معلم اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب نکات مهمی در جلسه با کارگران و معلمان ایراد کردند. در زمینه اشتغال در کارگاه‌ها و رفع مشکلات تولید و همچنین صیانت از جایگاه و منزلت معلم و اجرای همه‌جانبه سند تحول آموزش و پرورش تأکید کردند؛ از کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌خواهم بر روی موضوعاتی که رهبری بیان فرمودند: و همگی جزو امور ضروری آموزش و پرورش کشور است، برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند مخصوصاً تاکیدات ایشان در زمینه مهارت‌آموزی و توسعه آن در مدارس و بررسی جامع در موضوع کنکور و حل این معضل و همچنین موضوع معوقات فرهنگیان مورد توجه کمیسیون قرار گیرد.

وی افزود : از کمیسیون صنایع و کشاورزی و اجتماعی نیز در زمینه حفظ اشتغال و کار و توسعه اشتغال خرد و متوسط با کمک دستگاه‌های اجرایی و اتاق‌ها بررسی‌های لازم را به عمل آورند.

لاریجانی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید مطهری، خاطرنشان کرد: شهید مطهری شخصیتی است که معلم انقلاب، همه‌جانبه‌نگر، عمیق، آینده‌نگر، پرهیزکار و انقلابی بود که امام (ره) درباره ایشان کلماتی را ایراد فرمودند که کمتر سابقه داشته است. امام فرمودند؛ استاد مطهری در اسلام‌شناسی و فنون مختلف اسلام و قرآن کریم کم‌نظیر بود و یا فرمودند؛ در اسلام عزیز به شهادت این فرزند برومند و عالم جاودان ثلمه‌ای وارد شد که هیچ چیز جایگزین آن نیست و فرمودند؛ آثار قلم و زبان او بی‌استثنا، آموزنده و روان‌بخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشات می‌گرفت، برای عارف و عامی سودمند و فرح‌زا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استاد مطهری اقتصاد سالم را برای یک جامعه اسلامی ضروری می‌دانست و مراد او از اقتصاد سالم اقتصاد مولد و ثروت‌زا بود و همچنین برای استقلال کشور، استقلال اقتصادی را لازم می‌پنداشت و در مورد استقلال مخصوصاً استقلال سیاسی بر این نظر بود و فرمود؛ همانطور که در باره فرد مسئله استقلال و عدم استقلال مطرح است، درباره جامعه و کشور نیز به طریق اولی چنین مسئله‌ای مطرح است.

وی افزود : در زمان ما در میان افراد مسئله بردگی، مسئله ارباب و رعیتی دیگر به شکل قدیم مطرح نیست،، اما در سطح کشور‌ها روابط آقایی و بندگی به شدت رواج دارد. نگاهی به نقشه سیاسی جهان به خوبی نشان می‌دهد که پاره‌ای از کشور‌ها آقا و فرمانده هستند، در مقابل کشور‌هایی هم قرار دارند که اسماً مستقلا، اما عملا تحت سیطره کشور‌های دست اول قرار دارند.

لاریجانی اضافه کرد: این امر را در منطقه خودمان به خوبی تجربه کرده‌ایم، می‌دانیم که در خلیج فارس و نیز در اقیانوس هند مبارزاتی سیاسی شدیدی میان ابرقدرت‌ها برقرار است. آمریکا می‌خواهد خلیج فارس را برای خودش حفظ کند. آنچه آمریکایی در اینجا انجام می‌دادند از این قرار بود؛ از یک سو با پول ایران نفت را در مقیاس وسیعی که بیشتر به غارت شباهت داشت استخراج می‌کردند و از سوی دیگر قسمت اعظم پولی که بابت خرید نفت به ایران پرداخت می‌کردند، به اسم فروش اسلحه مدرن دوباره از ایران پس می‌گرفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ظاهراً نظرات بی‌منطق مسئولان آمریکایی تمامی ندارد و به نظر می‌رسد به جای سیاست‌ورزی به عملیات روانی اشتغال دارند. با خلق ماجرا‌های زنجیره‌ای قصد ایجاد سردرگمی بین‌المللی را دارند. پس از اقدامات غیرقانونی در مورد سپاه پاسداران، امریه صفر کردن نفت ایران گامی دیگری است که تحقق پیدا نخواهد کرد و حرف‌های نسنجیده دیگر آنان در مورد همکاری هسته‌ای کشور‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای از جمله خرید آب سنگین یا مواد غنی‌شده یا فروش مواد اولیه نمونه‌هایی از آشفتگی فکری آنان را نشان می‌دهد.

وی افزود : به نظر می‌رسد آنان به مانند سوارکاران قایقی هستند که برای سرعت بخشیدن به قایق بار آن را افزایش می‌دهند، چون در هر اقدامی تصور می‌کردند حادثه‌ای در ایران خلق می‌کنند و با موفق نشدن، با عصبانیت ماجرای جدیدی را با تبلیغات راه می‌اندازند و به نظر می‌رسد چیز مهم دیگری در انبان نداشته باشند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: همان‌طور که رهبر انقلاب در دیدار معلمان به خوبی ایراد فرمودند: در این زمان وحدت و انسجام داخلی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده این نبرد اراده‌های دو کشور است و به تعبیر ایشان اختلاف سلایق را باید در این مرحله کنار گذاشت و بر روی هدف اصلی؛ یعنی مقاومت در مقابل استبداد بین‌المللی مدرن ایستادگی کرد که آن‌ها عزت ملت را هدف‌گیری کرده‌اند و باید پایبند و وفاق در این راه داشت و از هر چه به ساختار وحدت جامعه لطمه می‌زند پرهیز کرد.

والدین در صورت فوت یا جراحت کودک به دلیل سهل‌انگاری مجازات می‌شوند

مجلس در نشست علنی امروز خود مصوب کرد که والدین در صورت فوت یا جراحت کودک به دلیل سهل‌انگاری مجازات شوند.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان و در جریان بررسی جزئیات لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان، تبصره ماده 9 این لایحه را برای تأمین نظر شورای نگهبان را اصلاح کردند.

بر اساس این مصوبه، هرگاه بی‌توجهی و سهل‌انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این ماده (فوت طفل یا نوجوان، فقدان یکی از حواس و یا منافع، قتل، نقص یا از کارافتادگی عضو، زوال عقل یا بروز بیماری صعب‌العلاج یا دائمی جسمی یا روانی و یا ایجاد جراحت از نوع جائفه یا بالاتر، نقصان یکی از حواس یا منافع، شکستگی استخوان یا دیگر اعضا، و یا بروز بیماری روانی، آزار جنسی یا عاطفی) شود حسب مورد به مجازات تا حداقلِ مندرج در بند‌های فوق، (حبس درجه 5،6،7،8) محکوم می‌شوند به استثنای بند ت. (جراحت سر و صورت و یا گردن) که در این مورد دیه پرداخت می‌شود.
 
مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی موافقت کرد

مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در 5 سال گذشته موافقت کرد.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یک‌شنبه) پارلمان، تقاضای 6 نفر از نمایندگان را به منظور بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در 5 سال گذشته بررسی کردند.

محور‌های تحقیق و تفحص از بانک مرکزی عبارتند از:

عدم نظارت صحیح بر بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری اعم از مجاز یا غیر مجاز که موجب شده نرخ‌های سود غیر متعارف به سپرده‌ها پرداخت نمایند.

نقش و تأثیر نیرو‌های ضعیف جهت مدیریت عاملی و عضویت در هیئت مدیره بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری که باعث اتلاف میلیارد‌ها تومان از منابع مردم شده است.

عدم تصمیم گیری در خصوص عده کثیری از سپرده گذاران که سپرده‌های آنان در مؤسسات بانکی بلاتکلیف مانده و موجب بدبنی به نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است.

عدم اعمال سیاست‌های پولی و عدم هماهنگی با نظام مالی و ارزی موجب خروج سپرده‌ها از بانک‌ها علی‌الخصوص بانک‌های دولتی شده است.

عدم رتبه بندی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری.

تعداد مدیران بانک مرکزی که در زمان اشتغال به بانک‌های خصوصی یا از بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی منتقل شده است.

عملکرد بانک مرکزی در اجرای قانون پولی و بانکی کشور و دیگر قوانین در خصوص عملیات بانکی بدون ربا، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و همچنین نحوه محاسبه نرخ سود تسهیلات و نحوه تعلق جرایم تأخیر و بخشودگی‌ها.

بررسی نحوه تخصیص ارز و نحوه مدیریت بازار ارز.

نحوه صدور مجوز برای بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، لیزینگ‌ها و صرافی‌ها و نظارت بر آنها.

نحوه پرداخت حقوق و مزایا به مدیران ارشد بانک مرکزی و بانک‌های عامل از 1380 تاکنون.

پنهانکاری در ارائه اطلاعات مربوط به خود مشتریان به آن‌ها در خصوص تسهیلات دریافتی از جمله ارائه یک نسخه قرارداد به مشتریان اعلام بدهی قطعی به مشتریان به صورت مکتوب شامل اصل، سود، جرایم تأخیر و غیره.

اقدامات بانک مرکزی در راستای نظام بخشی به فرآیند نظارت بر حساب‌ها، نظارت بر تسهیلات، نظارت بر اطلاعات هویتی اشخاص.

دلایل پرداخت پاداش به عنوان تراز پایان سال بانک مرکزی به کلیه مدیران و کارکنان و بازنشستگان.

در نهایت با این تقاضا با 117 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع موافقت شد.

لاریجانی: شورای عالی انقلاب فرهنگی سند 2030 را منع کرده است

رئیس مجلس گفت: رباره سند 2030 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری شد و آن را منع کردند و سپس به وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

به گزارش فارس، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان طی تذکری شفاهی با استناد به ماده 106 قانون اساسی خطاب به لاریجانی اظهارداشت: شما امروز نکات مهمی را در نطق پیش از دستور از فرمایشات مقام معظم رهبری مطرح کردید، اما یکی از مباحث بسیار مهم که رهبرانقلاب به آن پرداختند، سند 2030 بود که ایشان فرمودند: دشمنان با این سند به دنبال تربیت سرباز برای غرب هستند که‌ای کاش شما به این مسئله هم اشاره می‌کردید.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: درباره سند 2030 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری شد و آن را منع کردند و سپس به وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود این، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این موضوع را پیگیری کند و اگر در جایی تخلف شده است، رسیدگی کند.
 
طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و کالای ایرانی اصلاح شد

طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی درنشست علنی امروز خانه ملت اصلاح شد.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان موادی از طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی را بررسی کرده و به منظور تأمین نظر شورای نگهبان آن را اصلاح کردند.

نمایندگان تبصره الحاقی به ماده 2 این طرح را بررسی و اصلاح کردند.

براساس این تبصره شمول احکام این قانون به دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری منوط به اخذ استعلام رئیس هیئت نظارت موضوع ماده 20 این قانون و با اذن مقام معظم رهبری می‌باشد.

در ادامه نمایندگان تبصره الحاقی به بند الف. ماده 5 این طرح را بررسی کرده و آن را اصلاح کردند. براساس این اصلاح چنان چه دستگاه‌های موضوع ماده 2 این قانون پس از استعلام از شورای عالی امنیت ملی و تأیید این شورا ارجاع کار به شرکت‌های ثبت شده در سامانه موضوع ماده 4 این قانون را مغایر مصالح امنیتی و دفاعی کشور بدانند ارجاع کار به شرکت‌های ثبت نشده در سامانه بلامانع است.

در ادامه نمایندگان ماده 15 این طرح را بررسی کرده و آن را اصلاح کردند، بر اساس این ماده به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال از طریق اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها و کارآمدسازی افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی موضوع حکم مقرر در تبصره یک ماده 149 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 3/ 12/ 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی افزایش سرمایه از این محل مجاز و مشروط بر این است که ظرف مدت یک سال پس از تجدید ارزیابی به حساب سرمایه افزوده شده و این امر فقط یک بار در هر 5 سال امکان پذیر است.

در ادامه نیز نمایندگان اصلاحات اصطلاحی در این طرح اعمال کردند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان