ماهان شبکه ایرانیان

اخبار مجلس/انتقاد از حذف یارانه آرد اصناف در بودجه ۹۸

سرویس سیاسی فردا: سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع سهیه‌بندی بنزین فعلاً متوقف است و قرار است که این موضوع در جلسه مشترک مجلس و دولت مورد بررسی قرار گیرد.

نعمتی: سهمیه بندی بنزین فعلا متوقف است

به گزارش تسنیم، بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز قوه مقننه با حضور در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی امروز پارلمان، گفت: در این جلسه درباره موضوعات مختلف منطقه و حوزه بین‌الملل و داخلی بحث و تبادل نظر شد.

وی با بیان اینکه لاریجانی رئیس مجلس توضیحاتی درباره اصلاح ساختار بودجه ارائه کرد، افزود: قرار است آقای نوبخت سناریو‌های مختلف دولت را در این زمینه به مجلس ارائه کند.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: در مورد بنزین فعلاً موضوع سهمیه‌بندی متوقف است، قرار است دولت و مجلس مشترکاً در این باره بحث و بررسی کنند و راهکاری بیندیشند.

نعمتی همچنین اضافه کرد: آقای نوبخت در جلسه امروز فراکسیون مستقلین گفت که دولت سناریو‌های مختلفی برای موضوع اصلاح ساختار بودجه در نظر گرفته که آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: قرار است آقای نوبخت در جلسات کمیسیون برنامه و بودجه نیز حضور یابد و سناریو‌های دولت برای اصلاح ساختار بودجه را ارائه کند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس همچنین با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان گفت که جلسات علنی مجلس از فردا ساعت 9 صبح آغاز خواهد شد.

بررسی تفحص از عملکرد بانک مرکزی

نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

به گزارش فارس، نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

این جلسه در حالی آغاز شد که 230 نفر از نمایندگان در جلسه حضور داشتند.

بررسی تقاضا تحقیق و تفحص از عملکرد 5 سال اخیر بانک مرکزی در دستور کار نشست علنی امروز پارلمان قرار دارد.

غیبت غیرموجه 11 نماینده در آغاز نشست امروز مجلس

اسامی غایبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که بر این اساس 11 تن از نمایندگان در آغاز این نشست غایب بودند.

به گزارش فارس، اسامی غایبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس (یکشنبه 15 اردیبهشت 98) از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارت است از:

شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان
محمد صادق حسنی نماینده مردم رشت
غلامحمد زارعی نماینده مردم بویر احمد و دنا
محمود صادقی نماینده مردم تهران
قره‌جه طیار نماینده مردم گنبد کاووس
حمدالله کریمی نماینده مردم بیجار
حسن لطفی نماینده مردم رزن
جلال میرزایی نماینده مردم ایلام
سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین
همایون هاشمی نماینده مردم میاندوآب
نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان

کلید خوردن سؤال از رئیس جمهور در رابطه با خصوصی‌سازی

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، گفت: سؤال از رئیس جمهور در رابطه با عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در مجلس کلید می‌خورد و طرح آن در این باره تدوین می‌شود.

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: از پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی خواسته‌ام تا در مناظره تلویزیونی به شفافیت مسائل مربوط به سازمان خصوصی بپردازیم و رسانه ملی نیز آمادگی خود را برای میزبانی این مناظره اعلام کرده اما آقای پوری‌حسینی تاکنون پاسخی نداده و عنوان کرده که باید برای این منظور از دفتر رئیس جمهور کسب تکلیف کند.

وی افزود: پس از تذکر صد نماینده و رئیس جمهور در رابطه با کنار گذاشتن پوری حسینی از سازمان خصوصی‌سازی و رئیس دفتر رئیس جمهور عنوان کرد که دولت پای امنیت شغلی مدیران خود ایستاده است و این در واقع یک نوع ایستادگی در برابر خواسته نمایندگان بود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در همین راستا طرح سؤال از رئیس جمهور در رابطه با خصوصی‌سازی در مجلس در حال تدوین است و به زودی کلید خواهد خورد.

لاریجانی: مسئولان آمریکایی به جای سیاست‌ورزی به عملیات روانی اشتغال دارند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ظاهراً نظرات بی‌منطق مسئولان آمریکایی تمامی ندارد و به نظر می‌رسد به جای سیاست‌ورزی به عملیات روانی اشتغال دارند. با خلق ماجرا‌های زنجیره‌ای قصد ایجاد سردرگمی بین‌المللی را دارند.

به گزارش فارس، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 15 اردیبهشت 98) گفت: هفته کارگر را به همه کارگران عزیز و زحمتکش که امروز استوانه دفاع ملی اقتصادی در برابر دشمن فریبکار هستند، تبریک عرض می‌کنم. بار اصلی تولید و استقلال اقتصادی کشور بر دوش کارگران و کشاورزان فداکار کشور است و گسترش زمینه‌های تولید کشور مخصوصاً در کارگاه‌های خرد و متوسط از وظایف جدی امروز اقتصاد کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با تبریک هفته معلم اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب نکات مهمی در جلسه با کارگران و معلمان ایراد کردند. در زمینه اشتغال در کارگاه‌ها و رفع مشکلات تولید و همچنین صیانت از جایگاه و منزلت معلم و اجرای همه‌جانبه سند تحول آموزش و پرورش تأکید کردند؛ از کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌خواهم بر روی موضوعاتی که رهبری بیان فرمودند: و همگی جزو امور ضروری آموزش و پرورش کشور است، برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند مخصوصاً تاکیدات ایشان در زمینه مهارت‌آموزی و توسعه آن در مدارس و بررسی جامع در موضوع کنکور و حل این معضل و همچنین موضوع معوقات فرهنگیان مورد توجه کمیسیون قرار گیرد.

وی افزود : از کمیسیون صنایع و کشاورزی و اجتماعی نیز در زمینه حفظ اشتغال و کار و توسعه اشتغال خرد و متوسط با کمک دستگاه‌های اجرایی و اتاق‌ها بررسی‌های لازم را به عمل آورند.

لاریجانی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید مطهری، خاطرنشان کرد: شهید مطهری شخصیتی است که معلم انقلاب، همه‌جانبه‌نگر، عمیق، آینده‌نگر، پرهیزکار و انقلابی بود که امام (ره) درباره ایشان کلماتی را ایراد فرمودند که کمتر سابقه داشته است. امام فرمودند؛ استاد مطهری در اسلام‌شناسی و فنون مختلف اسلام و قرآن کریم کم‌نظیر بود و یا فرمودند؛ در اسلام عزیز به شهادت این فرزند برومند و عالم جاودان ثلمه‌ای وارد شد که هیچ چیز جایگزین آن نیست و فرمودند؛ آثار قلم و زبان او بی‌استثنا، آموزنده و روان‌بخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشات می‌گرفت، برای عارف و عامی سودمند و فرح‌زا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استاد مطهری اقتصاد سالم را برای یک جامعه اسلامی ضروری می‌دانست و مراد او از اقتصاد سالم اقتصاد مولد و ثروت‌زا بود و همچنین برای استقلال کشور، استقلال اقتصادی را لازم می‌پنداشت و در مورد استقلال مخصوصاً استقلال سیاسی بر این نظر بود و فرمود؛ همانطور که در باره فرد مسئله استقلال و عدم استقلال مطرح است، درباره جامعه و کشور نیز به طریق اولی چنین مسئله‌ای مطرح است.

وی افزود : در زمان ما در میان افراد مسئله بردگی، مسئله ارباب و رعیتی دیگر به شکل قدیم مطرح نیست،، اما در سطح کشور‌ها روابط آقایی و بندگی به شدت رواج دارد. نگاهی به نقشه سیاسی جهان به خوبی نشان می‌دهد که پاره‌ای از کشور‌ها آقا و فرمانده هستند، در مقابل کشور‌هایی هم قرار دارند که اسماً مستقلا، اما عملا تحت سیطره کشور‌های دست اول قرار دارند.

لاریجانی اضافه کرد: این امر را در منطقه خودمان به خوبی تجربه کرده‌ایم، می‌دانیم که در خلیج فارس و نیز در اقیانوس هند مبارزاتی سیاسی شدیدی میان ابرقدرت‌ها برقرار است. آمریکا می‌خواهد خلیج فارس را برای خودش حفظ کند. آنچه آمریکایی در اینجا انجام می‌دادند از این قرار بود؛ از یک سو با پول ایران نفت را در مقیاس وسیعی که بیشتر به غارت شباهت داشت استخراج می‌کردند و از سوی دیگر قسمت اعظم پولی که بابت خرید نفت به ایران پرداخت می‌کردند، به اسم فروش اسلحه مدرن دوباره از ایران پس می‌گرفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ظاهراً نظرات بی‌منطق مسئولان آمریکایی تمامی ندارد و به نظر می‌رسد به جای سیاست‌ورزی به عملیات روانی اشتغال دارند. با خلق ماجرا‌های زنجیره‌ای قصد ایجاد سردرگمی بین‌المللی را دارند. پس از اقدامات غیرقانونی در مورد سپاه پاسداران، امریه صفر کردن نفت ایران گامی دیگری است که تحقق پیدا نخواهد کرد و حرف‌های نسنجیده دیگر آنان در مورد همکاری هسته‌ای کشور‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای از جمله خرید آب سنگین یا مواد غنی‌شده یا فروش مواد اولیه نمونه‌هایی از آشفتگی فکری آنان را نشان می‌دهد.

وی افزود : به نظر می‌رسد آنان به مانند سوارکاران قایقی هستند که برای سرعت بخشیدن به قایق بار آن را افزایش می‌دهند، چون در هر اقدامی تصور می‌کردند حادثه‌ای در ایران خلق می‌کنند و با موفق نشدن، با عصبانیت ماجرای جدیدی را با تبلیغات راه می‌اندازند و به نظر می‌رسد چیز مهم دیگری در انبان نداشته باشند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: همان‌طور که رهبر انقلاب در دیدار معلمان به خوبی ایراد فرمودند: در این زمان وحدت و انسجام داخلی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده این نبرد اراده‌های دو کشور است و به تعبیر ایشان اختلاف سلایق را باید در این مرحله کنار گذاشت و بر روی هدف اصلی؛ یعنی مقاومت در مقابل استبداد بین‌المللی مدرن ایستادگی کرد که آن‌ها عزت ملت را هدف‌گیری کرده‌اند و باید پایبند و وفاق در این راه داشت و از هر چه به ساختار وحدت جامعه لطمه می‌زند پرهیز کرد.

والدین در صورت فوت یا جراحت کودک به دلیل سهل‌انگاری مجازات می‌شوند

مجلس در نشست علنی امروز خود مصوب کرد که والدین در صورت فوت یا جراحت کودک به دلیل سهل‌انگاری مجازات شوند.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان و در جریان بررسی جزئیات لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان، تبصره ماده 9 این لایحه را برای تأمین نظر شورای نگهبان را اصلاح کردند.

بر اساس این مصوبه، هرگاه بی‌توجهی و سهل‌انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این ماده (فوت طفل یا نوجوان، فقدان یکی از حواس و یا منافع، قتل، نقص یا از کارافتادگی عضو، زوال عقل یا بروز بیماری صعب‌العلاج یا دائمی جسمی یا روانی و یا ایجاد جراحت از نوع جائفه یا بالاتر، نقصان یکی از حواس یا منافع، شکستگی استخوان یا دیگر اعضا، و یا بروز بیماری روانی، آزار جنسی یا عاطفی) شود حسب مورد به مجازات تا حداقلِ مندرج در بند‌های فوق، (حبس درجه 5،6،7،8) محکوم می‌شوند به استثنای بند ت. (جراحت سر و صورت و یا گردن) که در این مورد دیه پرداخت می‌شود.
 
مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی موافقت کرد

مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در 5 سال گذشته موافقت کرد.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یک‌شنبه) پارلمان، تقاضای 6 نفر از نمایندگان را به منظور بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در 5 سال گذشته بررسی کردند.

محور‌های تحقیق و تفحص از بانک مرکزی عبارتند از:

عدم نظارت صحیح بر بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری اعم از مجاز یا غیر مجاز که موجب شده نرخ‌های سود غیر متعارف به سپرده‌ها پرداخت نمایند.

نقش و تأثیر نیرو‌های ضعیف جهت مدیریت عاملی و عضویت در هیئت مدیره بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری که باعث اتلاف میلیارد‌ها تومان از منابع مردم شده است.

عدم تصمیم گیری در خصوص عده کثیری از سپرده گذاران که سپرده‌های آنان در مؤسسات بانکی بلاتکلیف مانده و موجب بدبنی به نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است.

عدم اعمال سیاست‌های پولی و عدم هماهنگی با نظام مالی و ارزی موجب خروج سپرده‌ها از بانک‌ها علی‌الخصوص بانک‌های دولتی شده است.

عدم رتبه بندی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری.

تعداد مدیران بانک مرکزی که در زمان اشتغال به بانک‌های خصوصی یا از بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی منتقل شده است.

عملکرد بانک مرکزی در اجرای قانون پولی و بانکی کشور و دیگر قوانین در خصوص عملیات بانکی بدون ربا، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و همچنین نحوه محاسبه نرخ سود تسهیلات و نحوه تعلق جرایم تأخیر و بخشودگی‌ها.

بررسی نحوه تخصیص ارز و نحوه مدیریت بازار ارز.

نحوه صدور مجوز برای بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، لیزینگ‌ها و صرافی‌ها و نظارت بر آنها.

نحوه پرداخت حقوق و مزایا به مدیران ارشد بانک مرکزی و بانک‌های عامل از 1380 تاکنون.

پنهانکاری در ارائه اطلاعات مربوط به خود مشتریان به آن‌ها در خصوص تسهیلات دریافتی از جمله ارائه یک نسخه قرارداد به مشتریان اعلام بدهی قطعی به مشتریان به صورت مکتوب شامل اصل، سود، جرایم تأخیر و غیره.

اقدامات بانک مرکزی در راستای نظام بخشی به فرآیند نظارت بر حساب‌ها، نظارت بر تسهیلات، نظارت بر اطلاعات هویتی اشخاص.

دلایل پرداخت پاداش به عنوان تراز پایان سال بانک مرکزی به کلیه مدیران و کارکنان و بازنشستگان.

در نهایت با این تقاضا با 117 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع موافقت شد.

لاریجانی: شورای عالی انقلاب فرهنگی سند 2030 را منع کرده است

رئیس مجلس گفت: رباره سند 2030 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری شد و آن را منع کردند و سپس به وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

به گزارش فارس، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان طی تذکری شفاهی با استناد به ماده 106 قانون اساسی خطاب به لاریجانی اظهارداشت: شما امروز نکات مهمی را در نطق پیش از دستور از فرمایشات مقام معظم رهبری مطرح کردید، اما یکی از مباحث بسیار مهم که رهبرانقلاب به آن پرداختند، سند 2030 بود که ایشان فرمودند: دشمنان با این سند به دنبال تربیت سرباز برای غرب هستند که‌ای کاش شما به این مسئله هم اشاره می‌کردید.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: درباره سند 2030 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری شد و آن را منع کردند و سپس به وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود این، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این موضوع را پیگیری کند و اگر در جایی تخلف شده است، رسیدگی کند.
 
طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و کالای ایرانی اصلاح شد

طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی درنشست علنی امروز خانه ملت اصلاح شد.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان موادی از طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی را بررسی کرده و به منظور تأمین نظر شورای نگهبان آن را اصلاح کردند.

نمایندگان تبصره الحاقی به ماده 2 این طرح را بررسی و اصلاح کردند.

براساس این تبصره شمول احکام این قانون به دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری منوط به اخذ استعلام رئیس هیئت نظارت موضوع ماده 20 این قانون و با اذن مقام معظم رهبری می‌باشد.

در ادامه نمایندگان تبصره الحاقی به بند الف. ماده 5 این طرح را بررسی کرده و آن را اصلاح کردند. براساس این اصلاح چنان چه دستگاه‌های موضوع ماده 2 این قانون پس از استعلام از شورای عالی امنیت ملی و تأیید این شورا ارجاع کار به شرکت‌های ثبت شده در سامانه موضوع ماده 4 این قانون را مغایر مصالح امنیتی و دفاعی کشور بدانند ارجاع کار به شرکت‌های ثبت نشده در سامانه بلامانع است.

در ادامه نمایندگان ماده 15 این طرح را بررسی کرده و آن را اصلاح کردند، بر اساس این ماده به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال از طریق اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها و کارآمدسازی افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی موضوع حکم مقرر در تبصره یک ماده 149 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 3/ 12/ 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی افزایش سرمایه از این محل مجاز و مشروط بر این است که ظرف مدت یک سال پس از تجدید ارزیابی به حساب سرمایه افزوده شده و این امر فقط یک بار در هر 5 سال امکان پذیر است.

در ادامه نیز نمایندگان اصلاحات اصطلاحی در این طرح اعمال کردند.
 
اصطلاحات قانون حمایت از احیای بافت‌های تاریخی تعیین شد

مجلس تعاریف و اصطلاحات قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی را مشخص کرد.

به گزارش فارس، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان بررسی طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداران بنا‌های تاریخی- فرهنگی با ماده یک این طرح موافقت کردند.

براساس ماده 1 اصطلاحات به کار رفته در این قانون دارای معانی مشروح ذیل است:

الف. - حفاظت: به معنای کلیه فعالیت‌های پسینی و پیشینی در خصوص پاسداری از ارزش‌های مادی است همچون بنا‌های تاریخی.

ب- مرمت: عملیات تخصصی و همه جانبه (کمی و کیفی است که هدف آن حفظ، بیان و آشکار کردن ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و زیبایی شناختی یک اثر با لحاظ اصالت و یکپارچگی آن است و مراحل گوناگونی اعم از تداوم، تثبیت و استحکام بخشی تا بازگردانی وضعیت موجود به وضعیت اصیل و پایدار را شامل می‌شود.

پ. - احیاء: فرآیندی هدفمند از مجموعه اقدامات را شامل می‌شود که به منظور حفاظت و ارتقای کیفی با حفظ اصالت و یکپارچگی در بافت‌های تاریخی – فرهنگی انجام می‌شود.

ت. - صیانت: به معنای کلیه فعالیت‌های پسینی و پیشینی در خصوص پاسداری از ارزش‌های معنوی است همچون ارزش‌های بنا‌های معنوی که مربوط به تاریخ و فرهنگ یک کشور باشد.

ث. - حریم بنا: نواحی اطراف یک اثر فرهنگی، تاریخی، طبیعی ملی یا جهانی که همراه با ضوابط و مقررات قانونی با هدف محافظت مؤثر از آن اثر و حمایت‌های قانونی به عنوان لایه‌های حفاظتی (منظری، ساختاری، عملکردی) بر روی نقشه، مشخص می‌شود.

ج- محدوده بافت: محدوده یک منطقه تاریخی و فرهنگی ثبت شده که همراه با ضوابط و مقررات قانونی با هدف محافظت مؤثر از آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی ملی یا جهانی موجود در آن منطقه و حمایت‌های قانونی به عنوان لایه‌های حفاظتی (منظری، ساختاری، عملکردی) بر روی نقشه مشخص می‌شود.

چ- کاربری متناسب: به حفظ و ارتقای هویت و ارزش‌های اثر با بهره گیری از ظرفیت‌ها و مزیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی و همچنین اجتماعی - اقتصادی آن برای پاسخگویی به نیاز‌های معاصر وفق ضوابط و مقررات و قوانین ناظر به موضوع اطلاق می‌شود.

ح- طرح ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی: طرحی است که با توجه به ویژگی، ظرفیت و مزیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی بافت تاریخی- فرهنگی شهر و روستا با هماهنگی و همکاری نزدیک کلیه دست اندرکاران و ذینفعان در مقیاس کل تا جزء به همراه طرح مدیریتی مربوطه ارائه شده و تکالیف همه دست اندرکاران در آن روشن باشد. در این طرح علاوه بر تنظیم روابط این بخش از شهر و روستا با سایر تقسیمات شهری و روستایی، زمینه‌های توسعه هماهنگ شهری و روستایی مد نظر قرار گیرد.

خ- حمایت: بستر سازی مناسب برای توانمندسازی مالکان و بهره برداران و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت‌های تاریخی - فرهنگی

د- سازمان: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور.
 
انتقاد از حذف یارانه آرد اصناف در بودجه 98 علی رغم تذکرات متعدد

نماینده مردم نائین در مجلس گفت: در بودجه سال 98 بار‌ها تذکر دادیم که یارانه آرد اصناف را حذف نکنید که امروز مردم برای تهیه ماکارونی هم مشکل پیدا کنند ضمن اینکه قیمت‌های آن چنانی در خصوص برخی کالا‌ها هم به دلیل حذف یارانه‌های دیگر بوده است.

به گزارش فارس، عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: در شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم از سران قوا می‌خواهم تدبیر لازم را داشته باشند.

وی افزود: اگر مجلس اجازه‌ای را به دولت می‌دهد قرار نیست در شرایط خاص فعلی مسئله سهمیه بندی بنزین اجرایی شود.

نماینده مردم نائین در مجلس تصریح کرد: در شرایط عادی کار مردم را سخت می‌کنیم و چرا می‌خواهیم در شرایط سخت فعلی کار و وضعیت مردم را سخت‌تر کنیم.

وی افزود: در بودجه سال 98 بار‌ها تذکر دادیم که یارانه آرد اصناف را حذف نکنید که امروز مردم برای تهیه ماکارونی هم مشکل پیدا کنند ضمن اینکه قیمت‌های آن چنانی در خصوص برخی کالا‌ها هم به دلیل حذف یارانه‌های دیگر بوده است.

پوربافرانی تصریح کرد: امروز وقت سهمیه‌بندی بنزین نیست و نمی‌توانم در حوزه انتخابیه‌ام پاسخ کارمند، کارگر و کشاورز را بدهم در حالی که حقوق اندک آن‌ها حتی کفاف زندگیشان را در یک هفته هم نمی‌دهد.

وی گفت: اشتباه است اینکه عده‌ای دور هم بنشینند و سهمیه بندی بنزین را مطرح کنند و گویا متوجه نیستند که شرایط کشور در چه حالتی است.

نماینده مردم نائین در مجلس اظهار داشت: متاسفانه وضعیت کشور در شرایطی است که پاسخی برای گفتن به مردم نداریم و در بسیاری از موارد به دلیل عدم نظارتی و بی کفایتی برخی افراد شرایط اینگونه شده است و هر روز بر اقشار آسیب پذیر جامعه فشار مضاعف وارد می‌شود.

پوربافرانی گفت: باید منطقی بوده و بر اساس مقتضیات زمان فکر کرد و همه بار‌ها را به دوش مردم نیندازیم.
 
باید توزیع اعتبارات عادلانه باشد تا سلطان بودجه شکل نگیرد

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور گفت: باید توزیع اعتبارات در کشور عادلانه باشد تا سلطان بودجه شکل نگیرد.

به گزارش فارس، بیت الله عبداللهی نماینده مردم اهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: فرهنگیان و کارگران به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان و معوقاتشان ناراضی هستند در حالی که فرهنگ کشور و رونق اشتغال و تولید در اختیار آنهاست، اما مجلس و دولت پس از 40 سال اقدام اساسی درباره معیشت آنان، افزایش حقوق و تأمین مسکن آن‌ها نمی‌کند.

وی افزود: امروز کارگران بعد از چند ماه حقوق اندک می‌گیرند و حقوق اندک معلمان حق التدریسی هم پس از چندین ماه داده می‌شود و امنیت شغلی هم ندارند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس تصریح کرد: می‌توان با جلوگیری از اختلاس‌ها، ریخت و پاش‌ها و پرداخت‌های غیر متعارف زندگی فرهنگیان و کارگران را سامان داد و حقوق آنان را تامین کرد.

وی در تذکری به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: وضعیت بزرگراه تبریز، هریس و اهر صدای همه را درآورده و معلوم نیست چه کسی در قیامت پاسخگوی معلولان و کشته‌شدگان این مسیر را می‌دهد.

عبداللهی تصریح کرد: راه‌های روستایی اهر و هریس در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

وی در تذکر دیگری به منصور غلامی وزیر علوم خاطرنشان کرد: نماینده و مدیرکل شما به اهر و هریس آمد و وعده‌هایی داد که هیچکدام عملی نشده است که می‌توان به ایجاد دانشکده فنی و حرفه‌ای در اهر و هریس که به جایی نرسیده و تحصیل دختران در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد.

نماینده مردم اهر در مجلس خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور گفت: 62 هزار میلیارد تومان عوارض راه روستایی فقط به چند شهرستان اختصاص پیدا کرده است در حالی که تعدادی از شهرستان‌ها مشکلات راه روستایی دارند و توزیع اعتبارات باید عادلانه باشد تا سلطان بودجه شکل نگیرد.
 
حاجی دلیگانی خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی معلمان شد
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار رسیدگی به اوضاع معیشتی و درمانی معلمان شد و عنوان کرد که وضعیت موجود در شأن فرهنگیان نیست.

به گزارش فارس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در تذکری خطاب به رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: «چرا نسبت به افزایش قیمت چند برابری دستگاه دیجیتال که عموماً مورد استفاده اقشار ضعیف جامعه است هیچ نظارتی نمی‌کنید؟» که متن این تذکر به شرح زیر است:

جناب آقای وزیر!

دستگاه گیرنده دیجیتال برای شبکه‌های استانی و مورد استفاده در تلویزیون‌های نسبتاً قدیمی که توسط شرکت dena در داخل تولید می‌شود معلوم نیست در چند ماه گذشته به چه دلیل قیمت این محصول به طور غیرمتعارف افزایش یافته است لازم است نسبت به این موضوع رسیدگی نماید.

وی همچنین در تذکر دیگری خطاب به سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش وپرورش خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی معلمان شد که متن این تذکر به شرح زیر است:

خلاصه تذکر: به اوضاع معیشتی و درمانی معلمان رسیدگی کنید وضعیت موجود در شأن فرهنگیان نیست، سطح خدمات بیمه‌ای را افزایش بدهید و حقوق و مزایای آن‌ها را حداقل به موقع پرداخت نمایید.

شرح تذکر:

جناب آقای وزیر!

در این شرایط سخت اقتصادی دغدغه تأمین حداقل معیشت برای خانواده قطعاً در کیفیت آموزشی معلمان تأثیر می‌گذارد، این وضعیت نه در شأن معلمان و نه به مصلحت کشور است، تدبیری بیاندیشید که سطح خدمات بیمه‌ای و مزایای این قشر خدمتگزار بهبود یابد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی، علاوه بر این در تذکری به آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: به جای ورود غیرکارشناسی و غیرمرتبط و بی‌محل در حوزه‌های دیگر به وضعیت نابسامان فضای مجازی رسیدگی کنید که متن این تذکر به شرح زیر است:

خلاصه تذکر: به جای ورود غیرکارشناسی و غیرمرتبط و بی‌محل در حوزه‌های دیگر و اظهارنظر سند 2030 به وضعیت نابسامان فضای مجازی رسیدگی کنید.

شرح تذکر:

جناب آقای جهرمی!

کمتر کسی است که با کمترین دغدغه نسبت به موضوعات اخلاقی، امنیتی و خانواده وضعیت نابسامان فضای مجازی را یک تهدید برای کشور تلقی نکند، قتل طلبه مظلوم همدانی نمونه بارز و مصداق کامل این ادعاست. لازم است جنابعالی به عنوان عالی‌ترین مقام وزارتخانه مربوطه وظیفه رسیدگی به آن را دارید و قطعا باید در خصوص آثار و عواقب این ولنگاری پاسخگو باشید.
 
انتقاد از پرداخت حقوق ماهیانه 138 میلیون تومانی به یک کارشناس خارجی

نماینده مردم محلات در مجلس گفت: یک کارشناس خارجی را به کار گرفته و استخدام کرده‌اند که ماهی 138 میلیون تومان به او حقوق می‌دهند. آیا همین رقم را هم به معلم و کارگر می‌دهید؟ چرا پول بیت المال را اینگونه خرج می‌کنید و چرا تصمیم گیری‌ها این گونه است؟

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: افزایش قیمت بنزین غیرقانونی است در حالی که باید از مسیر قانون این موضوع مصوب شده باشد ضمن اینکه این افزایش قطعاً تورم زیادی در کشور داشته و به مصلحت نیست.

وی افزود: نحوه اعلام سهمیه‌بندی بنزین و تکذیب آن باعث از بین رفتن اعتماد عمومی شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس تصریح کرد: وقتی آقای عراقچی اعلام می‌کند که عایدی ما از اروپا نزدیک به صفر است و آقای ظریف می‌گوید اتحادیه اروپا فقط یک درصد تعهداتش به برجام را عمل کرده است مشخص نیست به چه دلیلی در برجام باقی مانده ایم؟ آیا تاریخ در مورد این موضوع قضاوت روشنی از ما خواهد کرد؟

وی اظهار داشت: یک کارشناس خارجی را به کار گرفته و استخدام کرده‌اند که ماهی 138 میلیون تومان به او حقوق می‌دهند و آیا همین رقم را هم به معلم و کارگر می‌دهید؟ چرا پول بیت المال را اینگونه خرج می‌کنید و چرا تصمیم گیری در مورد این افراد این گونه است؟

سلیمی افزود: در کشوری که رتبه چهارم در زمینه تربیت معلم و مهندس را در جهان داراست آیا باید کارشناسان خارجی به کشور بیاوریم؟

وی افزود: نظارت دولت تعطیل است و 28 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور به کشور بازنگشته است لذا بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت صنعت باید پاسخگوی این موضوع باشند.

نماینده مردم محلات در مجلس افزود: در شرایطی که باید درد مردم را درمان کنیم عده‌ای به دنبال آن هستند که این وزارتخانه را تفکیک کرده، ادغام کرده و یا کوچک کنند در حالی که بهتر آن است به مسائل اساسی کشور توجه کرده و مشکلات را حل کرد.

وی در پایان افزود: آقای رئیس جمهور مردم بیش از این از شما انتظار دارند.
 
دلالان قیمت ارز را شبانه تعیین می‌کنند و دولت نظارتی ندارد

نماینده مشهد در مجلس گفت:یک مشت دلال قیمت ارز را تعیین می‌کنند و هیچ نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد؛ این افراد شبانه قیمت دلار را تغییر می‌دهند.

به گزارش فارس، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: یک مشت دلال قیمت ارز را تعیین می‌کنند و هیچ نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد؛ این افراد شبانه قیمت دلار را تغییر می‌دهند.

وی با انتقاد از عدم اقدام دولت برای تأمین کالا‌های اساسی، اظهار داشت: دولت باید 14 میلیارد دلاری که به تأمین کالا‌های اساسی اختصاص یافته بود، به شکل یارانه به مردم بدهد تا مشکلات اقتصادی حل شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: در این زمینه قانون مورد نیاز نیز وجود دارد، اما دولت به بحران‌ها بی‌تفاوت است.
 
تذکر نمایندگان به رئیس جمهور در خصوص لزوم جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌ها در ماه رمضان

نمایندگان ارومیه و تهران به رئیس جمهور لزوم برنامه‌ریزی دقیق جهت ممانعت از افزایش قیمت کالا‌های مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان را متذکر شدند.

به گزارش فارس، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 15 اردیبهشت 98) توسط علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:

محسن علیجانی، ابوالفضل سروش، ابوالفضل ابوترابی و عباسعلی پوربافرانی نمایندگان تهران، نجف‌آباد و نائین در تذکری به رئیس جمهور عنوان کردند که چرا علی‌رغم تصریح اصل 29 قانون اساسی پوشش بیمه‌ای نزدیک به 3 میلیون خانوار روستایی، عشایر و شهر‌های با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر مغفول مانده است.

محمدحسین فرهنگی، زهرا ساعی، احمد علیرضابیگی و محمداسماعیل سعیدی نمایندگان تبریز به رئیس جمهور و وزیر کشاورزی ضرورت بازنگری در نظام تعرفه‌ای محصولات کشاورزی را متذکر شدند.

نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران به رئیس جمهور لزوم برنامه‌ریزی دقیق جهت ممانعت از افزایش قیمت کالا‌های مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان را متذکر شدند.

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان به وزیر آموزش و پرورش لزوم حل مشکل معیشتی و بیمه‌ای نیرو‌های فرهنگی آزاد شاغل در مدارس غیرانتفاعی و رفع تبعیضات فراوان موجود در سیستم آموزش و پرورش را متذکر شد و به رئیس جمهور و وزرای اطلاعات و نیز ارتباطات و فناوری اطلاعات ضرورت توضیح دولت در خصوص علت حضور و سخنرانی وزیر ارتباطات در اجلاس سال 2019 سران جامعه اطلاعاتی در ژنو و توضیحات خلاف مصالح نظام و فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اجرای سند 2030 در کشور توسط این وزارتخانه را متذکر شد و به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد ضرورت جلوگیری از خصوصی‌سازی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و سایر صنایع ملی مادر را متذکر شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان