وزیر صنعت: باید بساط دلالان جمع شود

خبرآنلاین: وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در هجدهمین همایش روز ملی حمایت از مصرف‌کننده، رونق تولید را در گرو تولید کالای با کیفیت دانست و گفت: اگر تولیدکننده به دنبال صادرات محصولات خود و حتی فروش در بازارهای داخلی است، باید محصول با کیفیت تولید کند، شأن مردم ایران هم دریافت کالای با کیفیت است.

او افزود: این در حالی است که تولید کالای بی‌کیفیت بیش و پیش از همه به خود تولیدکنندگان آسیب می‌زند چنانکه صادرات کالای بی‌کیفیت دوامی نخواهد داشت و باعث بدنام شدن نام کالای ایرانی می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه وزارت صنعت، نوسازی صنایع را با هدف بهبود کیفیت در دستور کار دارد، اضافه کرد: امسال شرایط خاصی داریم که مشتمل بر فرصت‌ها و تهدیدها است و اینکه وضعیت به کدام سو حرکت کند، به رفتار ما بستگی دارد.

او با اشاره به اینکه شعار رونق تولید جهت‌گیری کشور را مشخص می‌کند، افزود: برنامه وزارتخانه برای رونق تولید با سال‌های قبل تفاوت‌هایی دارد به گونه‌ای که اولویت ما به حداکثر رساندن تولید واحدهای دارای ظرفیت و البته کمک به واحدهای مشکل دار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برای واحدهای اصطلاحاً بحران‌دار هم برنامه‌هایی داریم که مشکلات آنها را استخراج و با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون ستاد تسهیل و رفع موانع تولید حل کنیم.

او گفت: بازگشت به تولید 1900 واحد غیرفعال در سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود که 1700 واحد فعال شد و 28 هزار نفر اشتغال ایجاد کرد و امسال نیز 2200 واحد را در برنامه قرار داده‌ایم.

رحمانی افزود: واحدهایی داریم که ظرفیت بالایی دارند اما از حداکثر ظرفیت آنها به دلایلی همچون سرمایه در گردش ناکافی و… استفاده نمی‌شود که اولویت امسال ما این واحدها هستند.

او اظهار کرد: برخی واحدها حتی نیاز به کمک دولت هم ندارند و با حمایت و دلگرمی می‌توانند تولیدشان را افزایش دهند و اشتغال ایجاد کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سیاست امسال وزارتخانه را حفظ وضع موجود تولید عنوان کرد و گفت: در دنیا برای رشد صنعت باید با فساد مبارزه کرد چرا که هر صنعتی با فساد رو به نابودی می‌رود.

رحمانی ادامه داد: در دوره جدید، برای حمایت از تولیدکننده نمونه هیچ محدودیتی نداریم، اما با کسی که بخواهد سو استفاده کند برخورد جدی خواهیم داشت و این را به رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سایر نهادهای نظارتی انتقال داده‌ام.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید زمینه‌های فساد را از بین ببریم، یکی از راهکارهای مبارزه با فساد را کامل کردن سیستم‌های الکترونیکی عنوان کرد که در این وزارتخانه پیگیری می‌شود.

او افزود: در تخصیص مواد اولیه نباید فقر اطلاعات داشته باشیم چون با سیستم‌های موجود نیاز واحدها و… قابل شناسایی است.

رحمانی با بیان اینکه باید با دستگاه‌های دیگر به صورت برخط ارتباط داشته باشیم، اظهار کرد: در تأمین مواد پتروشیمی، فولاد و… نباید نقصی باشد و با دلال بازی مواجه شویم؛ چرا که برای نمونه دو برابر مصرف پتروشیمی در داخل تولید داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه برخی افزایش قیمت‌ها توجیه ندارد و مردم هم آن را نمی‌پذیرند، افزود: بین تولیدکننده و مصرف‌کننده خلائی وجود دارد و افزایش قیمت‌ها به واسطه دلالی در این مسیر است که باید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ورود و بساط دلالان را جمع کند.

او با اشاره به تعداد کم نیروهای سازمان حمایت از پای کار بودن اتاق اصناف برای نظارت خبر داد و افزود: در زمینه نظارت در چند مدت اخیر دستگاه‌ها نیز ورود خوبی داشته‌اند، همانطور که چندی پیش نیروی انتظامی درباره قیمت‌سازی و آشفته کردن بازار خودرو ورود کرد و کمک‌های قابل توجهی داشتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان