ماهان شبکه ایرانیان

تزریق آب به درون سیلندر؛ تکنولوژی عجیب بوش و ب ام و فراگیر می شود

سیستم تزریق مستقیم آب به داخل محفظه ی احتراق که در همکاری مشترکی بین بی ام و و بوش اختراع شده است، تا سال ۲۰۱۹ بر روی خودروهای دیگری به جز مدل M۴ GTS عرضه خواهد شد.

تزریق آب به درون سیلندر؛ تکنولوژی عجیب بوش و ب ام و فراگیر می شود

سیستم تزریق مستقیم آب به داخل محفظه ی احتراق که در همکاری مشترکی بین بی ام و و بوش اختراع شده است، تا سال 2019 بر روی خودروهای دیگری به جز مدل M4 GTS عرضه خواهد شد.

مدیر برنامه های جهانی بوش در مصاحبه با اتوکار گفته است که با توجه به این که قوانین مربوط به میزان آلایندگی خودروها سختگیرانه تر می شوند و آلایندگی خودروها در دنیای واقعی باید کاهش پیدا کند ما استفاده از سیستم تزریق آب را در سایر مدل ها نیز به کار خواهیم برد که این خود نشان دهنده ی اهمیت استفاده از این فناوری است.

این سیستم برای نخستین بار در بی ام و M4 GTS به جهانیان معرفی شد و این توانایی را دارد تا 5 درصد به قدرت موتور اضافه کند. البته کمپانی بوش گفته است که هدف اصلی از استفاده از چنین سیستمی کاهش مصرف سوخت و آلایندگی بوده است.

بوش ادعا کرده است که این سیستم مصرف سوخت بی ام و M4 GTS را 13 درصد و میزان انتشار گاز دی اکسید کربن را نیز 4 درصد کاهش داده است.

این سامانه بر روی تمامی خودروهایی که قدرت موتور آن ها بیش از 107 اسب بخار باشد قابل اجرا و نصب است. بوش همچنین اعلام کرده است سیستمی که این شرکت برای خودروهای تولید انبوده ارائه خواهد کرد از نظر ساختار کلی با آنچه در بی ام و M4 GTS استفاده شد، یکسان است.

در صندوق عقب بی ام و M4 GTS یم مخزن 5 لیتری آب وجود دارد که هسته ی مرکزی این سیستم را تشکیل می دهد. به گفته بوش این مخزن به طور تقریبی هر 3 هزار کیلومتر یک بار نیاز به پر کردن خواهد داشت.

همچنین با توجه به این که در نسل آینده ی خودروها از سیستم برقی 48 ولت استفاده خواهد شد، بنابراین برای استفاده از سیستم تزریق آب نیازی به هیچگونه باتری اضافه ای نخواهد بود و تنها چیزی که این سیستم نیاز دارد آب است تا با استفاده از خاصیت ذاتی آب یعنی تبدیل انرژی در هنگام تبخیر، عملکرد پیشرانه بهبود پیدا کند، در واقع آب در این روش گازهای قابل احتراق را کمی خنک می کند.

یک پمپ، آب را به انژکتوری می رساند که آب را با فشار 10 بار تزریق می کند. میزان پاشش آب نیز بسته به دور موتور، دمای موتور و میزان باری که بر روی موتور قرار دارد متغیر است تا کمترین میزان مصرف سوخت و آلایندگی حاصل شود.

در خودرویی مانند M4 GTS که بیشتر در پیست رانده می شود این مخزن آب را با هر بار سوخت گیری باید پر کرد  اما در خودروهای خیابانی میزان مصرف آب بسیار کمتر خواهد بود، البته در صورتی که در اتوبان ها با سرعت بالا رانندگی کنید به ازای هر 5 باک بنزین باید یک بار مخزن آب را نیز پر کنید.

برای مناطقی که دمای آن ها زیر صفر است نیز بوش تمهیداتی اندیشیده است تا از یخ زدن آب داخل مخزن جلوگیری شود. در چنین حالتی زمانی که خودرو خاموش می شود کل آب باقی مانده در لوله های سیستم به داخل تانک آب بر می گردد و طراحی تانک به شکلی است که از انجماد آب جلوگیری کند.

برای مناطق بسیار سرد نیز بوش از سیستم گرم کن آب استفاده خواهد کرد تا از یخ زدن آب جلوگیری شود. البته بوش هنوز اعلام نکرده است که آیا گرم کردن آب با استفاده از دمای خود موتور انجام خواهد شد یا از سیستم برقی برای این کار استفاده می کند.

به هرحال بوش ابراز امیدواری کرده است که بتواند نمونه ی نهایی این سامانه را تا سال 2019 به بازار بفرستد و در این صورت ممکن است خودروسازان دیگری به غیر از ب ام و نیز برای استفاده از این تکنولوژی ابراز تمایل کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان