سه میلیارد یورو ارز دولتی در جیب دو خانواده

بانک مرکزی روز گذشته فهرست تازه‌ای از دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی در یک سال گذشته را منتشر کرد. اگرچه فهرست‌های اعلامی بانک مرکزی انسجام و ترتیب مناسبی ندارند و هیچ‌گونه جمع‌بندی خاصی از پرداخت‌های مختلف به شرکت‌های گوناگون در آنها انجام نشده، اما حاوی اطلاعات جالبی از دریافت‌کنندگان ارزهای دولتی و نیمایی از سوی شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده است.

روزنامه شرق در گزارشی اطلاعات جالبی از دریافت‌کنندگان ارزهای دولتی و نیمایی منتشر کرد.

جمع‌بندی آمارهای ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد شرکت مجتمع کشت‌وصنعت و روغن‌نباتی ماهیدشت کرمانشاه که برندهای مشهوری مانند غنچه، سارا، نازگل، دالاهو و گل‌آرا را به بازار عرضه می‌کند، بیشتر از دیگر شرکت‌ها ارز خارجی معادل دلار چهارهزارو۲۰۰تومانی دریافت کرده است. این شرکت خصوصی که بخشی از سرمایه جواد مدلل، واردکننده مشهور نهاده‌های دامی است، در یک سال گذشته بیش از۸۲۷ میلیون یورو ارز دولتی معادل دلار چهارهزارو ۲۰۰تومانی دریافت کرده است.

شرکت آواتجارت صبا، سومین شرکت در فهرست بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان ارز دولتی است که برای واردات نهاده‌های دامی بیش از ۵۲۹ میلیون یورو ارز دولتی معادل دلار چهارهزارو۲۰۰تومانی دریافت کرده است. این شرکت نیز که جزئی از سرمایه مدلل است، در سال‌های اخیر به ایجاد انحصار در بازار نهاده‌های دامی متهم است.

شرکت طبیعت سبز میهن که فرزند شرکت صنایع غذایی میهن محسوب می‌شود و از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده است، شرکتی که در یک سال اخیر معادل بیش از ۴۹۵ میلیون یورو ارز دولتی بر پایه دلار چهارهزارو۲۰۰تومان برای واردات کالا از بانک مرکزی دریافت کرده است.

این شرکت که مجموعه‌ای از محصولات مانند برنج، روغن، رب گوجه‌فرنگی، تن‌ماهی و چای را با برند «طبیعت» به بازار عرضه می‌کند، از سوی ایوب پایداری پایه‌گذاری شده و هم‌اکنون نیز خانواده پایداری این مجموعه بزرگ را اداره می‌کنند.

شرکت مجتمع صنایع غذایی میهن، این شرکت را که سال ۱۳۵۴ برادران پایداری تأسیس کرده‌اند، با بستنی‌هایش برای ایرانی‌ها شناخته شده است. البته چند سال پیش یکی از دو برادر این مجموعه را ترک کرد و برند خود با نام دومینو را راه انداخت. صنایع غذایی میهن در یک سال گذشته بیش از ۳۸۰ میلیون یورو ارز دولتی معادل دلار چهارهزارو۲۰۰تومانی برای واردات دریافت کرده است.

 شرکت کرمانشاه دانه که توسط عبدالعلی مدلل اداره می‌شود، در زمینه خوراک دام فعال است و در یک سال گذشته، بیش از ۳۰۵ میلیون یورو ارزدولتی معادل دلار چهارهزارو ۲۰۰تومانی برای واردات دریافت کرده است.

 شرکت کلهر دانه جنوب(باز هم از مدلل‌ها) که در زمینه خوراک دام و طیور فعالیت می‌کند، در سال ۱۳۸۸ تأسیس شده و در یک سال گذشته ۲۸۱ میلیون یورو معادل دلار چهارهزارو ۲۰۰تومانی برای واردات نهاده‌های دامی دریافت کرده است.

در صدر فهرست اشخاص دریافت‌کننده ارز نیمایی، شخصی با نام علیرضا نوربخش قرار دارد که بیش از ۱۴میلیون و ۵۳۸ هزار یورو ارز نیمایی دریافت کرده است. نام نوربخش پیش‌ازاین، در جریان انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز نیمایی برای واردات کاغذ بر سر زبان‌ها افتاده بود.

 علیرضا نوربخش، متولد ۱۳۴۶ با شراکت هادی اسدی‌غیاثوند، متولد سال ۱۳۶۰، شرکتی با نام «تقدیر کاغذ تدبیر» را برای واردات و صادرات محصولات سلولزی و تهیه، خرید و فروش انواع مواد اولیه موردنیاز صنایع کاغذسازی، جعبه‌سازی و ماشین‌آلات وابسته به آن تأسیس کرده‌اند. این شرکت نیز در میان فعالان صنعت کاغذ شناخته‌شده نیست.

حسین بهشتی، دومین نام در فهرست بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان ارز نیمایی برای واردات در میان اشخاص حقیقی واردکننده موز و صادرکننده سیب است که به گفته خود، ۴۰ درصد صادرات سیب کشور را انجام می‌دهد و ۴۵ سال است در این بازار فعالیت می‌کند. بهشتی ۸ میلیون و ۹۳۳ هزار یورو ارز برای واردات موز دریافت کرده است.

محسن قادری، سومین نام در فهرست بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان حقیقی ارز نیمایی است که بیش از شش‌میلیون و ۹۲۷ هزار یورو ارز نیمایی دریافت کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان