برترین ها - ترجمه از امین نقیزاده: عرضه خودروی K900 توسط کیاموتورز کرهجنوبی کمی عجیب است. این خودروساز معمولا خودروها و محصولاتی را به تولید میرساند که برای رانندگی روزانه مناسب بوده و قیمت قابل قبولی دارند. اما ظاهرا کیا دوست دارد که شانس خود را در میان لوکسترینهای بازار جهانی امتحان کرده و به همین دلیل K900 را با قیمتی معادل با دو برابرِ نزدیکترین عضو خانواده کیا نسبت به K900 تولید کرده است!
اگر چه وقتی به K900 و مشخصات آن نگاهی بیاندازیم؛ متوجه خواهیم شد که این خودرو کاملا مطابق با خلق و خوی همیشگی کیاموتورز تولید شده و تنها وجه متمایز کننده آن نسبت به سایر خودروهای کیا؛ لوکس بودن و قیمت فراوان آن است.
جدیدترین نسخه K900 در سال 2019 دست خوش تغییراتی شده و کیا به نسل دوم K900 توجه فراوانی داشته است. حاصل تلاش مهندسین کیا برای بهبود K900 قابل ستایش بوده و آنها با استفاده از پلتفرمی مشابه با کیا استینگر، یک محصول خاص و لوکس را تولید کردهاند.
اکنون ما بر آن شدیم که شما را بیشتر با این خودروی لاکچری آشنا کرده و از قابلیتهای K900 برای عاشقان خودروهای کرهای بگوییم؛ بنابراین دعوت ما را پذیرا شده و در ادامه همراه با برترینها باشید.
قیمتگذاری
ابتدا نگاهی به قیمتگذاری و رقبای سرسخت K900 در بازار جهانی میاندازیم. قیمت نسخه پایه کیا K900 حدود 60 هزار دلار بوده و به همین خاطر نسبت به رقبایی همچون کادیلاک CT6 (حدود 47 هزار دلار)، لینکلن کانتیننتال (47 هزار دلار) و ولوو S90 (48 هزار دلار) گران قیمتتر است؛ بنابراین مشکل K900 تنها بسته VIP آن با ارزشی نزدیک به 4 هزار دلار نبوده و شاید برای خرید آن در بهترین شرایط، حدود 65 هزار دلار پرداخت کنید! البته برخی از رقبای کیا K900 شاید در نسخه پایه قیمتی کمتر از آن داشته باشند؛ اما با افزودن آپشنها و قابلیتهای مختلف؛ قیمت این محصولات به 70 هزار دلار هم خواهد رسید.
شاید بتوان گفت که جدیترین و گرانترین رقیب کیا K900، خودروی جنسیس G90 است. قیمت نسخه پایه جنسیس G90 از 68350 دلار آغاز شده و با افزودن پیشرانه V8 به پسر عموی کیا K900 باید بیش از 74 هزار دلار پرداخت کرد.
طراحی
نسل قبلی کیا K900 به عنوان یک سدان لوکس و لاکچری در بازار جهانی حضور پیدا کرده بود و چهره و طراحی قابل قبولی داشت. به همین دلیل کیا در نسخه جدید K900؛ طراحی و بدنه این خودرو را تقریبا به حال خود رها کرده و طراحان کیا به تعطیلات رفتند! نتیجه این تعطیلات برخلاف انتظارات اولیه بسیار خوب بوده و هنوز کیا K900 با همان چهره سنگین و رنگین خود از عاشقان خودروهای کیا استقبال کرده و به راحتی در میان انبوه خودروهای موجود در بازار جهانی قابل تشخیص است.
طراحی این خودرو به ما نشان میدهد که K900 یک سدان کامل است. ساختار بدنه این محصول بسیار بزرگ بوده و کابین عریض و طویلی دارد. فضای کابین مذکور فوقالعاده بوده و یک فضای استثنایی را در درون K900 شاهد هستیم. به هر حال تصاویر گویای واقعیتهای موجود بوده و قضاوت درباره چهره و طراحی K900 با شماست!
راحتی
کابین کیا K900 بسیار راحت و دلنشین است. در این محیط به خوبی از پوششهای فلزی، کرومی، چوبی و چرمی استفاده شده و ترکیب تمام عناصر مذکور را میتوانید با نگاهی به داشبورد شیک K900 دید. در این محیط از عناصر خاص و متفاوتی نسبت به رقبای K900 استفاده نشده؛ اما این خودرو محلی دلچسب برای گذران وقت بوده و همانند هتلهای اسکاندیناوی بسیار گرم و لاکچری است!
"راحت" بهترین کلمه برای توصیف K900 است. در این خودرو میتوان هر یک از صندلیها را به شکل جداگانه تنظیم کرده و شدت ضربات و حالات ماساژور صندلیها را انتخاب کرد! صندلیهای عقب را میتوان در 14 حالت مختلف و متفاوت تنظیم کرد و برای جلوگیری از کمردرد باید از 4 حالت مخصوص دیگر استفاده کنید! در K900 با یک دکمه میتوانید صندلی را به عقب و جلو هدایت کرده و به این ترتیب فضای مورد نظر خود را در داخل کابین K900 ایجاد کنید. این ویژگی بسیار مفید بوده و نظر همگان را جلب خواهد خواهد کرد. همچنین حدود 15.3 فوت مکعب فضای ذخیرهسازی اشیاء در K900 وجود داشته و میتوان چند کیف گلف را در درون این خودروی لاکچری قرار داد.
فناوری و قابلیتهای اتصال
کیا در K900 از یک سیستم سرگرمی به نام UVO استفاده میکند. این سیستم از نظر ظاهری در حد و اندازه K900 نبوده و با فضای لوکس کابین همخوانی ندارد. سیستم مذکور با استفاده از یک صفحه نمایش بزرگ 12.3 اینچی فعالیت کرده و این قابلیت را دارد که به شکل همزمان؛ سه قسمت متفاوت را برای کاربران K900 نمایش دهد. صفحه نمایش K900 سرعت کمی دارد؛ اما به خوبی و در سطح یک خودروی لاکچری کار میکند. در مجموع و با توجه به سهولت استفاده از رابط کاربری سیستم UVO؛ باید گفت که K900 یک سیستم سرگرمی قابل ستایش داشته و هنگام استفاده از آن احساس خستگی نمیکنید.
متاسفانه کمپانی کیا تلاش زیادی برای شگفتزده کردن خریداران K900 نکرده است؛ زیرا رقبای این خودرو طیف وسیعی از ویژگیها و تکنولوژیهای بروز را در اختیار سرنشینان خود قرار داده و این چیزی است که در K900 نمیبینیم. البته کیا به خود زحمت داده و دو پد شارژ بیسیم را برای سرنشینان K900 در نظر گرفته است!
مشخصات فنی و عملکرد
کیاموتورز تنها یک پیشرانه را برای K900 در نظر گرفته است. پیشرانه مذکور همان موتور 3.3 لیتری V6 و مجهز به توربوشارژ دوگانه مدل استینگر GT است. این موتور در کیا K900 توانی معادل با 365 اسببخار داشته و گشتاور آن حدود 376 پوند است. تمام قدرت پیشرانه مذکور توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل میشود.
توان پیشرانه K900 در حد و اندازه یک خودروی لوکس در کلاس سدانهای بازار جهانی نیست و رقبای این محصول از موتورهایی قدرتمندتر استفاده میکنند. به عنوان مثال در نسخه استاندارد لینکلن کانتینتال از یک پیشرانه V6 با توان 335 اسببخار استفاده شده است؛ اما مشتریان میتوانند با پرداخت مبلغی بیشتر از یک پیشرانه 400 اسببخاری V6 و مجهز به توربوشارژ دوقلو استفاده کنند. به همین ترتیب میتوان در کادیلاک CT6 هم از یک پیشرانه V6 با توان 400 اسببخار و مجهز به توربوشارژ دوقلو استفاده کرد. از آن گذشته در جنسیس G90 از پیشرانه 5 لیتری V8 با قدرت 420 اسببخار استفاده شده و K900 را در کنار رینگ مبارزه قرار داده است!
البته تمام این اعداد بروی کاغذ بوده و در دنیای واقعی K900 یک خودروی قدرتمند است. عملکرد K900 در سرعتهای بالا بسیار ستودنی بوده و گیربکس اتوماتیک هشت سرعته آن به خوبی عمل میکند.
رانندگان در K900 میتوانند از حالتهای رانندگی sport، eco، comfort، custom و smart استفاده کنند. در حالت sport سیستم فرمان و تعلیق K900 تغییراتی کرده و بهتر است که کمتر از این حالت برای رانندگی استفاده شود. حالت comfort برای رانندگی روزانه بهتر بوده و خودرو با آرامش کامل حرکت خواهد کرد.
کیا یک خط مستقیم بین K900 و استینگر ترسیم کرده است؛ زیرا پلتفرم، پیشرانه و دیگر قابلیتهای فنی آنها تقریبا مشابه با یکدیگر است. ولی استینگر برخلاف K900 یک خودروی بزرگ، جادار و لوکس نیست؛ بنابراین تفاوتِ بین K900 و استینگر از زمین تا آسمان بوده و K900 را نباید با استینگر اشتباه گرفت. K900 در حالت sport سریع و سرسخت است؛ اما برخلاف استینگر، برای ویراژ و کورسهای آنچنانی ساخته نشده است.
ایمنی
کیا k900 از نظر ایمنی در بالاترین سطح ممکن قرار داشته و به انواع آپشنها و سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال مجهز شده است.
در این خودرو از سیستم نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک در عقب، هشدار برخورد با روبرو، شناسایی عابران پیاده، هشدار خروج از خط حرکتی، نگهدارنده خودرو در خط حرکتی، کروزکنترل انطباقی و... استفاده شده و در واقع کیا در بحث ایمنی برای K900 سنگ تمام گذاشته و این سدان لاکچری کرهای بسیار محکم و ایمن است.
منبع: motor1