هند پیشنهاد مبادله کالا به کالا به ایران داد

به گزارش اقتصادآنلاین، گدام دارمندرا در دیدار با غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین پیشنهاد داد تا برای پشت سر گذاشتن مشکلات بانکی از شیوه مبادله کالا با کالا استفاده شود.

وی در این نشست ضمن تأکید بر اراده قوی هندوستان برای ادامه همکاری‌های خود با ایران، مبادله کالا با کالا را راهکار مناسبی دانست و تأکید کرد: با توجه به مشکلات بانکی موجود، مبادله کالا با کالا می‌تواند به عنوان یک راه‌حل، مورد توجه قرار گیرد.

تجارت ترجیحی با ایران در برنامه کاری دولت هند قرار دارد

گدام دارمندرا، از تصمیم راسخ مقامات هندی برای تداوم همکاری‌های خود با ایران سخن گفت. بر اساس اظهارات وی در حال حاضر هند درگیر انتخابات و تعیین دولت جدید است و برای همین سفارت هند در تهران بدنبال رویکردها و روش‌های جدید در ارتباط با مناسبات خود با ایران است.

وی با اشاره به حجم 14 میلیارد دلاری روابط ایران و هند تأکید کرد: اگر بتوانیم در روند تجارت خود، محصولات جدیدی را اضافه کنیم، حجم مناسبات بین دو کشور افزایش خواهد یافت.

سفیر هند در تهران با توجه به اینکه در گذشته نیز با مشکلات مشابهی در بخش بانکی روبه‌ رو بوده‌ ایم، از رایزنی با مقامات یک بانک جدید و استفاده از خدمات آن در توسعه روابط تجاری با ایران خبر داد.

وی همچنین از مذاکره با مقامات ایرانی برای در نظر گرفتن بندر شهید بهشتی در مسیر توسعه روابط تجاری بین ایران و هند خبر داد و گفت: با این کار می‌توانیم سطح روابط  دو کشور را ارتقا دهیم. از طرفی تمرکز بیشتر روی بندر چابهار و ظرفیت‌هایی که در این بندر وجود دارد می‌تواند در این مسیر کمک ‌کار باشد.

دارمندرا مذاکره در مورد تجارت ترجیحی بین دو کشور را از جمله برنامه‌های آتی هند در ارتباط با ایران عنوان کرد و افزود: مبادله کالا با کالا ایده خوبی است که می‌تواند در دور زدن مشکلات بانکی ناشی از تحریم‌ها علیه ایران به ما کمک کند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز در این دیدار گفت: با توجه به همکاری‌های دو کشور در چابهار به ‌زودی شاهد تأثیرگذاری ایران و هند در منطقه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه هنوز مشکلات بانکی به قوت خود باقی است و یوکو بانک هند به دلیل فعالیت‌های انحصاری در ارتباط با تجار ایرانی، موانع زیادی برابر فعالیت‌ های طرف ایرانی به وجود می‌آورد، ما می‌توانیم ظرفیت‌های زیادی برای همکاری‌ های دو جانبه برشماریم.

شافعی با توجه به برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی که از سوی سران دو کشور صورت گرفته است، تأکید کرد: باید سیاست‌های جدیدی برای تسهیل روابط تدوین کرد. امروز شاهد افزایش تعرفه‌های وارداتی برخی کالاهای صادراتی ایران به هند هستیم این در حالی است که همین محصولات در هندوستان یا تولید نمی‌شود یا تولید آنها در سطح اندکی صورت می ‌گیرد.

به اعتقاد رئیس اتاق ایران لازم است در مورد نوع روابط دو کشور از شیوه‌های جدید استفاده شود.

وی در ادامه از برنامه تجار افغانستان برای راه‌اندازی پرواز مستقیم بین مشهد، چابهار و بیرجند خبر داد و گفت: بدون شک با راه‌اندازی این خط هوایی، همکاری‌ های تجاری ایران، هند و افغانستان آسان ‌تر می ‌شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در ادامه به لزوم همکاری وزارت راه ایران و هند برای سرمایه ‌گذاری در بندر چابهار اشاره کرد و خواستار حل مشکلات موجود در حوزه قرنطینه محصولات کشاورزی در ارتباط بین ایران و هند شد.

برگزاری مرتب نشست‌ های تجاری بین دو طرف

ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق مشترک ایران و هند نیز که در این دیدار حضور داشت به برخی مشکلات موجود اشاره کرد و گفت: مقررات هند برای صادرات محصولات پتروشیمی به این کشور محدود کننده است. در نتیجه مصرف کنندگان هندی مجبورند نیاز خود را گران ‌تر تأمین کنند. در این رابطه راهکارهایی وجود دارد تا منافع دو طرف را تأمین کند.

این فعال اقتصادی همچنین پیشنهاد داد با همکاری اتاق مشترک و سفارت هند در تهران، مرتب نشست‌های تجاری بین فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان