ایران کدام بندهای برجام را متوقف کرد؟

ایران یک سال بعد از خروج از برجام آمریکا و وضع تحریم‌های جدید اعلام می‌کند بعضی از بندهای برجام را اجرا نمی‌کند.

تقریبا یک سال پیش بود که آمریکا از برجام خارج شد. بلافاصله بعد از بیانیه ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام حسن روحانی اعلام کرد اگر اروپا خلا آمریکا را جبران کند ایران از برجام خارج نخواهد شد حالا بعد از یک سال بار دیگر رئیس جمهور ایران از تصمیمات مهم ایران خبر می‌دهد و آن توقف بندهایی از برجام بود. 

اما این تعهدات که متوقف شد چه بود: 

جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایتِ محدویت های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخائر آب سنگین نمی داند. به کشورهای باقی مانده در برجام شصت روز فرصت داده می شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات  ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. در هر زمان که خواسته های ما تامین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مشورت های خود با اعضای باقی مانده برجام در تمامی سطوح ادامه دهد اما نسبت به هر اقدام غیر مسئولانه، از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت ملل متحد یا اِعمال تحریم های بیشتر، عکس العمل قاطع و سریع نشان خواهد داد. رئیس جمهوری اسلامی ایران در نامه خود به سران کشورهای برجام به صراحت نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران را خاطرنشان کرده است.»

البته روحانی در سخنان مستقیمش با مردم این دو بند را خیلی ساده شرح داد:«طبق برجام وقتی ذخایر ما از اورانیوم غنی شده به ۳۰۰ کیلوگرم می رسید باید آن را می فروختیم و جایش کیک زرد می گرفتیم. از امروز این کار را نمی کنیم. دیگری توقف فروش آب سنگین‌مان است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان