وبلاگ مشرق

کلین‌شیت قالیباف؛ نجفی هم باخت/ نگرانی مقام دولتی از افزایش وام ازدواج در مناطق فقیر!

یک فعال اصلاح‌طلب تأکید کرد: مقصّر دانستن روحانی در مشکلات کشور «بی‌انصافی» است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

قنبری:

مقصّر دانستن روحانی در مشکلات کشور «بی‌انصافی» است!

«داریوش قنبری»، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: این‌که ریشه مسائل و مشکلات فعلی کشور را به دولت نسبت دهیم و بگوییم او مقصر است، بی‌انصافی کرده‌ایم!

وی با بیان اینکه دولت روحانی در دو دوم با مشکلاتی رو به رو شد اما مقصر تمامی آن‌ها نیست، گفت: «مشکلات امروز، از بیرون توسط آمریکایی‌ها مخصوصاً بعد از به روی کار آمدن ترامپ بر دولت تحمیل شد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نخستین تاثیر منفی خود را روی سیاست خارجی و اقتصاد ایران گذاشت.»

قنبری گفته است:

«قطعاً در این خروج –آمریکا از برجام- نباید فقط به دنبال عوامل خارجی یعنی خروج یک‌طرفه ترامپ بگردیم و ریشه مشکلات امروز را به او نسبت دهیم، دلواپسانی هم در داخل حضور داشتند که به او و کمک کردند تا این اتفاقات بیفتد، همان افرادی که هنگام به نتیجه رسیدن برجام و حاکم شدن آرامش در کشور اعلام دلواپسی کردند و ناراحت شدند.»

وی با بیان اینکه مردم امید داشتند با آمدن روحانی مشکلات کشور برطرف شود، گفت:

«دولت تدبیر و امید اقداماتی صورت داد و مردم را خوشحال و امیدوار کرد اما بواسطه کارشکنی‌ها امروز تا حدودی مشکلات قبلی بر اساس همان قطع‌نامه‌هایی که پیش از دوران پیش از ریاست جمهوری روحانی علیه کشور ما صادر شده بود، بازگشته و جالب است همان تفکری که این معضلات را برای ما به وجود آورد، به رئیس‌جمهور می‌تازد.»

قنبری خاطرنشان کرد: مردم باید آگاه باشند و بدانند ریشه این مشکلات از کجاست. دوستان اصلاح‌طلب هم باید در تحلیل‌هایشان مواظب باشند که در دام تبلیغات رقیب نیفتند تا آنان نتوانند خود را تبرئه و ناجی نشان دهند. [1]

*اصولا یکی از مشکلات اردوگاه اصلاحات که اعتراضاتی را در میانان جوانان این طیف سیاسی نیز پدید آورده، وجود همین قبیل دیدگاه‌های پیر مغز و متصلّب است که راه را بر واقع‌بینی، جوان‌گرایی و حرکت در افق‌های نو به روی اصلاحات بسته است.

این مسئله حتی برای کودکان دبستانی هم حل شده است که علت گرانی‌های این روزها و مثلاً گران شدن خرما، ماکارونی، کنسرو ماهی تن و غیره که هیچ ربطی به خارج از کشور ندارند تحریم‌ها نیست بلکه عدم نظارت دولتی است که در این باره مسئولیت مستقیم دارد اما ترجیح می‌دهد به عبادت در معبد آدام اسمیت (اقتصاددانی که به نظارت بر بازار معتقد نبود) ادامه دهد و در پاسخ به منتقدان نیز صرفاً یا بگوید نمی‌توانیم و یا به سمت تحریم‌ها اشاره کند.

تحریم‌هایی که به گواه تمام کارشناسان کشور هیچگاه اثری بیش از 30 درصد بر اقتصاد ایران نداشته‌اند.

قبل از قنبری، کسان دیگری از معاریف اصلاح‌طلبان نیز عنوان کرده بودند که مقصّر وضع موجود چیزی به نام «دولت پنهان» است، «آیت‌ا… جنتی» است و یا مثلاً روحانی فقط 10 درصد در اوضاع کشور نقش دارد ![2]

*عکس از ایلنا

***

احتمال محکوم شدن نجفی به شلّاق

کلین‌شیت قالیباف در شهرداری؛ نجفی هم باخت

مشرق گزارش داد: «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضائیه در تازه‌ترین مصاحبه مطبوعاتی خود در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت 12 تخلف شهردار اسبق تهران که نجفی هم پیگیر آن بود به کجا رسید؟ گفت:

این‌ها مطالبی است که از سوی جریان عمومی جامعه مطرح است و اغلب صحت ندارد. بارها اعلام کردیم رسانه‌ها هم بهتر است اسامی افراد قبل از اثبات تخلف را اعلام نکنند. برخی از افراد هم به جای اینکه تخلفات را از طریق رسانه به گوش مسئولان قضائی برسانند، مکتوب اعلام کنند. [3]

*شهردار نجفی، در دوران مسئولیت کوتاه خود در شهرداری تهران؛ غیر از خاطره حضور در مجلس رقص دختران نوجوان، خاطره دیگری را هم بر جا گذاشت که جریان سیاسی خاص مایل بود بعنوان یک دستاورد به آن نگاه کند!

و آن خاطره پرونده‌سازی برای محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران و نمایش ملودرام ارسال این پرونده برای قوه قضائیه بود.

از خاطرات آن روزها می‌توان به یادداشت الیاس حضرتی، فعال اصلاح‌طلب و مدیر مسئول روزنامه اعتماد در همین روزنامه نیز اشاره کرد که با کنایه به قالیباف تأکید کرده بود نجفی می‌توانسته وارد تبلیغات و افشاگری در پرونده املاک نجومی شود اما نشده و «خویشتن‌داری» کرده است.

حضرتی در آن یادداشت همچنین قالیباف را تهدید به سکوت کرده و از این گفته بود که اسناد تخلفات قالیباف -در دست نجفی- بسیار است ![4]

اما نه تنها یک خط از پرونده‌سازی‌های نجفی علیه محمدباقر قالیباف اثبات نشد بلکه از نمد آن «موارد بسیار»! که حضرتی مدعی شده بود نیز حتی یک کلاه هم برای اصلاح‌طلبان به دست نیامد و کسانی مثل محمود میرلوحی، عضو فعلی شورای شهر تهران هم که بر آن مسیر اصرار ورزیدند؛ به دلیل ادعای دروغ؛ در قوه قضائیه به شلّاق محکوم شدند. (احتمالی که به دلیل ادعای دروغ برای نجفی هم متصوّر است)

صحبت‌های اخیر سخنگوی قوه قضائیه درباره ادعاهای نجفی علیه قالیباف نیز برگ پایانی این نمایش تراژیک برای کسانی بود که می‌خواستند با ملکوک کردن کارنامه مدیریت جهادی در ذهن مردم ایران، ناکارآمدی‌ها و سیاست‌زدگی‌های خود را توجیه کنند اما نتوانستند.

***

نگرانی مقام دولتی از افزایش وام ازدواج در مناطق فقیر

«محمدمهدی تندگویان» (معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان) به تازگی در اظهاراتی در خبرگزاری ایلنا با اشاره طرح یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اعطای جایزه به بانوانی که قبل از 20 سالگی ازدواج کنند، گفته است:

«اگر قانونی را تصویب می‌کنیم، باید به هشدارهای آن نیز توجه کنیم. به هر حال ممکن است ما افراد را در سنی که هنوز توانایی تشکیل یک زندگی را نداشته باشند، وادار به زندگی مشترک کنیم که در نهایت منجر به آسیب اجتماعی بزرگتری مثل طلاق می‌شود

او همچنین با اشاره به اینکه امر ازدواج بعضاً به یک مبادله مالی تبدیل شده است، تصریح می‌کند:

 همین الان در مناطقی که فقر فرهنگی و مادی وجود دارد، نگرانیم که اگر وام ازدواج را از یک مبلغی بیشتر کنیم، ازدواج تبدیل به یک مبادله مالی شود که هیچ فایده‌ای هم ندارد. [5] 

*بدیهیست که پیرامون صحبت‌های تندگویان بایستی اقتراح بیشتری توسط کارشناسان صورت گیرد.

مع‌الوصف اما به نظر می‌رسد بحث ترویج ازدواج در وزارت ورزش و جوانان جدی نیست و آقایان بیش از اهتمام به این مسئله مهم، در تحیّر نظریات منورالفکرانه راجع به امر ازدواج به سر می‌برند.

چیزی که نهادهای متولی در بحث ازدواج حتماً بایستی نسبت به آن توجه داشته باشند این است که وظیفه حاکمیتی آنها در قبال ازدواج؛ قطره‌چکانی امکانات و چکاپ واکنش آدم‌ها به این تزریق مرحله‌ای نیست!

بلکه آنها بر اساس عقلانیت حکومتی بایستی حد اعلای امکانات ازدواج و ایضا رفع مشروع نیاز جنسی را برای همه فراهم بیاورند و سپس به رفع مشکلاتی مثل طلاق، ازدواج اجباری و… بپردازند.

قبل از تندگویان، یک مقام دولت دیگری نیز از شیوع ازدواج موقت در جامعه ابراز تأسف کرده بود ![6]

کارشناسان معتقدند وزارت ورزش و جوانان در طول مدت ریاست‌جمهوری آقای روحانی، کمترین میزان توجه را به امر جوانان و نیازهای آنها داشته است.

این حقیقت واضح، زمزمه‌هایی را مبنی بر ضرورت تولد دوباره یک سازمان یا وزارتخانه که مختصّ امور جوانان فعالیت کند را موجب شده است.

*عکس از ایلنا

***

1_ https://khabarfarsi.com/u/69768103

2_ mshrgh.ir/882380

3_ mshrgh.ir/956963

4_ mshrgh.ir/803313

5_ http://www.azarnewsonline.com/khabar/571865

6_ mshrgh.ir/923844

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان