برترینها - امین نقی زاده: مدل 2019 مرسدس AMG E53 کابریولت به تازگی توجه علاقهمندان زیادی را به خود جلب کرده است. این خودروی متفاوت از سیستم هیبریدی ملایم (Mild) استفاده کرده و به یک توربوشارژ الکتریکی مجهز شده است. علاوه بر موارد مذکور؛ مرسدس AMG E53 کابریولت را باید تقریبا یک خودروی لوکس بدانیم؛ چون فضای داخلی این خودرو بسیار جذاب بوده و ما شاهد ترکیب تکنولوژی، رنگ قرمز و پوششهای کرومی هستیم!
مرسدس AMG E53 کابریولت هیچ رقیب مستقیمی ندارد و با کمی جستجو در بازار جهانی، میتوان خودرویی مانند بی او و سری 6 کانورتیبل را به عنوان رقیبی برای مرسدس AMG E53 کابریولت معرفی کرد. البته این خودروها هیچگاه به یکدیگر نزدیک نبوده و تفاوت عمدهای میان آنها وجود دارد.
تا به اینجا ما با یک خودروی دوست داشتنی روبرو هستیم؛ اما قیمت مرسدس AMG E53 کابریولت بسیار بالا بوده و هرکسی توان خرید آن را ندارد. ولی باید مرسدس AMG E53 کابریولت را یک خودروی شایسته دانست و به همین خاطر باید قیمت آن را نادیده گرفت!
قیمتگذاری
برای خرید یک دستگاه مرسدس AMG E53 کابریولت شما 80350 دلار پرداخت کرده و نسخه پایه و استاندارد آن را به خانه میبرید.
ولی باید بدانید که مانند سایر محصولات AMG با افزودن امکانات و ویژگیهای متنوع؛ باید پول بیشتری به کمپانی مرسدسبنز پرداخت کنید.
به عنوان مثال برای برخورداری از رنگ Designo Cardinal Red Metallic باید 1080 دلار دیگر پرداخت کرد. همچنین برای استفاده از چرم ناپا سیاه با طراحی مخصوص AMG، تکههای فلزی متنوع در کابین، بسته فیبرکربن بدنه AMG، لاستیکهای 20 اینچی، نورپردازی خارجی، فرمان AMG، اگزوز performance مخصوص AMG، ماساژور صندلیهای جلو به همراه گرمکن و سردکن، head up، سیستم تهویه و خوشبو کننده هوا، امکان بسته شدن اتوماتیک دربها، سیستم کمکی پارکینگ، ترمز اضطراری، هشدار نقطه کور و هشدار ترافیک در مجموع بیش از 100 هزار دلار خرج خواهید کرد!
طراحی
این برای اولین بار است که AMG در کلاس E مرسدس؛ یک خودروی کابریولت خلق کرده و پیش از این در کارخانه آفالترباخ AMG هیچ نسلی از کلاس E را با این مشخصات ظاهری ندیده بودیم. البته اگر دانش شما نسبت به خودروهای مرسدسبنز بسیار عمیق و زیاد باشد؛ قطعا به CLK 63 کابریولت اشاره میکنید! خودروی مذکور پیش از کابریولت کلاس E تولید شده بود و شباهتهایی میان CLK 63 و E53 وجود دارد. هر دو خودرو چهرهای اسپرت دارند؛ ولی E53 بهتر و بروزتر بوده و در مجموع باید گفت که AMG خواهر و یا برادر جدیدِ CLK 63 را تولید کرده است!
در E53 از رینگهای 20 اینچی استفاده شده و در عقب وجود اگزوزهای چهارگانه نظر ما را به خود جلب میکند. به غیر از اینها چیز خاص و ویژهای در E53 وجود نداشته و حتی رنگ گران قیمت Designo Cardinal Red هم باید نادیده گرفت! خطوط روی بدنه E53 ساده و ظریف بوده و تمایز آشکاری بین E53 و E63 به وجود آمده است.
فضای کابین خودروهای مرسدسبنز، همیشه مورد علاقه ما بوده و در میان خودروسازان آلمانی در بهترین شرایط ممکن قرار دارند. در E53 هم یک کابین لذت بخش را شاهد هستیم و باید گفت که حقیقتا E53 ارزش پرداخت 80 هزار دلار را دارد!
محیط کابین E53 دوست داشتنی بوده و از نکات مثبت آن باید به پوشش چرمی با کیفیتی اشاره کرد که توسط نخهای قرمز رنگ دوخته و تزئین شدهاند. به غیر از این باید به جزئیاتی مانند دریچههای هوای فلزی turbine-style، سیستم نورپردازی LED و اختیاری کابین و سیستم صوتی Burmester اشاره کرد. در مجموع باید گفت که همه چیز کیفیت بالایی داشته و در محیط داخلی E53 احساس سرگردانی و خستگی ندارد!
راحتی
پیش از این در بخش مرتبط با قیمتگذاری این خودرو، به بسیاری از امکانات مرسدس AMG E53 کابریولت اشاره کردیم. در آن بخش خواندید که در مرسدس AMG E53 کابریولت میتوان از سیستم خوشبو کننده هوا، ماساژور صندلیها و... استفاده کرد و از رانندگی با یک AMG لذت برد! اما شاید شما فکر کنید که این امکانات و ویژگیها بیشتر شبیه به حیلهای برای جلب نظر شما و برای خالی کردن جیبتان باشد؟! در پاسخ باید گفت که شما درست حدس زده و AMG فقط به فکر جیب پر پول شماست!
در کلاس E مرسدسبنز صندلیها یک مشکل جدی داشته و ارتفاع آنها کمی بلند است. در E53 نیز مانند سایر محصولات کلاس E، صندلیها بلند بوده و راننده باید ارتفاع، کودی کمر و... آنها را تنظیم کند. ماساژور صندلیها باعث گرم شدن آنها شده و بادی گرم را تولید میکنند که از خروجی قسمت بالای صندلیها خارج شده و به پشت گردن شما میرسد!
البته این در حالی است که شما از سیستم سردکن صندلی استفاده کرده و اصلا انتظار باد گرم را ندارید! به گفته خریداران E53 این یک تجربه بسیار بد بوده و مشکل مذکور در تمام صندلیهای E53 وجود دارد! علاوه بر این فضای سرنشینان عقب واقعا کوچک و تنگ است.
کیفیت سواری با E53 هم بد نیست! رفتار سیستم تعلیق انطباقی این خودرو به حالت رانندگی شما بستگی داشته و در صورت استفاده از حالت COMFORT سیستم تعلیق نرمی خود را از دست داده و کمی خشک عمل میکند. پس E53 برای رانندگی تهاجمی مناسب بوده و رانندگی با این خودرو در ترافیک و... را پیشنهاد نمیکنیم. در نهایت ما انتظار داریم که مرسدسبنز بالاخره به یک تعادل در ساخت سیستم تعلیق خودروهای خود رسیده و مشتریان خود را آزار ندهد!
فناوری و اتصال
خریداران مرسدس AMG E53 کابریولت باید پول زیادی بابت آن پرداخت کرده و به همین دلیل انتظار اولیه آنها این است که از فناوریهای جدیدی در خودروی گران قیمت خود استفاده کنند.
اما در E53 خبری از تکنولوژیهای آنچنانی نیست و شما خیلی شگفتزده نمیشود. در این خودرو از سیستم جدید MBUX استفاده شده و دستیار صوتی آن عملکرد مطلوبی ندارد! بنابراین کاربران مرسدس AMG E53 کابریولت فقط از یک سیستم اطلاعاتی استاندارد برخوردار بوده و توان کنترل عملکرد سیستمهای مختلف مرسدس AMG E53 کابریولت را به لطف دو صفحه نمایش 12.3 اینچی خواهند داشت.
این صفحههای نمایش باعث میشوند که شما به تعدادی از منوها و تنظیمات مرسدس AMG E53 کابریولت دسترسی داشته باشید؛ اما فونت بد و گرافیک ساده آنها شما را غافلگیر خواهد کرد! همه چیز ساده بوده و گردش در سیستم اطلاعاتی مرسدس AMG E53 کابریولت جذابیت خاصی ندارد.
ولی وجود سیستم صوتی Burmester، شارژر بیسیم تلفن همراه، Android Auto، Apple CarPlay و در نهایت امکان انتخاب 64 رنگ برای نورپردازی محیط داخلی مرسدس AMG E53 کابریولت شاید کمی شما را آرام کند!
مشخصات فنی و عملکرد
مرسدس AMG E53 کابریولت به یک پیشرانه 3 لیتری Inline-6 با توان 429 اسببخار و گشتاور 384 پوند فوت مجهز شده است. در این خودرو علاوه بر پیشرانه مذکور؛ از یک موتور الکتریکی هم استفاده شده و در صورت نیاز این پیشرانه به کمک موتور اصلی در مرسدس AMG E53 کابریولت خواهد رفت. در این خودرو از تکنولوژی EQ Boost مرسدس استفاده شده و پیشرانه مانند یک ژنراتور قدرتمند عمل میکند. در شرایط خاص رانندگی؛ پیشرانه الکتریکی کوچک مرسدس AMG E53 کابریولت به کمک شما خواهد آمد و 21 اسببخار را به شما هدیه خواهد داد.
با فعال شدن پیشرانه مذکور سیستم توربوشارژ بلافاصله فعال شده و به شکل قابل توجهی شاهد کاهش تاخیر توربوشارژ Borg Warner هستیم. در واقع ما هماهنگی خوبی را میان قطعات الکتریکی و مکانیکی E53 میبینیم و باید این وضعیت را یک شورش مطلق دانست!
هنگام فعالیت پیشرانه الکتریکی E53 یک نیروی ضعیف؛ اما هیجانانگیز به پیشرانه Inline-6 افزوده شده و با کمک نیروی برق و فعالیت بدون تاخیر سیستم توربو؛ گشتاور تولیدی با تمام وجود به چرخها منتقل شده و لذت یک سواری هیجانانگیز را به امغان میآورد.
در مرسدس AMG E53 کابریولت از یک گیربکس 9 سرعته AMG برای انتقال قدرت پیشرانه به چرخها استفاده شده است. عملکرد گیربکس این خودرو بسیار مطلوب بوده و تعویض دندهها سریع و به موقع است. در صورت استفاده از حالت دستی برای تعویض دندهها در مرسدس AMG E53 کابریولت هم به خوبی شاهد عملکرد و شخصیت قوی و قدرتمند این خودرو خواهید بود.
به طور کلی از نظر فنی هیچ ایرادی نمیتوان از مرسدس AMG E53 کابریولت گرفت و باید آن را یک AMG واقعی بدانیم. هماهنگی پیشرانهها بسیار خوب بوده و در مجموع عملکرد آنها ستودنی است.
ایمنی
خوشبختانه این روزها خودروهای گران قیمت از نظر ایمنی و تکنولوژیهای مرتبط به آن در جایگاه مناسبی قرار دارند. مرسدس AMG E53 کابریولت هم از این قاعده مستثنی نبوده و به شکل استاندارد امکاناتی مانند سیستم نظارت بر نقاط کور، چراغهای جلو و عقب LED، سیستم کمکی پارکینگ و... در این خودرو موجود است.
اما برای برخورداری از بسته کمک راننده مرسدس باید 2250 دلار هزینه کرد و تقریبا تمام ویژگیهای ایمنی قابل تصور را به مرسدس AMG E53 کابریولت آورد. در صورت استفاده از سیستم مذکور، خودرو همیشه آماده واکنش دربرابر تصادفات، عابرین پیاده و خروج از خط حرکتی است. این سیستم توان تغییر خطوط حرکتی بدون دخالت راننده را داشته و بدون شک باید آن را یکی از بهترین سیستمهای ایمنی صنعت خودروسازی جهان دانست و امروزه مرسدس با برخورداری از آن به یکی از پرطرفدارترین برندهای خودروسازی جهان تبدیل شده است.
متاسفانه موسسات IIHS و NHTSA خودروی مرسدس AMG E53 کابریولت را تست نکرده و نمیتوان درباره تست تصادف این خودرو اظهار نظر کرد.
منبع: motor1