اقبال شاکری در گفتوگو با ایسنا، در تشریح اولویتها و برنامههای شورای شهر پنجم با بیان اینکه بازنگری اساسی در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران باید به عنوان یکی از اولویتهای مهم اعضای شورای شهر پنجم در نظر گرفته شود گفت: طرح جامع و تفصیلی نتوانسته به اهداف خود برسد و بر همین اساس باید یک نهاد ناظر مستقل فارغ از دولت و شهرداری در خصوص نظارت بر شهرسازی پایتخت تشکیل شود تا زیر نظر شورای شهر تهران به فعالیتهای خود ادامه دهد.
وی با بیان اینکه همواره در شورای شهر چهارم انتقاداتی مبنی بر اینکه شورا از کم و کیف صدور پروانههای ساختمانی باخبر نیست، وجود دارد گفت: با توجه به اینکه باید نهادی به منظور نظارت بر روند ساخت و سازها تشکیل شود که نه دولت و نه شهرداری در امر مدیریت این نهاد ناظر دخالتی نباید داشته باشند و این نهاد باید با نظارت مستمر و دائمی بر روند ساخت و سازها نظارت کرده و به شورا گزارش دهد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه ایجاد دیوان محاسبات در شورای شهر یکی از اولویتهای شورای پنجم است گفت: بودجه شهرداری را شورای شهر تصویب میکند اما پس از تصویب دیگر نظارتی نمیتوان بر بودجه داشت و بر همین اساس باید علاوه بر اینکه دیوان محاسبات شهری ایجاد شود، ذیحسابان مستقل که حکم و حقوق خود را از شورا میگیرند، انتخاب شوند چرا که در حال حاضر ذیحسابان زیر نظر شهرداری فعالیت می کنند و گزارشی به شورای شهر نمیدهند.
وی با بیان اینکه قانون شوراها دارای ایرادات اساسی است که در این سالها تلاش شده حداقل این کشتی متلاطم را به سکون و آرامش رساند افزود: با این حال باید با ارتقاء ظرفیت شورایاریها و همچنین بهره گیری از توان شورای عالی استانها به عنوان رابط پارلمانی بین دولت و شوراها، جایگاه و قانون شوراها را ارتقاء داد و نه تنها حداقلهایی که داریم را نگهداریم بلکه باعث رشد و شکوفایی قانون شوراها شویم.
شاکری ایجاد سامانه قراردادهای پروژههای عمرانی را یکی دیگر از الزامات شورای شهر و کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای پنجم دانست و گفت: باید سامانهای طراحی شود که مطالعات، تاییدیههای زیست محیطی، اجتماعی و ... پروژهها، تعیین پیمانکار و مشاور و ... تا پایان پروژه در آن اطلاعات وجود داشته باشد تا با این سامانه شفاف بتوانیم به صورت مشخص میزان پیشرفت پروژهها و صحت، انحراف برنامه و ... را رصد کنیم. این در حالیست که در حال حاضر گزارشهای موردی از انحرافات برنامه و بودجه دریافت میکنیم و زمانی مطلع میشویم که کار از کار گذشته است و دیگر نمیتوانیم به شهرداری یا پیمانکار بگوییم که پل را نساز یا آن را تخریب کن.
وی با بیان اینکه بر اساس اعلام کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر میزان عقب افتادگی از پروژهها بسیار زیاد است و این مسئله سبب افزایش هزینهها میشود اظهار کرد: با ایجاد یک سامانه و نظارت هوشمند میتوان در حین انجام پروژه از انحرافات و یا عقب ماندگیهای آن اطلاع پیدا کرد و در همان زمان با یک برنامه ریزی درست مجددا پروژه را به مسیر اصلی خود باز گرداند اما چون در حال حاضر این سامانه وجود ندارد تنها سال به سال در حین بررسی بودجهها از کم و کیف پروژه با خبر میشویم. همچنین این سامانه هوشمند شرایطی را فراهم میکند که پیمانکاران متخلف نیز مشخص شوند و میتوان آنها را جریمه و یا با وارد کردن به لیست سیاه به آنها کارهای متعدد ارائه نکرد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران افزود: وقتی قراردادها هوشمند و سامانهمند شود دیگر متوجه میشویم که کدام پروژه منابع را میبلعد و کدام پروژه تنها مبلغ بدهی را اضافه میکند.
شاکری با بیان اینکه قطعا حمایتهای مالی و معنوی از پویشهای جدید ارزشی و انقلابی همچون موسسات و کانونهای علمی، دانشگاهی و مذهبی و همچنین مساجد میتواند ما را در ارتقاء سطح آموزشهای شهروندی یاری دهد گفت: باید راهبرد مسجدمحوری را در فعالیتهای اجتماعی تقویت کنیم چرا که بعضا دیده شده جوانانمان که مدیران آینده هستند از یک منبر مذهبی یا یک کلاس آموزشی بهرههای بیشتری میبرند تا از کتابهای متعددی که در زمینه آموزشهای شهروندی چاپ میشود.
وی ضمن دفاع از عملکرد شورای شهر چهارم با بیان اینکه با وجود فعالیت دو طیف سیاسی با سلایق مختلف، شورا توانست کارهای بزرگ و مهمی انجام دهد گفت: کارهای بسیار خوبی در شورای چهارم انجام شده اما با وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید هر کاری که نظارت را سریعتر و آسانتر میکند انجام دهیم و قطعا ایجاد سامانههای هوشمند اطلاعاتی و بهره گیری از منابع انسانی متعهد میتواند ما را در نظارت هر چه بهتر یاری کند.