افطاری شب هفتم ماه رمضان؛ کیک صفوف لبنانی

کیک صفوف (sfouf) یک کیک لبنانی زردچوبه‌ای است که با دو نوع آرد، زردچوبه و آجیل درست می‌شود. این کیک به دلیل وجود زردچوبه رنگ زرد چشم نوازی دارد که ظاهر و مزه آن را با سایر کیک‌ها متفاوت می‌کند.

برترین‌ها - زهرا موسوی: کیک صفوف (sfouf) یک کیک لبنانی زردچوبه‌ای است که با دو نوع آرد، زردچوبه و آجیل درست می‌شود. این کیک به دلیل وجود زردچوبه رنگ زرد چشم نوازی دارد که ظاهر و مزه آن را با سایر کیک‌ها متفاوت می‌کند.

کیک صفوف نام خود را از شیوه سرو کردن آن می‌گیرد. این کیک به دلیل استفاده از آرد سمولینا و یا ذرت (آن چنان که من انجام دادم) به سرعت خرد می‌شود بنابراین موقع سرو روی آن برش‌هایی ایجاد می‌کنند و آن را به صورت تکه تکه بر می‌دارند و صفوف به معنای خطوط است که همان خطوط برش روی کیک هستند. معمولا برای این کیک از آرد سمولینا استفاده می‌شود، اما من آرد ارزان قیمت ذرت را جایگزین سمولینا کردم. استفاده از سایر ادویه‌ها همانند انیس ستاره‌ای و یا هل آزاد است، اما من از هیچکدام استفاده نکردم.

افطاری شب هفتم ماه رمضان؛ کیک صفوف لبنانی

مواد لازم

  • آرد ذرت خیلی ریز: 1 و 1/2 پیمانه
  • آرد سفید گندم: 1/2 تا 2/3 پیمانه
  • روغن مایع: 1/2 پیمانه
  • شیر یا آب: 1 پیمانه (شیر بادام در صورت وگان بودن)
  • شکر: 1 پیمانه
  • گردو: 1/2 پیمانه (اختیاری)
  • زردچوبه: 2 تا 4 قاشق چایخوری (به نکات مهم مراجعه کنید)
  • بیکینگ پودر: 1 و 1/2 قاشق چایخوری
  • وانیل: 1 قاشق چایخوری

افطاری شب هفتم ماه رمضان؛ کیک صفوف لبنانی

طرز تهیه:

1. ابتدا فر را با دمای 180 درجه سلسیوس گرم کنید. آرد ذرت و آرد گندم را الک کنید و در کاسه بریزید. بیکینگ پودر را هم حتما در مواد الک کنید. آرد‌ها را با یک ویسک دستی بهم بزنید تا مخلوط شوند. شکر را هم اضافه کرده و بهم بزنید. سپس شیر یا آب، روغن مایع و وانیل را اضافه کرده و با چنگال بهم بزنید تا یکدست شود. این مخلوط بخاطر وجود آرد ذرت حالت خمیری و چسبناک ندارد و مقداری شل است.

افطاری شب هفتم ماه رمضان؛ کیک صفوف لبنانی

2. قالب کیک را چرب کنید و مواد را در آن بریزید. روی آن نیمی از گردو، بادام یا هر آجیل دیگری که دوست دارید بریزید، ولی معمولا از گردو استفاده می‌شود من برای اولین بار که درست کردم از گردو استفاده نکردم و مزه آن خیلی خوب بود. حتی می‌توانید گردو را در کاسه همراه مواد مخلوط کنید سپس مواد را داخل قالب بریزید. برای درست کردن این کیک بهتر است از یک قالب با قطر کم و از نوع کمربندی استفاده کنید. چون همانطور که قبلا گفتم این کیک ترد است و زود خرد می‌شود بنابراین با قالب کمربندی به راحتی می‌توان آن را یکجا خارج کرد. من قالب کمربندی نداشتم بنابراین از همان ظرف پیرکس همیشگی استفاده کردم.

3. قالب کیک را در فر از پیش گرم شده بگذارید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه بماند. زمان پخت کیک بستگی به نوع فر شما دارد، ولی برای من همان 30 دقیقه که در همه جا گفته می‌شود مناسب بود. پس از این زمان کیک را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شود. سپس آن را به صورت خطوطی موازی و عمود بر هم برش بزنید. باقیمانده گردو‌ها را روی آن بپاشید. کیک را با چای سرو کنید.

افطاری شب هفتم ماه رمضان؛ کیک صفوف لبنانی

نکات مهم

  • در مواد لازم میزان زردچوبه 2 تا 4 قاشق ذکر شده است در حالی که در دستور اصلی مقدار آن 6 قاشق چایخوری ذکر شده. من اولین بار برای درست کردن آن از یک زردچوبه خالص هندی و به میزان 3 قاشق چایخوری استفاده کردم که رنگ زرد بسیار زیبایی به آن داد. با استفاده از 2 قاشق چایخوری اصلا مزه زردچوبه را در کیک احساس نخواهید کرد و تنها یک رنگ زرد به آن خواهید داد. من بخاطر ذائقه متفاوت ایرانی میزان زردچوبه را خیلی کم کردم. اگر طعم زردچوبه‌ای دوست دارید همان 6 قاشق را استفاده کنید. به هر حال نوع زردچوبه هم مهم است.
  • در تهیه این کیک از آرد ذرت خیلی ریز استفاده می‌شود. سعی کنید موقع خرید توجه کنید که حتما ریز باشد من مجبور شدم هر بار آرد را الک کنم و بخشی از آن را که از الک رد نمی‌شد کنار بگذارم. نوع آرد ذرت در ظاهر صاف و یکدست آن خیلی موثر است. اگر آرد درشت باشد روی کیک به واسطه سبوس ذرت لکه‌های کوچک قهوه‌ای رنگ ظاهر می‌شود.
  • یک پیمانه شکر ظاهرا زیاد به نظر می‌رسد در حالی که موقع سرد شدن کیک آنقدر‌ها شیرین نیست.
  • می‌توانید به جای شیر از آب استفاده کنید من از شیر استفاده کردم تا لطیفتر باشد.
  • استفاده از گردو کاملا اختیاری است و حتی می‌توانید آن را حذف کنید.
  • این کیک معمولا همراه چای مصرف می‌شود و مزه خوشایندی را با همراه کردن چای ایجاد می‌کند.
  • به طور سنتی از ارده برای چرب کردن قالب استفاده می‌شود که من استفاده از روغن مایع را ترجیج دادم به این صورت لبه کیک نمی‌سوزد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان