وبسایت سرپوش: نوستالژیهای زیادی وجود دارند که ایرانیان را به دهه 50، 60 و 70 شمسی گرهزدهاند؛ اما برای عاشقان خودرو، آن روزگاران یادآور خودروهای جعبهای شکل کوچک، با چراغهای دوگانه جذاب و پرسرعت بی ام و است. خودروهایی که بعضی از آنها علاوه بر ایران در سراسر جهان به عنوان خودروهای افسانهای شناخته میشوند. خوشبختانه بعضی از این نوستالژیها همچنان با صلابت در خیابانها دیده میشوند و هنوز هم بعد گذشت دههها نگاهها را به خود جلب میکنند.
معمولاً خودروهای کلاسیک عاشقان زیادی در ایران دارند که با علاقه خاصی از آنها نگهداری میکنند. خودروهای بی ام و در این میان جایگاه ویژهای دارند. به دلیل کیفیت ساخت بالای خودروهای آلمانی و البته نگهداری و مراقبت صاحبان ایرانی آنها، تعداد زیادی از این پیرمردهای خسته همچنان قابلیتهای خود را حفظ کردهاند. این موضوع سبب شده است که خریدوفروش بی ام و کلاسیک امروزه طرفداران زیادی داشته باشد. به همین بهانه میخواهیم در این مقاله با خودروهای نوستالژی بی ام و در ایران آشنا شویم.
بی ام و 2002
بی ام و 2002 با ظاهری شبیه به ستارههای هالیوودی دهه 50 میلادی یکی از آن خودروهایی که است که چیزی فراتر از یک وسیله برای رانندگی هستند. این ستاره کوچک 2 در ابتدا در اواخر دهه 60 میلادی درست در زمانی که خودروهای معمول تقریباً دو برابر بزرگتر از بی ام و 2002 بودند به بازار عرضه شد. شاید در نگاه اول این خودرو چندان هیجانانگیز نباشد، اما وقتی پشت فرمان آن مینشینید این فلفل کوچک، تند و تیز بودن خود را به رخ میکشد.
این خودرو در دهه 50 شمسی دل بسیاری از جوانان ایرانی را به دست آورده بود. حتی حالا نیز با گذشت اینهمه سال هنوز هم رانندگی با بی ام و 2002 بسیار جذاب است و از راحتی این خودرو کوچک شگفتزده خواهید شد.
بی ام و 518
بی ام و 518 یکی از خودروهای همدوره بی ام و 2002 است. اگر بی ام و 2002 را آن پسر کوچک شر خانواده بدانیم، بی ام و 518 نیز آن پسر بزرگ، جا افتاده و با کلاس است که اعتبار بالایی نیز نزد همگان دارد. سری 5ها همواره دسته لوکس بی ام و محسوب میشدهاند و این سدان زیبا نیز از این قاعده مستثنا نیست. چهره جذاب و گیرای 518 به همراه لیستی از امکانات سطح بالا در زمان عرضه باعث شده بود قشر متوسط و بالایی جامعه به خرید این خودرو علاقه زیادی نشان بدهند.
البته زیبایی و لوکس بودن تنها ویژگیهای مثبت این خودرو نیست، موتور نهچندان بزرگ بی ام و 518 عملکرد بسیار خوبی داشت که حتی با خودروهای امروزی تولید امروز با 40 سال فاصله سنی نیز قابلمقایسه است. رانندگی پشت فرمان این خودرو بسیار لذتبخش است و دید زیادی نسبت به جاده نیز وجود دارد. البته تر و فرز بودن بی ام و 2002 در این مدل دیده نمیشود. خوشبختانه تعدادی از بی ام و 518های کلاسیک هنوز هم شرایط خوبی دارند و گهگاه آگهی فروش بی ام و 518 دیده می شود.
بی ام و e30 m3
بعد از انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس برای مدتی ستارههای آلمانی جایی در بازار ایران نداشتند تا نوبت به ورود به یکی از افسانهایترین خودروهای جهان رسید که راهش را به ایران پیدا کند. ستارهای که جادهها را به آتش میکشید و درون پیست مسابقات خدایی میکرد. بی ام و m3 نسل اول با طراحی تکرار نشدنی و موتوری که یک شاهکار مهندسی در زمان خود محسوب میشد یک خودرو رؤیایی برای بسیاری از مردم جهان بود. فروش بی ام و m3 خیلی محدود انجام شد و در حال حاضر تعداد بسیار کمی از آن در سراسر جهان موجود است. خوشبختانه تعدادی از آنها وارده ایران شدهاند و هر از گاهی خیابانها را به حضور خود مفتخر میکنند.
این خودروهای کلاسیک از ارزش بالایی برخوردار هستند و طرفداران خودروهای اسپرت کلاسیک در ایران رؤیای داشتن همچین خودرویی را در سر میپرورانند. به همین دلیل قیمت بی ام و m3 نسبت به سایر بی ام وهای کلاسیک بیشتر است. اگر قصد خرید یکی از اسطورههای خودروهای اسپرت را دارید، میتوانید با جستجو در بین آگهیهای خرید و فروش بی ام و m3 خاصترین بی ام وهای کلاسیک ایران را خریداری کنید.