برترین ها: اگر اهل پورشه و خودروهای کانورتیبل باشید تا بحال حتما اسم اسپیدستر به گوشتان خورده است. از سال 1954 پورشه تصمیم به تولید خودروهایی گرفت که سقف نداشتند و پورشه به این نوع از خودروها پسوند اسپیدستر را داد. اسپیدسترها خیلی در بازار فروش قابل پیدا شدن نبودند چراکه تنها در نسخههای محدود و به تعداد سرانگشتی ساخته میشدند و همین عاملی شد که همیشه افرادی که این سری از خودروها را داشتند جزو افراد خاص جامعه باشند.
این هدف اولیه پورشه نبوده و در ابتدا قرار بر تولید خودرویی برای تمام اقشار جامعه بود. اما درنهایت این سری وارد مرحلهای جدیدی از عمر خود شد که تنها محدود به قشر پردرآمد جامعه شد.
پس با ما باشید تا با این مدل از سری خودروهای پورشه بیشتر آشنا شوید.
(1954) 356 Speedster
قصه از آنجا شروع شد که وارد کنندگان پورشه به ایالات متحده، آلمانها را متقاعد به ساخت خودروهایی بدون سقف که قیمتی کمتر از 3 هزار دلار آن زمان داشت، کردند و این شد که در سال 1954 اولین خودرو از سری اسپیدستر بنام Speedster 356 متولد شد. از نظر ظاهری بیشباهت به خودروهای کابریولت نبود، با همان استایل، اما شیشههایی کشیدهتر و تجهیزات و آپشنهایی کمتر! پول کمتر، خودروی ارزانتر، منطق آن زمان برای تولید این سری از خودروها این بود.
(1988) G-Model 911 Speedster
تنها 2103 خودرو از این مدل تولید شد. خودرویی با بدنهی کشیدهتر شدهی مدل کررا که پهنای آن کاملا چشمها را به خود خیره میکرد. نسبت به مدل 356 زاویه شیشه جلویی بیشتر شده و مقداری پرآپشنتر. یک قاب پلاستیکی در پشت صندلیها که جعبه دندهی دستی و قلب تپنده توربو در زیر آن مخفی شده نیز باعث محبوبیت این مدل در بین جوانان شده بود.
(1992) 964 Speedster
برخلاف مدلهای قبلی در این سری از بدنهای باریک در ساخت اسپیدستر استفاده شد و پورشه تصمیم به ساخت تنها 930 عدد از آن را گرفت. جالب است بدانید این مدل نه تنها سیستم تهویه نداشت بلکه ایربگ و شیشه بالابر برقی هم که در آن زمان رواج داشت نیز بر روی آن قرار نگرفته بود. پورشه برای جبران این کمبود از صندلیهای خاص و زیبایی که از مدل 911 کررا قرض گرفته بود استفاده کرد.
(1995) 993 Speedster
تک و تنها! فقط دو دستگاه از این مدل ساخته شده است. یک مدل سبز رنگ با گیربکس اتوماتیک با بدنهای باریک و کشیده مخصوص فردیناند الکساندر بنیانگذار شرکت پورشه و یک مدل نقرهای رنگ با گیربکس دستی و بدنهای پهن برای جری ساینفلد، کمدین مشهور آمریکایی. این دو نمونه از ارزش بالایی برخوردارند، ولی از آنجایی که تنها دو دستگاه از این خودرو موجود بود، بعضیها به ساخت اسپیدستر شخصی خود روی آوردند و برای این کار از پورشه 993 کابریو (993 Cabrios) استفاده کردند.
(2010) 997 Speedster
بین تولید مدل 993 که تنها دو عدد از آن وجود داشت با مدل جدید یعنی 997، 15 سال اختلاف افتاد. 15 سال غیاب اسپیدسترها در جادههای پر پیچ و خم آلمان. اما این بار به مناسبت 25-امین سالگرد تاسیس شرکت پورشه، 356 عدد از این مدل تولید شد که هرکدام قیمت 200 هزار دلاری داشتند. قیمتی که برای پرداخت آن حسابی باید فکر کرد و دید آیا ارزش این همه پول را دارد یا خیر؟
(2019) 991 Speedster
و اما رسیدیم به مقصد نهایی اسپیدسترها. بعد از ماهها انتظار و چشم به راه بودن به نسخه کانسپت و انواع تیزرهای تبلیغاتی درنهایت مدل 991 که درواقع همان پورشه 911 است با رنگ و لعاب اسپیدسترها معرفی شد. خودرویی که 211 هزار دلار قیمت دارد. با این قیمت یک پورشه خاص با موتور 6 سیلندر 4 لیتری که توان تولید 503 اسب بخار را دارد صاحب میشوید.
منبع: topgear