فیسبوک گزارش مالی مربوط به سهماههی اول سال 2017 را منتشر کرد که بر اساس آن، بزرگترین شبکهی اجتماعی جهان موفق شده است با رشد 49 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، درآمد 8 میلیارد دلاری به جیب بزند. همچنین فیسبوک موفق شده است میزان سود خود را با 76 درصد افزایش به 3 میلیارد دلار افزایش دهد.
اما نکتهای که فیسبوک طی ارائهی گزارش مالی خود به آن اشاره کرد، رسیدن تعداد کاربران فعال ماهیانهی این شبکهی اجتماعی به بیش از 1.94 میلیارد نفر تا پایان ماه مارس است. تعداد کاربران فعال ماهیانهی فیسبوک در مقایسه با زمستان 2016، رشدی 17 درصدی دارد. با احتساب جمعیت 7.6 میلیارد نفری کرهی زمین، میتوان چنین نتیجه گرفت که بیش از یکچهارم جمعیت حال حاضر دنیا جزو کاربران فعال ماهیانهی فیسبوک هستند. با توجه به اینکه بخش بزرگی از درآمد تبلیغاتی فیسبوک از طریق تبلیغات در موبایل به دست آمده است؛ میتوان موبایل را اصلیترین راه دسترسی به فیسبوک توسط کاربرانش عنوان کرد.
البته نتایج درخشان در فصل اول سال جاری را نمیتوان بهمنزلهی نبود چالش برای فیسبوک دانست. با توجه به رشد خارقالعادهی سوددهی و درآمد کمپانی، بسیاری از سهامداران نگران ادامهی این روند رشد هستند. همچنین با توجه به جمعیت بالای کاربران فیسبوک، این شبکهی اجتماعی باید کنترل خود بر محتوا را بیش از پیش افزایش دهد تا از این طریق، علاوه بر جلوگیری از انتشار اخبار کذب و نادرست، محتوای غیراخلاقی و ناراحتکننده را نیز از شبکهی خود دور کند.
فیسبوک در راستای یافتن کانالهای بیشتر بهمنظور درآمدزایی و تداوم رشد، بخش زیادی از بودجهی خود را به تحقیقات و توسعه اختصاص میدهد؛ بهطوریکه بر اساس اطلاعات ارائهشده، این کمپانی طی سهماههی زمستان نزدیک به 1.16 میلیارد دلار در این حوزه سرمایهگذاری کرده است.