جشنواره نخل‌های فرانسوی با نشست خبری دبیر این فستیوال افتتاح شد

سوت آغاز کن

دنیای اقتصاد : جشنواره «کن» روز گذشته افتتاح شد؛ فستیوالی که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین رویدادهای سینمایی جهان و به‌عنوان ویترینی برای فیلم‌های مهم دنیا همواره مرکز توجه بوده است

تجلیل از آلن دلون

پس از اعلام اینکه جشنواره کن امسال جایزه نخل افتخاری خود را به «آلن دلون» اسطوره سینمای فرانسه می‌دهد، سازمان زنان آمریکا و هالیوود به سبب برخی اظهار نظرهای این بازیگر درباره خشونت علیه زنان و همچنین حمایت از قدرت گرفتن جناح راست در فرانسه، از اعطای این جایزه به وی انتقاد کردند. فرمو درباره این انتقادها نیز توضیح داد: قرار نیست به «آلن دلون» جایزه صلح نوبل دهیم. او آزاد است که در هر زمینه‌ای دیدگاه‌های خود را بیان کند. امروز تجلیل کردن از چهره‌ها بسیار دشوار شده است چرا که همه به نوعی یک پلیس سیاسی دارند که درون آنها فعال می‌شود.

فیلم جنجالی تارانتینو

دبیر جشنواره فیلم کن درباره تاخیر بیش از حد معرفی فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» به‌عنوان یکی از فیلم‌های جشنواره نیز گفت: علت این تاخیر و اعلام دیرهنگام، استفاده «تارانتینو» از فرمت 35 میلی‌متری بود و «تارانتینو» فیلم را اواخر سال گذشته به پایان رساند اما حتی تا اواخر ماه مارس نیز فیلم هنوز آماده نبود. حضور «تارانتینو» در کن بسیار مهم است چرا که او از بزرگ‌ترین فیلم‌سازان هم نسل خود و یک دوست است که از بازگشت او به جشنواره خوشحالم. فرمو درباره سیاست انتخاب فیلم «مرده‌ها نمی‌میرند» ساخته «جیم جارموش» به‌عنوان فیلم افتتاحیه نیز گفت: این فیلم بسیار ضد ترامپ است و درباره هژمونی و سلطه آمریکا صحبت می‌کند و «جارموش» با ساخت فیلم نشان داده که از آنچه اکنون در آمریکا در حال روی دادن است، خوشحال نیست.

حضور بزرگان

در این دوره بزرگانی چون خاویر دولان، پدرو آلمادوار، ترنس مالیک، بونگ جون هو و کن لوچ با جدیدترین فیلم‌هایشان در فستیوال فیلم کن 2019 حضور می‌یابند؛ اتفاقی که نشان‌دهنده یکی از قوی‌ترین دوره‌های برگزاری جشنواره در سال‌های اخیر است. دولان با فیلم «ماتیاس و ماکسیم» که خودش هم در آن بازی کرده، آلمادوار با فیلم «رنج و شکوه» و کن لوچ برنده دو نخل طلای کن با فیلم «ببخش دلتنگت شدیم» به جیم جارموش پیوستند که فیلمش «مرده‌ها نمی‌میرند» به‌عنوان فیلم افتتاحیه در جشنواره به نمایش درآمد. همچنین ترنس مالیک نیز با فیلم درامی از جنگ جهانی دوم با عنوان «زندگی پنهان» در کن حاضر خواهد شد. بونگ نیز با فیلم «پارازیت»، مارکو بلوچیو با فیلم مافیایی «خائن»، ژان پی‌یر و لوک داردن با فیلم «احمد» دیگر بزرگان حاضر در این دوره هستند. این فیلم نگاهی به بنیادگرایی مذهبی در اروپا دارد. کلیبر مندونچی فیلو کارگردان برزیلی نیز با فیلمی با عنوان «قوش شب» دیگر کارگردان نامدار حاضر در این دوره خواهد بود.

فیلشاه ایرانی

اگر چه امسال سینمای ایران در بخش‌های اصلی جشنواره نماینده‌ای ندارد ولی در بخش بازار بین‌المللی انیمیشن «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان برای تعاملات تجاری روی پرده می‌رود. این انیمیشن سینمایی که جمعه 17 مه ‌2019 (27 اردیبهشت) در پردیس سینمایی Palais Cinema شهر کن به نمایش در می‌آید درباره گله‌ای از فیل‌هاست که رئیس آن صاحب فرزندی می‌شود. فرزندی که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «فیلشاه» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود... «فیلشاه» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری در اکران نوروزی 97 موفق شد پس از 7 هفته نمایش، رکورد فروش تاریخ انیمیشن ایران را بشکند و به «پرفروش‌ترین انیمیشن سینمای ایران» تبدیل شود. «فیلشاه» به مجموع فروش بیش از 8 میلیاردی در گیشه سینماهای ایران رسید.هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن دیروز 14 مه ‌(24 اردیبهشت) آغاز شده است و تا 25 مه ‌(4 خرداد) ادامه خواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان