به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، شرکت هواپیمایی بوئینگ یکی از بزرگترین صادرکننده هواپیمای آمریکایی به شمار میآید و چین مهمترین بازار صادرات بوئینگ را در دست دارد، این در حالی است که هم اکنون جنگ تجاری بین این 2 کشور خبر خوبی برای شرکت بوئینگ که مدتی است دچار بحران جدی شده است نیست.
اختلافات تجاری بین آمریکا و چین در روز دوشنبه در حالی شدت یافت که دولت چین در پاسخ به تصمیم انتقام جویانه آمریکا برای افزایش تعرفه به کالاهای چینی در هفته گذشته، تعرفههای جدیدی را برای کالاهای آمریکایی اعلام کرد.
سفارشهایی که شرکت بوئینگ از چین در گذشته دریافته کرده تا کنون از تعرفههای اخیر چین مصون بوده است. دور جدید تعرفهها که از اوایل روز دوشنبه صورت گرفته، تاثیر فوری بر روی این شرکت هواپیمائی نگذاشته است.
این در حالی است که اعمال دور جدید تعرفهها از سوی چین بر کالاهای آمریکایی چه بوئینگ بخواهد یا نه مجبور به پرداخت بیشتر مالیات بر واردات می کند، این امر میتواند مذاکرات جنگ تجاری را تغذیه کند.
شرکت هواپیمایی بوئینگ نمیتواند از فروشهای خود به چین دست برداشته و از سود آن بگذرد، اما این در حالی است که به گفته یکی از اعضای رسانه ملی چین ممکن این اتفاق برای بوئینگ رخ بدهد.
سر دبیر نشریات گلوبال تایمز چینی و انگلیسی در توییتی گفته است که چین ممکن است خرید محصولات کشاورزی آمریکا و انرژی را متوقف، سفارشهای شرکت بوئینگ را کاهش و در نهایت تجارت با آمریکا را محدود کند.
سی ان ان نوشت، درخواست برای سفر کردن در چین رو به رشد بوده و همین امر به بازار مهمی برای خرید هواپیما تبدیل شده است. شرکت هواپیمایی بوئینگ پیش بینی کرده است که چین به زودی اولین بازار یک تریلیون دلاری هواپیما در جهان مبدل میشود. تا سال 2037 بوئینگ تخمین زده است که چین به منظور رفع نیازهای سفر، مستلزم خرید 7690 فروند هواپیمای تجاری است.
حتی اگر چین به خرید هواپیمای بوئینگ ادامه دهد، با این وجود میتواند از موضوع نقص فنی بوئینگ 737 سری مکس به عنوان اهرم فشاری در جنگ تجاری استفاده کند.
سقوط مرگبار 2 هواپیمای بوئینگ در فاصله کمتر از 6 ماه در اتیوپی و اندونزی این شرکت را با بحران جدی رو به رو کرد. بسیاری از کشورها پرواز هواپیمای بوئینگ 737 سری مکس را در حریم هوایی خود ممنوع کردند و چین جزء اولین کشورهایی بود که این ممنوعیت را اعلام کرد.