دلایل اصلی اختلالات نعوظ در آقایان

نعوظ یک مرد بستگی به فاکتور‌های مهمی از سلامت عمومی او دارد: جریان خون او، قدرت قلبش، سطح هورمون‌هایش، عملکرد عصبی‌اش و حتی عملکرد مغزش، همه‌ی این‌ها می‌توانند موجب اختلال نعوظ شوند.

دلایل اصلی اختلالات نعوظ در آقایان

شاید تصور کنید فشار خون بالا یا دارو‌هایی که مصرف می‌کنید علت اختلال نعوظ تان هستند، اما این‌ها فقط دو عامل معمول در این مسئله به شمار می‌روند.

نعوظ یک مرد بستگی به فاکتور‌های مهمی از سلامت عمومی او دارد: جریان خون او، قدرت قلبش، سطح هورمون‌هایش، عملکرد عصبی‌اش و حتی عملکرد مغزش، همه‌ی این‌ها می‌توانند موجب اختلال نعوظ شوند.

طبق آمار انجمن اورولوژی آمریکا، یک دهم مردان، دوره‌ای در زندگی خود دچار اختلال نعوظ می‌شوند و این احتمال با افزایش سن (تقریبا 10 درصد به ازای هر دهه افزایش سن) بالاتر هم می‌رود. اختلال نعوظ در علم پزشکی این گونه تعریف می‌شود: عدم توانایی مکرر یا همیشگی برای رسیدن به نعوظ کافی یا حفظ آن جهت لذت جنسی.

گهگاه دچار مشکل در نعوظ شدن لزوما دلیلی برای نگرانی ندارد. برخی از علت‌های موقتی اختلال نعوظ می‌تواند شامل مصرف زیاد الکل، استرس، خستگی و یا حتی یک جر و بحث با همسر باشد. اما اگر این مسئله، بیش از 50 درصد اوقات در روابط جنسی مشکل ایجاد نماید، پس یک علت فیزیکی یا روانی وجود دارد که باید بررسی و درمان شود. اختلال نعوظ یک بیماری نیست، بلکه یک علامت است که باید دلیل اصلی آن را پیدا کرد.

پیدا کردن علت اختلال نعوظ حتی برای پزشکان هم کار سختی است، چون دلایل بالقوه‌ی زیادی می‌تواند وجود داشته باشد. در ادامه به شایع‌ترین علل اختلال نعوظ اشاره می‌کنیم.

مصرف الکل و مواد روانگردان

هرچند الکل و سایر مواد روانگردان در ابتدا می‌توانند میل جنسی را افزایش بدهند، اما معمولا در صورت زیاده روی کردن، آن را سرکوب می‌کنند. اگر مشکل‌تان بعد از رفع خماری و کسالت برطرف شد پس جای نگرانی وجود ندارد. اما خوب است بدانید بخش زیادی از اعتماد بنفس یک مرد به عملکرد جنسی‌اش وابسته است، بنابراین تلاش برای رفع اختلال نعوظ می‌تواند اعتماد بنفس او را ضعیف کرده و منجر به اضطراب بشود.

اضطراب عملکرد

نگرانی یک مرد بابت اینکه شاید نتواند به اندازه‌ی کافی نعوظ داشته باشد در واقع باعث می‌شود این اتفاق مکررا روی بدهد. زیرا هر نوع اضطرابی می‌تواند موجب ترشح آدرنالین بشود که در نتیجه جریان خون از اندام‌هایی که از لحاظ حیاتی اهمیت کمتری دارند (مانند بیضه‌ها) دور خواهد شد. خون زیاد و اکسیژن دار، اساس نعوظ است، و بدون آن هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. اضطراب عملکرد می‌تواند ناشی از نگرانی در مورد انزال زودرس هم باشد. اضطراب مشکلی است که نقش همسر در رفع آن بسیار پُررنگ می‌باشد.

مشکلات عاطفی در رابطه

عدم توانایی در برقراری صمیمیت در رابطه اغلب باعث می‌شود مرد نتواند از لحاظ فیزیکی نیز ارتباط خوبی با طرف مقابل برقرار نماید. اگر یک زوج نتوانند به صمیمیت ایده آلی در رابطه‌ی خود برسند باید از مشاور کمک بگیرند. ضمنا یکنواختی زندگی جنسی نیز می‌تواند مرد‌ها را از نظر جنسی ضعیف کند. یادتان نرود که مهم‌ترین ارگان جنسی هم برای زنان و هم برای مردان، مغز است. کمی خلاق باشید و دست به تجربیات جدید بزنید!

کمبود انرژی

شایع‌ترین علت‌های اختلال نعوظ

استرس و خستگی دو عامل متداول اختلال نعوظ هستند که خیلی از آقایان با آن مواجهند. استرس مزمن موجب ترشح آدرنالین می‌شود که خنثی کننده‌ی نعوظ است. کمبود خواب نیز می‌تواند میزان هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون را کاهش بدهد. تقریبا 70 درصد از مردانی که دچار آپنه خواب هستند، اختلال نعوظ نیز دارند.

مصرف دارو

علت دیگر اختلال نعوظ که اغلب نادیده گرفته می‌شود، دارو‌هایی است که آقایان مصرف می‌کنند. اختلال نعوظ از عوارض جانبی برخی از دارو‌های تجویزی و بدون نسخه می‌باشد که شامل دارو‌های مدر، دارو‌های فشار خون، آنتی هیستامین‌ها، ضد افسردگی‌ها، دارو‌های ضد آریتمی و حتی دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ادویل و آسپرین می‌شود.

افسردگی

بی‌علاقگی، خستگی و ناتوانی، کمبود اعتماد بنفس و ...، همگی می‌توانند میل جنسی را مهار کنند. اما این را نیز فراموش نکنید که دارو‌های رایج ضد افسردگی نیز می‌توانند اختلال نعوظ را تشدید کنند. پس بهتر است در صورتی که دچار افسردگی هستید و می‌دانید علت اختلال نعوظ تان نیز همین است از سایر شیوه‌های درمانی مانند گفتگو درمانی استفاده کنید.

پایین بودن تستوسترون

این هورمون، پشتیبان میل جنسی مردانه است. هر چند میزان تستوسترون در میانسالی اوج می‌گیرد و سپس تدریجا افت می‌کند، اما به نظر می‌رسد پایین بودن تستوسترون، علت مستقیم اختلال نعوظ نیست. ضمنا پزشکان توصیه می‌کنند مکمل تستوسترون مصرف نکنید، زیرا عوارض ناخوشایندی در بلند مدت دارند.

بیماری عروقی

نعوظ بستگی به میزان جریان خون در اندام تناسلی دارد و به همین دلیل هر گونه مشکل یا اختلالی در سیستم گردش خون، تاثیر منفی بر نعوظ خواهد گذاشت. مشکل گردش خون ممکن است ناشی از فشار خون و کلسترول بالا باشد. محققان می‌گویند نعوظ ضعیف، اغلب اولین علامت بیماری قلبی است که باید حتما آن را به پزشک اطلاع داد. جالب است بدانید هر آنچه که برای قلب مفید است برای نعوظ نیز خوب است: رژیم غذایی سالم، حفظ سطح نرمالی از کلسترول، سیگار نکشیدن، ورزش منظم و کنترل وزن.

دیابت نوع دوم

شایع‌ترین علت‌های اختلال نعوظ

اختلال نعوظ یکی از شایع‌ترین عوارض دیابت در مردان است که در مردان بالای 50 سال، احتمال آن دو برابر نیز می‌شود. دیابت به مرور زمان به عصب‌ها و رگ‌های خونی که قدرت نعوظ در دست آنهاست آسیب می‌زند. اختلال نعوظ می‌تواند زمینه‌ای برای تشخیص دیابت نیز باشد (درست مانند بیماری قلبی). در مورد افرادی که دچار دیابت هستند، دارو‌های خوراکی اختلال نعوظ مانند ویاگرا یا لویترا می‌توانند به افزایش جریان خون در بیضه‌ها کمک کنند.

چاقی

اضافه وزن داشتن و چاق بودن، ریسک فاکتوری غیر وابسته برای اختلال نعوظ به شمار می‌رود. طبق اعلام موسسه ملی سلامت، شاخص توده بدنی 25 یا بالاتر می‌تواند تعادل هورمونی مردان را بهم بزند، عملکرد سلولی را مختل کند و مقاومت به انسولین ایجاد نماید که در کنار عدم تحرک بدنی و مشکلات روحی و روانی، منجر به اختلال نعوظ می‌شوند.

منبع:برترینها

بیشتر بخوانید:

بیماری های خطرناک در مردان که معمولا نادیده گرفته می شوند

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان