طرح جدید مهاجرتی ترامپ؛

حذف لاتاری و سخت‌تر شدن اعطای گرین‌ کارت

 به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در طرح جدید به دنبال افزایش مهاجران متخصص با مهارت بالا از 12 درصد به 57 درصد است اما در عین حال مهاجرت پیوسته خانواده از 66 درصد به 33 درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این طرح به دنبال پایان بخشیدن به سیستم "لاتاری" است که سالانه حدود 55 هزار نفر از کشورهای مختلف از طریق این سیستم وارد آمریکا می‌شدند.

در این طرح اشاره‌ای به ویزاهای کاری موقت نشده است.

همچنین یک مقام آمریکایی اعلام کرد که براساس سیاست‌های جدید، در روند اعطای پناهندگی به پناهجویان تغییری ایجاد نمی‌شود.

طرح جدید مهاجرتی‌ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از هم اکنون انتقاد دموکرات‌ها و فعالان حقوق مهاجران را در پی داشته است.

به نوشته رسانه‌های آمریکا، این طرح در پی سخت‌تر کردن شرایط مهاجرت به آمریکا و تغییر معیارهای دریافت گرین‌ کارت است.

در این طرح، تقویت امنیت مرزی و بازبینی سیستم اعطای گرین‌ کارت مورد توجه قرار گرفته است. طرحی که بر اساس آن افراد دارای مهارت‌های بالا، مدارک تحصیلی عالی و کسانی که پیشنهاد شغل دارند در اولویت قرار می‌گیرند و این سیستم جایگزین معیاری می‌شود که طبق آن کسانی که خویشاوندی در آمریکا داشتند می‌توانستند ویزای ورود به آمریکا را دریافت کنند.

این طرح همچنین در پی پایه‌گذاری سیستم اعطای ویزای امتیاز محور است، سیستمی شبیه آنچه در حال حاضر در کانادا و برخی دیگر از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس اطلاعاتی که از این طرح به مطبوعات درز کرده، تعداد گرین‌ کارت‌ها به مقدار کنونی باقی خواهد ماند و گرین‌ کارت‌های بیشتری به دانشجویان نخبه‌ داده می‌شود تا آنها بتوانند بعد از اتمام تحصیلاتشان در آمریکا بمانند. پارامترهایی همچون سن، مسلط بودن به زبان انگلیسی و داشتن پیشنهاد کار از جمله معیارهایی است که برای گرفتن گرین‌ کارت، بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

نکته مهم این طرح مهاجرتی، حذف دریافت گرین‌ کارت آمریکا از طریق شرکت در قرعه‌کشی لاتاری است.

حرکت دولت آمریکا به سمت یک سیستم مهاجرتی‌ که بیش از گذشته بر «شایسته‌سالاری» و اولویت دادن به کارگران با مهارت بالا استوار است، تغییر چشمگیر از رویکرد مبتنی بر خانواده حکایت دارد.

بر اساس آمارهای مهاجرتی آمریکا، تاکنون حدود 66 درصد گرین‌ کارت‌ها به کسانی داده می‌شد که دارای روابط خانوادگی در آمریکا هستند و تنها 12 درصد بر اساس مهارت افراد اعطا می‌شد. طرح جدید به دنبال کاهش اعطای گرین کارت به افراد بر اساس روابط خانوادگی است.

در بخشی دیگری از این طرح نیز که به تقویت امنیت مرزی آمریکا مرتبط است، ساختن دیوارهای مرزی در نقاط حساس مورد توجه قرار گرفته است. این طرح همچنین اصلاح سیستم پناهجویی در آمریکا را مدنظر دارد با این هدف که تعداد کمتری تقاضای پناهندگی کنند و کسانی که شرایط پناهندگی ندارند نیز در مدت زمان کمتری به کشورهایشان بازگردانده شوند.

این طرح باید از سوی حزب جمهوریخواه پذیرفته شود. احتمال می‌رود که این طرح در کنگره با مخالفت‌های جدی‌ مواجه شود و به نظر نمی‌رسد که با توجه به نزدیک شدن به انتخابات سال 2020 میلادی توافقی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در این موضوع بدست آید. اصلاح سیاست‌های مهاجرتی اکنون سه دهه است که در آمریکا باعث تنش‌های شدید میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان شده است.

طرح جدید مهاجرتی ترامپ هیچ گونه پیشنهادی برای میلیون‌ها مهاجری که اکنون بطور غیرقانونی در ایالات متحده زندگی می‌کنند ارائه نکرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان