۷شرکت‌‌ هواپیمایی خارجی چقدر ارز دولتی گرفته‌اند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، انتخاب قیمت ارز به صورت ترجیحی و دلار 4200 تومانی، تصمیمی بود که دولت پس از‌ نوسان ارزی در سال 96 آن را اجرا کرد.

‌پس از تعیین قیمت ارز‌ها با نرخ‌های دولتی، ‌از فروردین تا تیرماه 97 ارز 4200 تومانی یا همان دولتی برای همه وارد کننده‌ها اختصاص یافت، بعد از تیرماه 97 واردات به چهار گروه دسته‌بندی شد که واردات کالای گروه چهارم ممنوع شد.

پس از آن تعیین تکلیف شد که گروه سوم وارد کننده هم ارز را با نرخ آزاد دریافت کند، گروه دوم ارز ‌‌نیمایی (رقمی بین ارز دولتی و ارز آزاد) دریافت کرد و گروه اول هم که بیش از 30 کالای اساسی است، ارز 4200 تومانی دریافت کند.

حال در گزارشی که بانک مرکزی ‌از ارائه ارز دولتی به نهادهای عمومی، دستگاه‌های دولتی و شرکت‌ها‌ از اول فروردین 97 منتشر کرده است که در این بین نام چند شرکت هواپیمایی خارجی هم به چشم می‌خورد.

* پرداخت ارز دولتی به شرکتی هواپیمایی ترکیه در 8 مرحله

طبق گزارش بانک مرکزی، شرکت هواپیمایی ترکیه در یک مرحله 133 میلیون و 900 هزار لیره جدید ترکیه، در یک مرحله دیگر 557 هزار لیره جدید ترکیه‌، در مرحله‌ای دیگر 111 میلیون و 853 هزار لیر‌ جدید ترکیه، در یک مرحله یک میلیون و 520 هزار لیره جدید ترکیه، در یک زمان دیگر 116 میلیون لیر جدید ترکیه، در مرحله‌ای دیگر 29 میلیون و 680 هزار 557 لیر جدید ترکیه و همچنین در یک مرحله 119 میلیون و 900 هزار لیر جدید ترکیه دریافت کرده است.

همچنین شرکت هواپیمایی ترکیه در یک مرحله فقط‌ 4 میلیون و 572 هزار و 700 یورو دریافت کرده است.

* ‌پرداخت یک‌میلیون و 196 هزار و 695 یورو ارز دولتی به شرکت هواپیمایی اتریش

بنابراین گزارش، شرکت هواپیمایی اتریش در یک مرحله 827 هزار یورو در قالب ارز دولتی و در یک مرحله 369 هزار و

695 یورو و جمعاً یک‌میلیون و 196 هزار و 695 یورو دریافت کرده است.

‌* پرداخت 3 مرحله ارز دولتی به شرکت هواپیمایی روسیه

از فروردین 97 شرکت هواپیمایی آئروفلوت روسیه در یک مرحله 86 میلیون و 290 هزار و 142 روبل جدید روسیه، در مرحله‌ای دیگر40 میلیون و 773 هزار و 855 روبل جدید روسیه و در یک مرحله 51 میلیون و 141 هزار و 970 روبل جدید روسیه دریافت کرده است.

* لوفت‌هانزا 12 میلیون و 939 هزار یورو ارز دولتی گرفته است

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا‌ از فروردین 97 در یک مرحله 54 هزار و 392 یورو‌، در یک مرحله یک میلیون و 955 هزار یورو، ‌در مرحله‌ای دیگر 3 میلیون و 770 هزار یورو، در یک مرحله 4 میلیون و 185 هزار یورو و در یک مرحله 2 میلیون و 975 هزار یورو و جمعاً 12 میلیون و 939 هزار و 392 یورو ارز دولتی دریافت کرده است.

* شرکت KLM هم ارز دولتی گرفت

شرکت هواپیمایی کی ال ام نیز از فروردین 97 در یک مرحله 563 هزار و 666 یورو ارز دولتی دریافت کرده است.

* شرکت هواپیمایی قطر هم‌ دو مرحله ارز دولتی گرفته است

بنابراین گزارش شرکت هواپیمایی قطر نیز از فروردین 97 در یک مرحله 51 میلیون و 946 هزار و 955 یوان چین‌ و در یک مرحله دیگر یک میلیارد و 432 میلیون و 755 هزار و‌ 362 روبل جدید روسیه دریافت کرده است.

* شرکت هواپیمایی امارات 3 میلیون درهم ارز دولتی گرفته است

در این بین شرکت هواپیمایی امارات نیز مبلغ 2 میلیون و 400 هزار درهم امارات در یک مرحله و 600 هزار درهم امارات در یک مرحله دیگر در قالب ارز دولتی دریافت کرده است.

‌*شرکت‌های خارجی باید درآمد ‌فروش بلیت‌ را با نرخ رسمی‌ بانک مرکزی محاسبه کنند

بنابراین گزارش، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره علت اختصاص ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی خارجی می‌گوید:‌ این روال از زمان حضور شرکت‌های هواپیمایی خارجی که به ایران پرواز دارند و در داخل کشور بلیت‌فروشی می‌کنند وجود داشته و موضوع غیرقانونی نیست، زیرا این شرکت‌ها باید درآمد حاصل از فروش بلیت خود را با نرخ رسمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، محاسبه کرده تا آن را به خارج از کشور منتقل کنند.

به گفته مقصود اسعدی سامانی‌، شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران بلیت‌فروشی کرده و آنها باید درآمد حاصل از فروش خود را با نرخی که بانک مرکزی تعیین می‌کند، محاسبه کنند و پس از تبدیل آن به دلار، یورو و هر ارز دیگری که مورد نظر آنهاست، درآمد مازاد خود را به مقاصد مورد نظر حواله کنند، اتفاقی که پس از کسر هزینه‌ها برای این شرکت‌های هواپیمایی و تأیید سازمان هواپیمایی کشوری نهایی می‌شود.

وی می‌گوید: ‌درآمد ریالی شرکت‌های هواپیمایی خارجی با رقم مورد نظر و رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی به یورو، دلار یا سایر ارزهای مورد نظر به این شرکت‌های هواپیمایی تبدیل می‌شود، پس از این اتفاق درآمدهای حاصله از سوی شرکت‌های هواپیمایی خارجی از طریق بانک مرکزی به مقاصد مورد نظر حواله می‌شود، در مقطع زمانی که دولت ارز 4200 تومانی را به عنوان نرخ رسمی اعلام کرد مبنای محاسبه این رقم بود، زیرا نرخ ارز دیگری در کشور وجود نداشت و محاسبات باید بر این اساس انجام می‌شد، بنابراین در آن مقطع زمانی درآمدهای شرکت‌های هواپیمایی خارجی بر اساس ارز 4200 تومانی تسعیر و به مقاصد مورد نظر شرکت‌های هواپیمایی حواله شد.

اسعدی سامانی گفته است: پس از تغییر سیاست‌های ارزی دولت از مردادماه سال 1397 و اعلام نرخ نیمایی، مبنای محاسبه‌‌ درآمدها ارز نیمایی اعلام شد و بر همین اساس محاسبات صورت گرفت و در نهایت با تأیید بانک مرکزی و سازمان هواپیمایی کشوری حواله‌ها انجام شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان