خودروی تویوتا 86 که در بسیاری از نقاط جهان به GT86 معروف است، سال 2012 معرفی شد. این مدل، حاصل همکاری تویوتا و سوبارو بود که در نهایت، تحت نام تویوتا با موفقیت بیشتری همراه و شد و نسخهی BRZ ساخت سوبارو، چندان مشهور نشد. تویوتا 86 در امریکا، تا سال گذشته به عنوان محصولی از برند سایون به نام FR-S فروخته میشد، اما با منحلل شدن سایون؛ از سال 2017 با نام سنتی 866 در بیشتر نقاط جهان فروخته خواهد شد.
نام این خودرو، از ترکیب دو محصول مشهور تاریخ تویوتا گرفته شده که شامل مدل 2000GT ساخت 1967 و مدل AE86 ساخت 1987 است. ساختار کوپهی دودر با چهار سرنشین، جذابیت این خودرو برای جوانان را افزایش میدهد،، ضمن اینکه پیشرانهی نسبتا قدرتمند با سیستم انتقال نیرو به چرخهای عقب، نقش زیادی در شهرت آن داشته است.
سری جدید تویوتا 86، آستانهی قیمت 27 هزار دلار را به همراه خواهد داشت که نسبت به قبل، اندکی گران شده است. در این حالت جعبهدندهی 6 سرعتهی دستی ارائه میشود و برای رانندگی با گیربکس اتوماتیک، باید 750 دلار دیگر پرداخت کرد. قرار است نسخههای خاصی از این خودرو به نام سری 860 هم عرضه شود که در حدود 30 هزار دلار قیمت خواهند داشت. سری 860 از نظر ظاهری، با داشتن رینگهای بزرگتر، اسپویلر عقب و خطوط مشکی روی بدنه، نسبت به مدل استاندارد متمایز است و البته در بحث سیستم تعلیق و تجهیزات فنی نیز، در مقایسه با نسخهی اصلی، برای رانندگی اسپرت و حضور در پیست، مناسبتر خواهد بود.
خریداران تویوتا 86، بیش از هرچیز به دلیل قیمت منطقی و لذت ناب رانندگی، به سراغ آن میروند. پیشرانهی بوکسر سری 2017 تفاوت خاصی با مدل قبلی ندارد، اما به لطف بهینهسازی اگروز و منیفولدها، 5 اسب بخار قویتر شده است. این پیشرانهی 2 لیتری، همچنان توسط سوبارو ساخته میشود و قدرت 205 اسب بخار را در دور موتور 5500 دور بر دقیقه فراهم میکند. بیشترین گشتاور تویوتا 86 معادل 211 نیوتنمتر متر است که از دور موتور 6400 دور بر دقیقه حاصل میشود. جالب است بدانید که نسخهی اتوماتیک این خودرو، در مقایسه با مدلی که با جعبهدندهی دستی عرضه میشود، حدود 5 اسب بخار ضعیفتر عمل میکند.
با این حساب، نسخهی دنده دستی تویوتا 86، عملکرد فنی بهتری از نظر شتابگیری دارد. این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، 6.2 ثانیه زمان احتیاج دارد و ظرف 16.8 ثانیه به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت میرسد. نهایت سرعت تویوتا 86 جدید به 215 کیلومتر بر ساعت محدود شده است، درحالیکه میتواند در زمانی کمتر از 27 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برسد. حداقل مصرف سوخت این خودرو با سرعت ثابت خارج از شهر، 8.5 لیتر در 100 کیلومتر است و میانگین مصرف سوخت آن حدود 10 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود.
مهمترین تفاوت سری جدید تویوتا 86 با مدل سال قبل، علاوه بر تغییر ظاهری چراغها و نمای بیرونی، در کابین و سیستم تعلیق این خودرو دیده میشود. بدنهی GT86 حالا پهنتر از قبل دیده میشود و حس اسپرت بیشتری دارد. سپر جلو و عقب کاملا تغییر کرده است و بنا به ادعای تویوتا، آیرودینامیک بهتری نسبت به قبل دارد.
کابین GT86 جدید، با حفظ فرم کلی گذشته، مدرنتر به نظر میرسد. فرمان کمی کوچکتر شده اما عملکرد بهتری دارد و با اضافه شدن دکمههای کنترل سیستم سرگرمی، کاربرپسند شده است. مواد به کار رفته در داشبورد و صندلیها، مرغوبتر از مدل قبل؛ حس ارزانقیمت گذشته را تداعی نمیکند. صندلیهای جلو، همچنان به صورت کاملا دستی، تنظیم میشوند، اما باطراحی شدهاند تا خاصیت ارگونومیک بهتری داشته باشند.
سیستم مانیتور اصلی و سرگرمیهای این خودرو، همچنان فاقد قابلیت ارتباط خودکار با گوشیهای هوشمند از طریق اندرویداتو و اپلکار است، اما درعوض؛ ناوبری ماهوارهای کارآمدی دارد که علاوه بر اطلاعات مربوط به مسیریابی، محدودیت سرعت و قوانین راهنمایی رانندگی محلی را به سرنشینان، هشدار میدهد.
مهندس ارشد خودورهای اسپرت تویوتا، تادسویا تادا نام دارد. او سالها به عنوان رانندهی حرفهای در مسابقات سرعت حضور داشته است و تجربهی خود را در بهینهسازی خودروی GT86 به کار بسته است. این خودرو با طراحی خاص بدنه، راننده را نزدیک به سطح زمین و مسلط بر جاده قرار میدهد تا تسلط کمنظیری بر تویوتا 86 داشته باشد.
پیشرانهی این خودرو همچنان به صورت تنفس طبیعی و بدون توربوشارژر تولید میشود تا همراه با تقسیم وزن دقیق GT86، یکی از بهترین خودروهای اسپرت دنیا در کلاس خود باشد. رقبای اصلی این خودرو در بازار جهانی، مزدا میاتا MX-5، فیات 124 و هوندا سیویک هستند، هرچند که فورد فوکوس ST هم با قیمتی مشابه، شرایط فنی جذابی، نظیر تویوتا 86 دارد.