آیا واشنگتن به دنبال اعلان جنگ علیه ایران است؟

 

خبرگزاری فارس: بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر نگرانی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از سیاست‌های جنگ‌طلبانه مشاوران ارشد وی از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در قبال ایران، روزنامه انگلیسی «سان» گزارش کرد که ترامپ در دیدار با «اولی مائورر» رئیس‌جمهور سوئیس، از او خواسته تا در خصوص تنش‌های اخیر در منطقه با ایران میانجی‌گری کند.

ترامپ در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2016 آمریکا، به طور مداوم از جنگ‌های پرهزینه آمریکا در منطقه انتقاد کرده بود اما اخیراً آن‌طور که بسیاری از مقامات آمریکایی هم تأکید کرده‌اند، بولتون در حال سوق‌دادن دولت ترامپ به سوی جنگ با ایران است.

روز پنجشنبه، رئیس‌جمهور سوییس در اقدامی بی‌سابقه و در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد واشنگتن شد تا آن‌طور که تحلیلگران گفتند درباره موضوع ایران با ترامپ گفت‌وگوهایی را انجام دهد.

طبق گزارش سان، ترامپ بعد از دیدار با مائورر در پاسخ به سؤالاتی مبنی بر اینکه آیا واشنگتن قصد جنگ با ایران را دارد، گفت: «امیدوارم که این‌طور نباشد».

ترامپ که با وعده پایان دادن به جنگ‌های آمریکا در دنیا به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد، اوایل سال جاری میلادی دستور خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را مطرح کرد که در نهایت به پیشنهاد پنتاگون موافقت کرد که تعدادی از آنها را در سوریه حفظ کند.

علیرغم آنکه در هفته‌های اخیر، واشنگتن اقدامات تحریک‌آمیزی را علیه ایران در پیش گرفته است و به بهانه مقابله با آنچه که تهدید ایران خوانده است، ناوگروه ضربتی «یو اس اس آبراهام لینکلن» و یگان بمب‌افکنی آمریکا را به منطقه اعزام کرده است، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ در حال حاضر معتقد است که گفت‌وگوی مستقیم با تهران بهترین راه‌‌حل پیش رو است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نیز به نقل از یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گزارش کرد که ترامپ از برنامه‌ریزی‌‌های جنگ‌طلبانه ناخشنود است.

این مقام آمریکایی اینگونه گفت: «آنها اقدامات غیرمعمولی را در پیش گرفته‌اند و ترامپ از این مسئله خشمگین است».

«گرت مرکیس» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: «رئیس‌جمهور به صورت شفاف اعلام کرده است که به دنبال تقابل نظامی با ایران نیست و و آماده گفت‌وگو با حاکمیت ایران است».

وی در ادامه مدعی شد:‌« گزینه پیش فرض ایران برای مدت 40 سال، خشونت بوده است و ما از کارکنان و منافع آمریکا در منطقه محافظت می‌کنیم».

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز پنجشنبه هفته گذشته در پی سفر مائورر به کاخ سفید گزارش کرد که دولت ترامپ از سوئیس درخواست کرده تا از جانب آمریکا، پیام‌هایی را به ایران ابلاغ کند.

در روزهای گذشته رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی، از جمله به انتشار شایعه احتمال اعزام ده‌ها هزار نیروی آمریکایی به منطقه، تلاش کرده‌اند فضایی تنش‌آلود در قبال ایران ایجاد کنند. با این وجود، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به انتقادهای گسترده از گرایش‌های جنگ‌طلبانه برخی مقام‌های ارشد دولت او، گزارش مربوط به اعزام نظامیان آمریکایی به منطقه را رد کرده و بار دیگر مدعی شده که اطمینان دارد که ایران با آمریکا مذاکره می‌کند. (جزئیات بیشتر)

از طرف دیگر، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درباره سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به عراق نوشت که سفر پامپئو به بغداد در راستای تمایل واشنگتن از دیپلماسی به جای جنگ با ایران بوده است.

 

یک منبع عراقی اخبار مربوط به میانجی‌گری بین ایران و آمریکا را تکذیب کرد

یک منبع دولتی عراق شایعات مربوط به میزبانی بغداد از مذاکرات ایران و آمریکا و میانجیگری در این زمینه را تکذیب کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه مصری «الدستور» جمعه (روز گذشته) به نقل از یک منبع عراقی که آن را نزدیک به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر این کشور عنوان کرد، از تلاشهای بغداد برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن خبر داده بود.

این روزنامه به نقل از منبع مذکور گزارش داد که عراق اعلام کرده است نباید طرف ثالث وارد میانجیگری شود که منظور این منبع کشور قطر است.

یک منبع دولتی عراق امروز شنبه اعلام کرد که چنین اخباری واقعیت ندارد.

این منبع به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: «اخباری که سایتهای عربی درباره موافقت عراق با برگزاری مذاکرات ایران و آمریکا در خاک خود منتشر کرده‌اند، واقعیت ندارد».

در همین ارتباط، روزنامه «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- 26 اردیبهشت جاری به نقل از یک مسئول عراقی گزارش داد که سه مسئول در بغداد تحرکات گسترده‌ای برای ایجاد کانال‌های ارتباطی بین واشنگتن و تهران آغاز کرده‌اند.

این مسئول احتمال داد که بازگشایی سفارت عمان در عراق –دقیقا در این برهه- با تلاش برای یکسان‌سازی تلاش‌ها بین مسقط و بغداد «به منظور دور کردن سایه جنگ و کاهش میزان خطرناک‌ترین تنش در منطقه از زمان حمله آمریکا و انگلیس به عراق در سال 2003» ارتباط نزدیکی داشته باشد.

وی «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه، «مصطفى الکاظمی» رئیس سرویس اطلاعات و «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) را سه نفری دانست که عبدالمهدی مأمور این میانجیگری کرده است.

این مسئول همچنین تأکید کرد که «ایران از مسئله میانجی‌گری عراق برای حل مشکل خود با آمریکا استقبال کرده و بر این باور است که هیچ همسایه‌ای مطمئن‌تر از آن پیدا نمی‌کند... و سفر ناگهانی مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به بغداد در هفته گذشته، باب میانجی‌گری عراق را باز کرده است».

این در حالی است که آمریکا اخیرا دست به اقدامات تنش‌زا علیه جمهوری اسلامی ایران زده است تا بتواند با جنگ روانی به اهداف خود دست پیدا کند.

در ادامه این جنگ روانی، منابع خبری عربی اعلام کردند که عربستان و اعراب حاشیه خلیج فارس با استقرار نیروهای آمریکایی در این کشورها موافقت کرده‌اند.

منابع مطلع به الشرق الاوسط گفتند (+) که این موافقت بر اساس توافقات دوجانبه میان آمریکا از یک طرف و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طرف دیگر بوده وهدف آن مقابله با هرگونه تهدید ایران است.

 

القدس العربی: آمریکا متحدان قدرتمندی در منطقه ندارد

القدس العربی نوشت، آمریکا دیگر متحدان قدرتمندی در منطقه ندارد که بتواند به آنها در مقابله با ایران اتکا کند، این بازوهای آمریکا در درگیری‌های قبلی آزموده شده‌اند.
روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در یادداشتی به قلم «وائل عصام» با عنوان «درگیری‌های پیشین بین ایران و متحدان آمریکا در منطقه چگونه تمام شده است»، موفقیت راهبرد ایران و متحدانش در جریان تحولات سال های اخیر منطقه و شکست متحدان عرب آمریکایی را موجب انصراف واشنگتن از ورود به جنگی تازه در خلیج فارس دانست.

نویسنده فلسطینی با بیان اینکه حملات اخیر علیه نفت‌کش‌های عربستان و امارات در نزدیکی بندر الفجیره امارات و حمله پهپادی الحوثی یمن علیه خطوط لوله نفتی در شرق عربستان یک اتفاق گذرا نبود، گفت: این حملات محدود با هدف مخابره کردن پیامی به کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) و بخصوص عربستان انجام شد.

به اعتقاد عصام، مضمون پیام این است که اگر ریاض در هر گونه عملیات نظامی علیه تهران که تا حال حاضر بعید به نظر می‌رسد، به آمریکا کمک کند، آمریکا قادر به حفاظت از آنها نیست و امنیت داخلی عربستان به شدت در معرض بی‌ثباتی است.

نویسنده تصریح کرد: حضور و نفوذ منطقه‌ای ایران در منطقه طی سال‌های اخیر افزایش یافته است در مقابل حضور و نفوذ آمریکا در خاورمیانه به شدت به نفع قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی یعنی ایران و روسیه کاهش یافته است.

صرف مقایسه ماهیت رویارویی ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس بین دهه 1980 تا به امروز تفاوت میزان تمایل طرف آمریکایی برای رویارویی نظامی در خلیج فارس را روشن می‌کند.

القدس العربی آورده است: همین چند سال پیش (13 ژانویه 2016) ایرانی‌ها دو فروند قایق جنگی آمریکایی حامل 10 ملوان آمریکایی را (در محدوده آب‌های سرزمینی ایران در دریای سرزمینی جزیره فارسی خلیج فارس به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران) توقیف کردند و سپس تصاویر این ملوان ها را در حالی که به نظامیان ایرانی التماس می‌کردند به نمایش گذاشتند. ایرانی‌ها پس از استفاده رسانه‌ای و تبلیغاتی از این عملیات روز بعد ملوانان آمریکایی را آزاد کردند این در حالی است که ایرانی‌ها برای مثال در دهه هشتاد هیچ نظامی آمریکایی را بازداشت نکرده بودند، در حالی که برخوردهای بین دو طرف در آب‌های خلیج (فارس) بارها رخ داده بود .

القدس العربی در ادامه به حمله سال 1988 نیروی دریایی آمریکا به دو سکوی نفتی ایران در اواخر جنگ ایران و عراق در سال 1367 است اشاره کرد که به تلافی برخورد یک مین دریایی رهاشده از کشتی مین‌گذار ایران اجر به ناوچه آمریکایی ساموئل بی. رابرتز اجرا شد. به دنبال این حمله که منجر به وارد آمدن خسارت به ناو آمریکایی شده بود نیروهای آمریکایی وارد رویارویی مستقیم با نیروهای ایرانی شدند و در این عملیات 56 تن از نیروهای ایرانی و 2 نفر آمریکایی جان باختند.

این روزنامه افزود: این عملیات باعث شد تا نیروی دریایی ایران استراتژی جنگی خود را تغییر داده و یک راهبرد چریکی را انتخاب کند چراکه یک نبرد کلاسیک تنها به ضرر ایران پایان می‌یافت از همین رو به جریان‌های مرتبط با شیعیان در منطقه اتکا کردند.

نفوذ ایران در منطقه جایگاه آن را در مذاکرات قوی‌تر کرده است

القدس العربی نوشت: در هر یک از کشورهای عراق، سوریه لبنان و یمن رویارویی بین دو جبهه بوده است، جبهه‌ای مورد حمایت ایران و جبهه‌ای مورد حمایت عربستان و نزدیک به آمریکایی‌ها و طی سال‌ها نزاع نظامی و سیاسی بین آنها بالاخره حزب الله در لبنان، بشار اسد در سوریه، الحوثی در یمن و المالکی در عراق موفق شدند بر جبهه مقابل غلبه کنند.

به عقیده نویسنده «این رویارویی‌های بزرگ بین متحدان ایران و متحدان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و آمریکا تصویری از آینده و ماهیت رویارویی‌های آتی بین آمریکایی‌ها و ایران در صورت وقوع آن می‌دهد».

القدس العربی نوشت: آمریکا دیگر متحدان قدرتمندی در منطقه ندارد که بتواند به آنها در مقابله با ایران اتکا کند، این بازوهای آمریکا در درگیری‌های قبلی آزموده شده‌اند، بنابراین از مهم‌ترین عواملی است که موجب شده است آمریکا قبل از ایجاد هر گونه برخوردی با ایران تامل کند این است که حساب هزینه‌های سنگین آن را کرده است.

نویسنده با بیان اینکه نفوذ ایران در منطقه این کشور را برای مانوردهی در مذاکرات توانمندتر کرده است، گفت: این موضوع را مارک دوبوویتز مدیر اجرایی اندیشکده دفاع از دموکراسی‌ها نزدیک به دولت ترامپ در مساله ایران هم می‌گوید که آمریکایی‌ها پس از تجربه مذاکره با ایران در سال 2015 به این نتیجه رسیدند که باخت ایران از طریق مذاکره دشوار است.

علاوه بر عوامل داخلی که دولت آمریکا با آن به سر می‌برد و وعده‌های ترامپ درباره عدم ورود به یک درگیری نظامی مستقیم و ناتوانی آن در دستیابی به نتایج مشخص از یک حمله گسترده همچون تغییر نظام ایران بنابراین این احتمال وجود دارد که دولت آمریکا هرگز به جنگ روی نمی آورد و اگر هم حمله‌ای کند محدود و گذرا خواهد بود به گونه‌ای که هدف از آن تغییر نظام ایران نیست.

تحلیل روزنامه قطری؛ آمریکا با رژه نظامی در منطقه، ریاض و ابوظبی را فریب داد؟

یک روزنامه قطری بعد از عقب‌نشینی رئیس جمهور آمریکا از تهدیدهای نظامی علیه ایران، نوشت «آیا واشنگتن، ابوظبی و ریاض را فریب داده است»؟
حوادث هفته گذشته در منطقه خلیج‌فارس و اعزام ناو هواپیمابر آبراهان لینکلن و حادثه بندر فجیره و آسیب دیدن چهار کشتی تجاری، سوالاتی را مطرح ساخته است؛ اینکه آیا بزودی جنگ آغاز می‌شود؟ چه کسی در حادثه بندر فجیره دست داشت؟ چرا انصار‌الله یمن تأسیسات نفتی آرامکو سعودی را هدف قرار داد و اینکه آیا واشنگتن به دنبال اعلان جنگ علیه ایران است؟

روزنامه قطری «الشرق» نوشت، اینها سوالاتی است که جواب روشنی برای آن نیست اما چیزی که روشن است، این است که «ریاض و ابوظبی امروز در سردرگمی و انتظار مانده‌اند و با وجود اینکه واشنگتن آب‌های خلیج (فارس) را به پادگان نظامی تبدیل و به حمله علیه ایران در صورت به خطر افتادن منافع خود و متحدانش تهدید کرده است اما ممکن است وزش باد بر خلاف خواسته عربستان و امارات، باشد به خصوص اینکه نیروهای آمریکایی در برابر حمله به این کشور، تنها نقش تماشاچی را داشته‌اند».

این روزنامه افزود که «وقایع اخیر نشان می‌دهد که واشنگتن با رژه نظامی در نزدیکی تنگه هرمز، متحدانش را فریب داده است، رژه‌ای که از ریاض و ابوظبی دفاع نکرد و حتی مانع آتش و حمله حوثی‌ها به عربستان نشد و گذشته از آن «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا گفته است که کشورش تمایلی به ورود به جنگ با ایران ندارد مگر اینکه منافع آمریکا و پایگاه‌های نظامی آن به خطر بیفتد و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز وجود هر گونه طرحی برای اعزام شمار زیادی از نیروها به منطقه را رد کرده و [آیت‌الله علی] خامنه‌ای رهبر ایران نیز وقوع جنگ با آمریکا را بعید دانسته است».

الشرق با اشاره به حادثه بندر فجیره و عملیات پهپادی انصارالله علیه تأسیسات نفتی عربستان، نوشت که آمریکا بهانه برای اعلان جنگ با ایران را داشت اما این جنگ آغاز نشد چرا که منافع آمریکا آسیبی ندیده بود و در واقع آمریکا این پیام را داد که «ما از هیچ کس حمایت نمی‌کنیم ما تنها از منافع واشنگتن و پایگاه‌های نظامی آن حمایت می‌کنیم».

به نوشته این روزنامه، بازنده حوادث چند روز گذشته در منطقه، آنگونه که آمارهای اقتصادی نیز نشان می‌دهد، امارات و عربستان سعودی بوده‌اند و شاخص اصلی سهام سعودی و اماراتی کاهش یافت و به دنبال حمله به تأسیسات شرکت آرامکو، خسارت‌های عربستان به حدود 31 میلیارد دلار در کمتر از 72 ساعت رسید.

این روزنامه همچنین نوشت که امروز شهروند سعودی این سوال را می‌پرسد که پول‌هایی که عربستان سعودی به ترامپ برای حمایت از این کشور پرداخت کرد، چه شد و اکنون ترامپ کجاست و چرا از عربستان حمایت نکرد؟ حال آنکه مهم‌ترین رکن اقتصادی عربستان (آرامکو) هدف قرار گرفت بی آنکه کشتی‌های جنگی آمریکا برای دفاع از آن دست به اقدامی بزند و لذا از دیدگاه شهروند سعودی، «ترامپ اموال آن‌ها را به سرقت می‌برد و به ریش آن‌ها می‌خندد».

تایم: هیچ طرح واقعی برای تقابل با ایران وجود ندارد

نشریه تایم به نقل از منابع آگاه در پنتاگون گزارش داد که هیچ برنامه واقعی و قابل اجرایی برای تقابل نظامی با ایران وجود ندارد.

به گزارش ایسنا به نوشته نشریه تایم، در روزهای گذشته اخباری مبنی بر این منتشر شده که آمریکا قصد دارد پس از استقرار ناو هواپیمابر لینکلن در خاورمیانه 120 هزار نیرو به این منطقه برای مقابله با آنچه تهدیدات ایران خوانده شده، اعزام کند.

سه مقام نظامی آمریکا که در برنامه‌ریزی و نظارت بر نیروهای آمریکایی در منطقه دخیل هستند به نشریه تایم گفتند که هیچ طرح واقعی و قابل اجرا یا چیزی شبیه آن برای استقرار گسترده نیرو در منطقه خلیج فارس وجود ندارد.

تمام این سه منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود به تایم گفتند که هیچ اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته این سه مقام نظامی، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا خواستار طرحی برای اعزام نیروی مضاعف نظامی و نیروی هوایی به خلیج فارس شده است. همچنین پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت آمریکا هشتم مه طرحی را به او و دیگر مشاوران امنیتی برای استقرار 120 هزار نیرو در خاورمیانه ارائه داد اما حتی استقرار نیروهای محدود برای مواجهه با تهدیدات واقعی و معتبر نیازمند یک فهرست استقرار و نیروی زمان‌بندی شده است. این فهرست به‌طور دقیق مشخص می‌کند که چه واحدهایی در موضع هستند، چه نیروهای مضاعفی باید مستقر یا ذخیره شوند، چه تجهیزات و نیازهایی لازم است، نیروها باید به کجا اعزام شوند یا اطراق کنند، و چگونه و با چه ترتیبی باید حرکت کنند. تبیین چنین فهرستی نیازمند ماه‌ها صرف وقت است، به‌علاوه اینکه جزئیات ریزتری نیز باید مشخص شود.

به گفته یکی از این منابع آگاه، پنتاگون طرح‌هایی کلی برای استقرار نیرو در همه جای دنیا، حتی در کانادا دارد و آن را به روز رسانی می‌کند. هر سه منبع تصریح کردند که اما طرح‌های موجود و آماده کنونی برای مواجهه با ایران از سوی فرماندهی مرکزی که ماموریت‌هایی را در منطقه اجرا می‌کند به هیچ وجه خواهان استفاده گسترده از نیروی نظامی برای حمله نیست.

کریس گیکا، ژنرال بریتانیایی معاون فرمانده ائتلاف موسوم به ضد داعش هفته گذشته اذعان کرد که هیچ تهدیدی از سوی ایران یا نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه مشاهده نشده است.

هرچند که ساعاتی پس از این اظهارات ژنرال گیکا، آمریکا آن را تکذیب کرد و باز مدعی شد که اطلاعات به دست آمده نشان دهنده تهدید در منطقه از سوی نیروهای مورد حمایت ایران است.

هر سه مقام نظامی آمریکایی گفتند که از تعداد 120 هزار نیرو که در برخی رسانه‌ها عنوان شده، گیج شده‌اند. یکی از آنها تاکید کرد: این بی معنی و احمقانه است.

دونالد ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه با قصد قبلی یا غیر عمدی به این تردیدها افزود. وی درباره گزارشات مبنی بر برنامه‌ریزی نظامی جدید گفت: از نظر من این اخبار جعلی است. خب؟ اکنون آیا من آن را انجام خواهد داد؟ ما برای آن برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. امیدوارم که مجبور به این کار نشویم و اگر بخواهیم چنین کاری انجام دهیم باید نیروهای بسیار بیشتری اعزام کنیم.

این اظهارات احتمال وجود شکاف میان ترامپ و جان بولتون مشاور امنیت ملی جنگ طلبش را افزایش داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان