شناسه : ۱۶۰۸۷۲۸ - یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۷
توقف واردات لاستیک و دو برابر شدن قیمت تایر پراید؛ نتیجه اشتباه مهلک در تعیین تعرفه
تعرفه واردات لاستیک در سال ۹۷ از ۳۲ درصد به ۴۰ درصد برای سواری و از ۲۰ درصد به ۲۶ درصد برای ماشینهای سنگین افزایش یافت
تعرفه واردات لاستیک در سال 97 از 32 درصد به 40 درصد برای سواری و از 20 درصد به 26 درصد برای ماشینهای سنگین افزایش یافت.
سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص آخرین وضعیت بازار این کالا در کشور گفت: در این حوزه واردات ما به صفر رسیده است و وارداتی نداریم. مطابق آمار منتشر شده از سوی گمرک نیز در سال 96- 97 واردات ما در حوزه لاستیکهای سبک و سنگین 100درصد کاهش داشته است.
40 درصد لاستیکهای سواری کشور و حدود 80 درصد از لاستیکهای اتوبوسی و کامیونی رادیال از طریق واردات تامین میشود. همچنین، تمامی تایرهای صنعتی، راهسازی، معدنی و کشاورزی نیز از طریق واردات تامین میشود.وی گفت: تعرفه 40 درصدی و اختصاص ارز نیمایی که به سختی میتوان آن را تهیه کرد، باعث شده که واردات هیچ گونه توجیه اقتصادی نداشته باشد. این در حالی است که آقایان این تعرفه را به اسم حمایت از تولید داخل مصوب کردهاند. در حالی که اگر تعرفه پنج درصد باشد ارزانترین لاستیک وارداتی با گرانترین لاستیک تولید داخل 40 درصد تفاوت قیمت دارد و هیچ تهدیدی برای کالای داخلی محسوب نمیشود. اما الان بیش از 140 درصد تفاوت قیمت وجود دارد.
براساس آمار اعلامی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در هر یک از سالهای 94 و 95 حدود 108 هزار تن و در سال 96 حدود 126 هزار تن لاستیک وارد کشور شده و بهطور حتم مابقی نیاز هم از طریق قاچاق وارد کشور شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان داخلی میتوانند نیاز بازار را تامین کنند، گفت: برای جواب این سوال، بهترین کار رجوع به آمار است. در سالهای اخیر ما به طور متوسط هر ساله بیش از 60 هزار تن لاستیک وارد میکردیم در حالی که نه تولید داخل در فروش مشکلی داشت و نه واردکننده مشکلی در فروش کالای خود احساس میکرد پس بازار این کشش را داشته است. اکنون که جلوی واردات گرفته شده قیمت لاستیکهای پرمصرف مانند پراید با قیمت مصوب فروش دو برابر اختلاف دارد.میرعابدینی در خصوص نحوه واردات لاستیک به کشور گفت: ژاپن و فرانسه از روز اول تحریمها ارتباط خود را با ما قطع کردند و اکنون چین و کره تنها تامین کنندگان ما هستند. این در حالی است که تا قبل از تحریمها هزینه هر کانتینر در چین 1300 دلار میشد اما الان باید 3300 دلار پرداخت کنیم. ضمن آنکه فروشنده شرط کرده است که پول باید از کشوری به غیر از ایران برای آنها حواله شود و آنها نیز کالا را به همان کشور فقط میفرستند. این در حالی است که ما مشکل انتقال ارز نیز داریم.
وی با بیان اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم نیازمند واردات لاستیک هستیم و باید قبل از اینکه به مشکل بر بخوریم اقدام به تامین نیاز بازار کنیم، گفت: با وجود تمام مشکلات بینالمللی اما مشکل اصلی ما داخلی است به طوری که تحریمهای داخلی بیشتر از تحریمهای خارجی جلوی کار ما را گرفته است.